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모바일 게임의 특성 및 오피니언 리더가 중국 사용자의 모바일 게임 이용에 미치는 영향

Title
모바일 게임의 특성 및 오피니언 리더가 중국 사용자의 모바일 게임 이용에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Factors of Mobile Game Characteristics and Opinion Leaders’ Intention to Use Mobile Games of Chinese Users : based on the Technology Acceptance Model combined with Flow theory
Authors
WU, YUMENG
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임소혜
Abstract
In recent years, the number of users and market size of Chinese mobile games has continued to expand. Even though there are popular " Nationwide " mobile games, there are more mobile games that cannot maintain the amount of user’s activities. In order to understand what the characteristics of successful mobile games are and which factors affect the intention of users to user games, this study analyzes the characteristics of the most popular and representative mobile games in China currently, and finds out the essential reasons that affect users in choosing mobile games and keep playing mobile games. In addition, the current popular live game broadcasting jockey has great influence on people's recognition and understanding of the mobile game. The study also explores whether the spread of online game broadcasting jockey, as opinion leaders, has an impact on people's choice and persistence in playing mobile games, and the extent of the impact. This study adopts TAM model and combines the Flow Theory which is widely used in the study of game psychology. Taking the characteristics of the mobile game (time and space convenience, easy access, simple operation, strong interaction, variety, content simplicity, cost saving) and 'understanding of opinion leaders' as external variables, taking the players’ cognition (perceived usefulness, perceived ease of use, perceptual immersion entertainment) and the players’ attitude towards the game as intermediate variables, taking the behavior of continuously playing the mobile game as the result variable, this paper studies the influencing factors of people's choice and acceptance of mobile games, and constructs a model for the study of the influencing factors of people's choice and acceptance of mobile games. During this process, three research problems and six hypotheses are tested. In this study, 346 players are investigated through questionnaire, data analysis and hypothesis test are carried out through SPSS, and empirical studies are also carried out through AMOS, and the model is proved to be effective, and all the assumptions are established. The study results show that, firstly, the characteristics of mobile games have a great impact on players’ perceptions. The biggest influence on players perceptions should be the strong interaction, followed by cost saving and time space convenience respectively, while content simplicity has no effect on player perception. Secondly, ‘the understanding of opinion leaders’ has an impact on both players' perceived ease of use and perceptual immersion entertainment. Among them, perceptual immersion and entertainment is extremely influenced by that. Thirdly, all three players’ cognitions have a positive impact on the attitude, among which perceptual entertainment has the greatest impact on attitude, followed by perceptual usefulness. Fourth, it proves that the continuous use of mobile games after the positive influence of the players’ attitude towards the mobile game.;근년에 중국 모바일 게임의 사용자 수와 시장 규모가 지속적으로 확대되고 있다. 인기가 있는 ‘전민성(全民性)’ 게임이 있지만, 사용자의 활동량이 유지되지 못한 모바일 게임이 더 많다. 성공적인 모바일 게임 특성은 무엇이며 어떤 요소가 사용자에게 영향을 미치는지를 살펴보기 위해 본 연구는 현재 중국의 가장 인기 있고 대표적인 모바일 게임의 특성을 분석하여 사용자가 게임의 선택과 지속적인 이용에 영향을 미치는 중요한 원인을 찾아봤다. 또한, 현재 유행하는 게임 생방송은 사람들이 게임을 인식하고 이해하는 데 많은 영향을 미치고 있다. 본 연구는 오피니언 리더로서의 인터넷 게임 BJ 들의 전파가 사람들의 게임 선택과 지속적인 이용에 영향을 미치는지, 어느 정도로 영향을 미치는지도 탐구하였다. 본 연구는 기술수용모델을 사용하여 게임 심리학 연구에 널리 사용되는 몰입 이론을 결합했으며, 모바일 게임의 특성(시공간 편의성,접근 간편 즉시성,조작 간단성,강한 상호작용성,종류다양성,내용단순성,비용 저렴성)과 오피니언 리더에 대한 인식을 외적 변수로, 게이머 인식(지각된 유용성, 지각된 용이성, 지각된 몰입 오락성), 모바일 게임에 대한 태도를 중간 변수로, 지속적인 모바일 게임 이용을 결과 변수로 사람들의 게임 선택과 게임 수용에 영향을 주는 요인에 대한 연구 모델을 구축하고 3 가지 연구문제와 6 가지 가설을 검증하였다. 본 연구는 346명의 게이머를 대상으로 설문 조사를 실시하고, SPSS를 통해 데이터를 분석하고 가설을 검증하였다. 또한, AMOS에 의한 실증 연구를 실시하여 연구모델이 유효하다는 것을 증명하고, 연구 가설이 모두 성립되었다. 연구 결과, 첫째, 모바일 게임의 특성이 게이머 감지에 큰 영향을 미친다는 것으로 나타났다. 게이머 감지에 가장 영향을 미치는 것이 강한 상호작용성이며, 그다음으로 비용 저렴성과 시공간 편의성이다, 또한 영향을 미치지 않는 것은 내용 단순성이었다. 둘째, 오피니언 리더에 대한 인식은 사용자의 지각된 용이성과 지각된 몰입 오락성에 모두 영향을 미치는 것을 확인하고 지각된 몰입 오락성에 가장 큰 영향을 미친다는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 세 가지 게이머 감지는 모두 사용자의 모바일 게임에 대한 태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 그중에 지각된 몰입 오락성이 모바일 게임에 대한 태도에 가장 큰 영향을 미치고, 그다음으로 지각된 유용성도 모바일 게임에 대한 태도에 영향을 많이 주는 것으로 나타났다. 넷째, 사용자의 모바일 게임에 대한 태도가 지속적인 모바일 게임의 이용에 큰 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다.
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