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제임스 손힐(James Thornhill, 1675-1734)의 영국 그리니치 왕립해군병원 페인티드 홀 벽화 연구

Title
제임스 손힐(James Thornhill, 1675-1734)의 영국 그리니치 왕립해군병원 페인티드 홀 벽화 연구
Other Titles
A study on Painted Hall at the British Greenwich Royal Naval Hospital by James Thornhill : focusing on its production process in the dynasty replacement period
Authors
유지혜
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전동호
Abstract
본 논문은 17세기 후반부터 18세기 초까지 영국에서 활동했던 바로크 화가 제임스 손힐(James Thornhill, 1675-1734)의 역작인 왕립해군병원(Royal Naval Hospital) 페인티드 홀 벽화(Painted Hall, 1708-1726)에 관한 연구이다. 본고에서는 손힐이 주문자의 요청에 맞춰 수행한 작품의 표면적인 성과에 집중하던 선행 연구들에서 더 나아가, 화가의 의도에 초점을 맞춰 작품을 분석하고자 한다. 따라서 당시 영국의 시대적인 배경을 살펴봄과 동시에, 화가 개인의 상황까지 염두에 두면서 작품을 분석하는 것을 목표로 한다. 17세기 유럽의 대표적인 미술 양식인 바로크 미술은 로마 가톨릭 성전을 웅장하게 장식하던 종교 미술을 기원으로 한다. 관람자를 감화시키며 메시지를 전달할 수 있는 바로크 미술은 유럽 절대 군주들의 권위와 국가의 세력을 과시하기 위한 매체로서 채택되기도 했다. 영국의 바로크 미술 또한 17세기 초반 스튜어트 왕실의 정치적인 수단으로서 수용되었고, 이후 고위층 인사들 사이에서 호화로운 저택을 꾸미는데 활용되면서 유행하기 시작했다. 이 때 대거 유입된 유럽 대륙 출신의 화가들은 영국 건축의 장식 미술계를 주도하게 되었고, 그 사이에서 고군분투하며 자신의 입지를 지킨 영국인 화가가 바로 제임스 손힐이다. 18세기 초반 손힐의 등장은 당시 영국인들의 민족 감정을 충족시켰고, 그는 여러 중대한 건축물의 장식을 도맡아 수행하면서 전성기를 누리게 되었다. 이러한 상황에서 제작된 페인티드 홀 벽화는 당시 영국의 정치와 종교, 대외 정책 등이 자연스레 반영되어 있다. 유럽 대륙에서 영국으로 진입하는 주요한 항구 도시인 그리니치에 위치한 이 곳은 영국인들에게 자국의 영광을 기념하고 과시하는 장소로 대표되었다. 또한 페인티드 홀의 작업이 특별한 이유는 격변하는 시기에 제작되었다는 점에 있다. 이 벽화가 제작될 시기 영국은 왕조가 교체되는 사회적인 전환기를 거치고 있었다. 게다가 작품의 제작 기간은 손힐이 무명에 가까운 젊은 화가일 때부터 최고의 전성기를 보낸 후인 18년의 시간을 아우르고 있다. 따라서 페인티드 홀 작품에는 당시 영국 사회의 변동만큼이나 작품을 수행하는 손힐 개인의 의지와 태도의 변화가 반영되었다는 가설을 전제로 작품의 분석을 시도하였다. 페인티드 홀의 내부를 장식하는 계획에서, 처음으로 완성된 공간인 로어 홀의 거대한 천장에는 복잡하게 뒤섞여 있는 인물들의 역동적인 장면이 제시되어 있다. 손힐은 이와 같은 웅장한 회화를 제작하면서 바로크 벽화의 선례를 적절히 차용하였고, 여러 장치들을 활용하여 해상 강국으로서의 영국을 강조했다. 그러므로 본고에서는 로어 홀 천장화가 동시대를 찬양하기 위한 기록화의 성격을 갖게 되었음을 밝히면서, 화가의 숨은 의도까지 파악하고자 한다. 손힐은 이 회화를 제작하면서 무명 화가에 가까웠던 자신의 입지를 전복시키고자 자신이 행할 수 있는 능력을 집약적으로 제시했다. 그 결과 성공적으로 완성된 이 작품은 영국인들의 자부심이 되었고, 이를 계기로 손힐은 영국 건축물의 장식 미술계를 선도하는 화가로 거듭날 수 있었다. 비용의 문제로 인해 중단되었던 페인티드 홀의 장식 계획은 하노버 왕조로 교체된 이후에 재개되었다. 이에 따라 어퍼 홀 벽화의 양식과 도상은 시대의 변화에 맞춰 수정 단계를 거치게 되었는데, 본고에서는 최종 결과물과 초기 드로잉을 비교하며 분석하는 작업에 집중했다. 어퍼 홀의 천장에서는 여러 도상들을 통해 마지막 스튜어트 군주인 앤 여왕을 열렬히 찬양하는 경향이 두드러진다. 그러나 결국 어퍼 홀 천장화의 주제가 새로운 왕조인 하노버 가문을 위한 장치였다는 점을 논증할 것이다. 손힐은 페인티드 홀 벽화에서 가장 중추적인 위치에 속하는 서쪽 벽에 하노버 왕가를 등장시키며 그들의 굳건한 혈통을 강조하고자 했다. 본고에서는 손힐이 어퍼 홀의 벽화를 제작하면서 초상화의 기능을 활용하여 왕가의 존재 가치를 드높이고자 했음을 밝힌다. 더구나 손힐은 새로운 왕족들의 집단 초상화 속에 자화상을 삽입하여, 화가로서의 성공뿐만 아니라 자신의 사회적인 명성까지 과시하고자 했다. 본고에서는 페인티드 홀 벽화의 제작 과정을 추적하면서, 작품을 제작하는 행위의 주체인 작가를 주시하여 작품을 분석한다. 손힐이 수행한 회화들은 주로 국가적인 정체성을 표명하는 내용들이 담겨져 있으며, 동시대인들은 이 작품에서 민족적 자긍심을 도출해내기도 했다. 그러나 필자는 작품의 추동력으로서 화가의 애국적인 성향보다는 개인적인 출세 욕망에 더 주목하고자 한다. 즉, 손힐의 벽화는 국가의 영광과 자신의 성공을 동일시하며 대중적인 장소인 그리니치 왕립해군병원에 자신의 존재를 과시하고자 했던 결과물인 것이다.;The purpose of this study was to explore Painted Hall (1708-1726) at the Royal Naval Hospital, the representative work of the British Baroque painter James Thornhill (1675-1734) from the late 17th to early 18th century. Beyond the previous studies mainly addressing the superficial performance of Thornhill’s work produced in response to the customer’s requirements, this study analyzed the work with a focus on the artist's intentions. Therefore, this study discussed the work considering not only the historical background of the British era but also the artist’s personal life circumstances at that time. Baroque art, which characterized European art styles in the 17th century, originated from religious art that magnificently adorned Roman Catholic churches. Due to its nature of inspiring viewers and conveying messages, Baroque art was adopted as a medium to show off the authority of the European monarchs and the forces of the state. The British Baroque art was also embraced as the political means of the Stewart royal family in the early 17th century and became popular among high-ranking noblemen who wanted to build luxurious mansions. The influx of painters from the European continent dominated the decorative painting circle of British architecture, and James Thornhill, a British painter who struggled to maintain his position. The position of Thornhill in the early 18th century satisfied the ethnic pride of the British people at that time, and he had his heyday while taking charge of decorations of multiple major buildings. Painted Hall Painting produced in this context naturally reflected the British politics, religion and foreign policy at that time. The building in Greenwich, a major port city between Europe and Britain, was a place where the British people celebrated and displayed their glory. It was also significant that the production of Painted Hall was conducted in a period of upheavals; Britain was undergoing a social transition of dynastic replacement. Moreover, 18 years of its production period ranged from his initial time as an almost unknown young painter to his prime time. Therefore, the work was analyzed under the assumption that Thornhill's personal will and attitude changes as well as the social changes of the British society were reflected in Painted Hall. In the plan to decorate the interior of Painted Hall, the huge ceiling of Lower Hall, which was the first completed space, presented a dynamic scene of complicatedly entangled figures. In making this magnificent painting, Thornhill skillfully appropriated the precedence of the Baroque murals and applied various techniques to emphasize Britain as a strong maritime nation. Thus, this study, which revealed that the Lower Hall ceiling painting had the feature of record paintings to praise the times, sought to understand the artist’s hidden intention. In order to improve his status as an almost unknown painter, Thornhill intensively made the most of his capabilities in this work. As a result, the successful completion of the work served as a symbol of pride for the British people, which led to Thornhill becoming a leading painter of decorative painting of the British buildings. The Painted Hall decoration plan, which had been suspended due to cost problems, resumed after the replacement of the Hanover dynasty. The style and the image of the Upper Hall painting were modified according to the changes of the times. This study shed light on the comparison between the final outcome and initial drawing. On the ceiling of the Upper Hall, the final Stuart monarch Queen Anne was enthusiastically worshiped with a variety of icons. However, the ultimate theme of the Upper Hall ceiling was the new dynasty, the Hannover royal family. Thornhill highlighted their strong lineage by introducing the Hanover royal family on the western wall, the most central location in Painted Hall. The study argued that Thornhill aimed to enhance the values of the royal family by using the function of portraits in the making of the Upper Hall painting. Moreover, Thornhill put a self-portrait in the collective portraits of the new royal family to showcase his success as a painter and his social reputation. Tracing the production process of Painted Hall, this study analyzed the work by focusing on the artist who was the subject of the act of art production. The majority of Thornhill's works dealt with the expressions of national identity from which his contemporaries elicited national pride. Nevertheless, this study attributed the impetus of his works to his desire for personal success rather than his patriotism. In other words, Thornhill's painting was interpreted that he intended to identify his success to the national success and show off himself at the popular Greenwich Royal Naval Hospital.
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