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Reconceptualizing "The Other" in Anchee Min's Pearl of China

Title
Reconceptualizing "The Other" in Anchee Min's Pearl of China
Other Titles
안치 민의 『중국의 펄』을 통한 타자의 재개념화
Authors
이슬기
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김민정
Abstract
안치 민(Anchee Min)은 중국계 미국인 작가로서 소설 속 인물들의 관계를 생생하게 묘사하는 것으로 유명하다. 특히 노벨상 수상 작가인 펄 시던스트라이커 벅(Pearl Sydenstricker Buck)의 삶과 영향력을 가상의 인물 펄(Pearl)을 설정함으로써 재해석하고, 또 다른 등장인물인 윌로우 이(Willow Yee)와의 관계를 묘사한 역사소설 『중국의 펄』(Pearl of China, 2010)의 경우 더욱 그렇다. 본 논문은 『중국의 펄』의 주인공 윌로우 이(Willow Yee)와 펄 사이의 관계를 에마뉘엘 레비나스(Emmanuel Lévinas)가 논한 자아(self)와 타자(the Other)의 개념을 이용하여 분석하고자 한다. 윌로우는 자신 외의 어떤 것을 찾아 나서게 되고 타자인 펄과 관계를 맺게 되는데, 그녀는 펄의 영향에 의해 이전과는 달리 타자성(alterity)의 가치를 이해하게 된다. 작품에서 윌로우와 펄의 정체성은 중국의 공산주의와 외부 세력에 의해 총화(totality)에 국한되려는 지속적인 위기에 처한다. 그러나 윌로우는 펄과의 관계를 통해 신(God)을 보았기 때문에 신앙심을 유지하며 다양한 난관속에서도 자신의 삶과 정체성을 보호한다. 제 I장에서는 작가로서의 민의 중요성과 역사소설로서의 『중국의 펄』의 가치를 이해하기 위해 민의 역사소설들을 전체적으로 개괄한다. 동시에 이전의 담론에서 논의된 자아와 타자라는 개념들과 레비나스가 논하는 개념들을 정의하고 비교한다. 제 II장에서는 윌로우가 자신의 내면적(interior), 육체적 욕구를 벗어나 외면성(exterior)을 욕망하게 되는 과정을 탐구하고, 그 과정에서 펄이 어떠한 역할을 하는지를 검토한다. 윌로우와 펄은 레비나스가 논하는 “대면하는”(face to face) 관계가 되는데, 윌로우는 펄과의 대면을 통해 절대적으로 자신과 다른 타자의 존재와 그에 대한 책임(responsibility)을 인지하게 된다. 이어서 III 장에서는 사회가 윌로우의 존재를 누군가의 첩이라는 고립된 역할로 제한하는 묘사와, 소설 내에서 펄의 작가로서의 목소리를 침묵시키려는 전통적인 가부장적 사회의 억압에 대항하는 부분을 집중적으로 탐구한다. 제 IV장은 윌로우의 남편인 딕 린 (Dick Lin)의 존재를 전적인 정치적 삶(purely political life)으로, 윌로우의 존재를 종교적인 존재(religious being)로 해석한다. 작품에는 딕과 모택동 (Tse-tung Mao)의 착취적인 관계가 제시되는데, 이는 윌로우와 펄이 공유하는 종교적인 유대감과는 대척점에 있는 관계로 위치한다. 윌로우는 펄의 얼굴을 통해 신의 얼굴을 보고, 펄과 종교적 결속을 이루게 된다. 따라서 그녀는 펄을 문화적 제국주의자로 모독하는 선전에 대해 비판하며 펄의 목소리를 침묵시키는 데에 반대한다. 본 장은 윌로우와 펄의 종교적 유대감은 그녀가 기독교인으로서 마오이즘적인 중국의 총화 세력에 대항하여 자신의 정체성과 믿음을 지킬 수 있게 한다고 주장한다.;Anchee Min is a Chinese-American author who is known for her vivid depictions of the relationships between the characters in her novels. This is especially true for her novel Pearl of China (2010), a novel of historical fiction that reinterprets the life and influence of the Nobel Prize-winning writer Pearl Sydenstricker Buck through the relationship with a fictional best friend named Willow Yee. Using Emmanuel Lévinas’ theory of the self and the Other, the historical backdrop of China in the twentieth century, and Pearl S. Buck’s unique position in it, this paper argues that Willow and Pearl’s relationship in Pearl of China depicts the possibility of a positive relationship transcending the boundaries of the self and the other. Their relationship becomes the strength in defining themselves and maintaining each other’s identity against traditional patriarchy of the Qing and Nationalist China and the totalizing forces of communist China under Mao. Willow sees God’s face in the face of Pearl, giving her the strength to keep her faith and her identity during hardship. In chapter I, this paper looks into Anchee Min’s historical novels to understand the importance of Min as an author and the value of Pearl of China as a work of historical fiction. Then I define and compare the significance of different concepts of the self and other and the important concepts in Lévinas that will be used during the course of this paper. Chapter II explores the process of how Willow Desires the exterior, different from the needs of her interiority, and examines Pearl’s part in this process. I explore the beginnings of Willow and Pearl’s face to face relationship, and how Willow and Pearl are able to understand the responsibility they have towards each other. In chapter III, this paper examines how Willow and Pearl’s face to face relationship counteracts the traditional patriarchal society’s efforts to confine Willow’s existence into a socially isolating role and silence Pearl’s voice as an author. Chapter IV compares Willow’s existence as a religious being to the purely political life of her husband, Dick Lin. I observe the exploitative relationship between Dick Lin and Mao Tse-tung in the novel as a point of contrast with the religious bond that Willow and Pearl share. Willow sees the face of God in Pearl’s face, and this is the religious bond that keeps Pearl from forgetting Willow and Willow from acquiescing to the propaganda that defames Pearl as a cultural imperialist. More importantly, I argue that Willow’s religious bond with Pearl enables her to keep her identity and faith as a Christian against the totalizing forces of Maoist China.
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