View : 47 Download: 0

대학생의 성장적 스트레스 마인드셋과 심리적 안녕감의 관계

Title
대학생의 성장적 스트레스 마인드셋과 심리적 안녕감의 관계
Other Titles
The Relationship Between Stress-Is-Enhancing Mindset and Psychological Well-Being of Undergraduate Students : Mediating Effects of Problem-Focused Coping, Avoidance-Focused Coping, and Stress Response
Authors
한지은
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
양수진
Abstract
발달적 전환기에 놓인 성인진입기 대학생들은 삶의 다양한 영역에서 스트레스를 유발하는 광범위하고 급격한 변화를 마주하게 되며, 이는 종종 대학생들의 신체적, 심리적 건강을 저해하는 결과로 이어진다. 따라서 스트레스 경험 가운데 성인진입기 대학생들이 건강한 심리 상태를 유지할 수 있는 방안을 마련할 필요가 있다. 본 연구는 최근 스트레스를 부정적으로 지각하는 경향성이 일종의 자기 충족적 예언과 같이 작용하여 스트레스의 부정적 영향을 강화시킨다는 근거에 기반하여 스트레스 경험이 개인의 건강과 성장, 혹은 수행에 미치는 영향에 대한 긍정적인 관점을 일컫는 성장적 스트레스 마인드셋이 대학생들의 심리적 안녕감에 기여하는 기제를 탐색하고자 하였다. 그 관계에서 스트레스 상황의 근본적인 문제를 해결하고자 하는 적극적인 노력을 의미하는 문제중심 대처와 스트레스 요인이나 이를 통해 유발되는 부정적 사고와 정서를 회피하려는 노력을 가리키는 회피중심 대처, 그리고 신체, 정서, 인지, 행동적 측면에서의 스트레스 반응이 매개 역할을 하는지 확인하고자 하였다. 이를 위하여 만 18~25세에 해당하는 성인진입기 남녀대학생 370명을 대상으로 자기보고식 온라인 설문을 실시하였으며, 수집된 자료를 바탕으로 주요 변인들에 대한 기술통계분석과 상관분석을 실시하였다. 이어서 구조방정식 모형 분석과 부트스트래핑을 통해 각 변인들 간의 구조적 관계와 매개효과를 확인하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 주요 변인들에 대한 상관분석 결과, 성장적 스트레스 마인드셋, 심리적 안녕감, 문제중심 대처, 회피중심 대처, 스트레스 반응 간 상관이 모두 유의하였다. 둘째, 성장적 스트레스 마인드셋과 심리적 안녕감의 관계를 문제중심 대처 및 회피중심 대처, 스트레스 반응이 매개하는 연구모형을 설정하고 구조방정식 모형 분석을 실시한 결과, 성장적 스트레스 마인드셋에서 심리적 안녕감으로 이어지는 경로를 제외한 모든 경로가 유의한 것으로 나타났다. 셋째, 성장적 스트레스 마인드셋과 심리적 안녕감의 관계에서 문제중심 대처 및 회피중심 대처와 스트레스 반응의 매개효과를 검정하기 위해 부트스트래핑을 실시하였다. 그 결과, 성장적 스트레스 마인드셋이 문제중심 대처, 회피중심 대처, 스트레스 반응을 각각 거쳐 심리적 안녕감으로 이어지는 단순매개효과와, 문제중심 대처와 스트레스 반응, 그리고 회피중심 대처와 스트레스 반응을 순차적으로 거쳐 심리적 안녕감으로 가는 이중매개효과가 유의한 것으로 나타났다. 연구 결과를 종합해보면, 대학생의 성장적 스트레스 마인드셋은 심리적 안녕감에 직접적인 영향을 미치지 않으나, 스트레스 상황에서 문제중심 대처의 사용을 촉진하고 회피중심 대처의 사용은 억제하며, 부적절한 스트레스 반응을 감소시킴으로써 심리적 안녕감에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통하여 스트레스에 대한 긍정적 관점이 개인의 심리적 기능성에 기여하는 기제를 파악하였으며, 그 과정에서 매개변인으로서의 문제중심 대처 및 회피중심 대처와 스트레스 반응의 영향력을 확인하였다. 이에 따라 심리적 안녕감을 증진시키는 데 있어 스트레스에 적절하게 대처하고 반응할 수 있는 역량을 키우는 개입의 필요성이 시사되며, 좀 더 근본적으로 삶에서 불가피하게 경험하게 되는 스트레스와 그 영향력에 대해 보다 건강하고 유연한 시각을 가지는 것이 중요하다는 점을 밝혔다. 이를 통해 다양한 스트레스에 노출되는 발달적 전환단계에 놓인 대학생 집단의 건강한 발달과 성인기로의 성공적인 이행을 도울 수 있을 것으로 기대하는 바이다.;Undergraduate students in emerging adulthood face extensive and drastic changes that cause stress in various areas of life, often leading to their poor physical and psychological health. Thus, it is needed to seek ways through which undergraduate students can maintain healthy psychological functioning. This study aimed to explore the mechanisms by which a stress-is-enhancing mindset, which refers to a positive view of stress, affects the psychological well-being of undergraduate students. Another aim of this study was to identify whether the problem-focused coping, avoidance-focused coping, and stress response play a mediating role in the relationship between stress-is-enhancing mindset and psychological well-being. For this purpose, 370 undergraduate students aged 18 to 25 completed a self-report survey online. Based on the collected data, the main variables were examined through statistical analysis and correlation analysis. The structural relations and the significance of the mediating effects of the variables were then verified through structural equation modeling and bootstrapping method. The main results of this study are as follows. First, stress-is-enhancing mindset, psychological well-being, problem-focused coping, avoidance-focused coping, and stress response were all significantly correlated with one another. Second, the analysis of structural equation modeling revealed that all direct paths were significant except the one that leads to psychological well-being from stress-is-enhancing mindset. Third, the results of bootstrapping indicated that in the relationship between stress-is-enhancing mindset and psychological well-being, each simple mediating effect of problem-focused coping, avoidance-focused coping, and stress response was significant. Moreover, the dual mediating effect of problem-focused coping and stress response, and another dual mediating effect of avoidance-focused coping and stress response were also significant. To sum up, stress-is-enhancing mindset of undergraduate students does not directly affect their psychological well-being, but it has been shown to have an indirect effect on psychological well-being by promoting the use of problem-focused coping while inhibiting the use of avoidance-focused coping and reducing inappropriate stress responses. This study verified the mechanisms by which a positive view of stress contributes to one’s psychological functioning, and identified the mediating effects in this process. These results suggest the need for interventions to develop an individual’s internal capabilities to cope with and respond to stress appropriately in promoting psychological well-being. More fundamentally, it is important to have a healthier and more flexible perspective on stress and its effects. The results of this study are expected to be utilized in helping undergraduate students’ healthy development and successful transition to adulthood.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE