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음악 만들기(창작)활동에서의 테크놀로지 활용 인식 및 테크놀로지 내용교수지식(TPACK)에 관한 역량 조사

Title
음악 만들기(창작)활동에서의 테크놀로지 활용 인식 및 테크놀로지 내용교수지식(TPACK)에 관한 역량 조사
Other Titles
Competency Research on the Perception of Technology Utilization and Technological Pedagogical And Content Knowledge (TPACK) in Music Making (Creation) Activities : Targeting the Current Middle School Music Teachers
Authors
송송이
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정주연
Abstract
본 연구의 목적은 중등 현직 음악교사를 대상으로 음악 만들기(창작)활동에서의 테크놀로지 활용 인식 및 테크놀로지 내용교수지식(TPACK)에 관한 역량을 조사하는 데 의의가 있다. 이를 위하여 104명의 중등 현직 음악교사를 대상으로 설문조사를 실시하였고, 연구문제에 따라 빈도분석, 독립표본 t-검정, 일원분산분석(ANOVA), χ²검정, 상관분석을 사용하여 통계 분석하였다. 연구 결과의 요약은 다음과 같다. 첫째, 음악 만들기(창작)활동에서 테크놀로지를 활용한 수업을 한 경험이 있는 음악교사보다 없는 음악교사가 많은 것으로 나타났으며, 테크놀로지를 활용하지 않은 이유로는 “테크놀로지를 활용할 수 있는 학교 내 환경이 충분히 갖춰지지 않아서”의 의견이 가장 많았다. 이는 음악 만들기(창작)활동에서의 테크놀로지 활용을 위해 실제 학교 내의 컴퓨터 시설이나 음악 프로그램 구비 등 음악실 환경이 충분히 갖춰져야 할 필요가 있는 것을 의미한다. 둘째, 음악 만들기(창작)활동의 테크놀로지 내용교수지식(TPACK)역량 조사 결과, 음악교사로서 음악수업과 관련된 지식이나 교수·학습 방법에 대한 교수지식(PK), 내용지식(CK)의 역량은 전반적으로 충분히 높았으나, 테크놀로지 활용 및 사용법에 대한 테크놀로지지식(TK)의 역량은 비교적 낮은 결과가 나타났다. 또한 학력에 따른 테크놀로지지식(TK), 테크놀로지내용지식(TCK) 역량이 사범대, 교육대학원, 비사범대 순으로 높은 결과가 나타났다. 이러한 결과는 예비교사를 양성하는 모든 교원양성기관에서부터 음악수업에 관한 교수적인 지식이나 내용적인 지식뿐 아니라 테크놀로지 활용 교육 및 프로그램을 통해 테크놀로지에 관한 지식 및 역량을 키울 필요가 있음을 시사한다. 셋째, 음악 만들기(창작)활동에서의 테크놀로지 활용 인식, 테크놀로지 관련 교육(교사연수)경험 여부, 테크놀로지 활용 수업 경험 여부에 따른 TPACK 역량은 모두 유의미한 차이가 나타났다. 이 결과는 음악교사들에게 음악 만들기(창작)활동에서의 테크놀로지 활용에 대해 충분한 기회를 마련해야할 필요가 있고, 이는 적절한 테크놀로지의 선택 및 활용 능력을 기를 수 있는 질 높은 수준의 교육(교사연수)을 통해 충족될 수 있다고 여겨진다. 2015 개정 교육과정에서 강조하고 있는 학생들의 음악성과 창의성을 계발하고, 적절한 매체를 선택하여 활용할 수 있는 음악정보처리 역량을 기르기 위해 중등 현직 음악교사를 대상으로 음악 만들기(창작)활동에서의 테크놀로지 활용 인식 및 테크놀로지 내용교수지식(TPACK) 역량을 조사하는 것은 의미 있다고 할 수 있다. 본 연구의 결과를 바탕으로 중등 현직 음악교사들이 음악 만들기(창작)활동에서의 테크놀로지 활용에 대한 긍정적인 인식을 높이고, 다양한 교육(교사연수) 프로그램 참여 및 활용을 통해 음악 만들기(창작)활동에서 사용할 수 있는 테크놀로지에 대한 수준 높은 이해와 실제적인 교수 역량을 높이기를 기대한다.;The purpose of this study was to examine the current middle school music teachers’ competence of the perception of technology utilization and Technological Pedagogy And Content Knowledge (TPACK) in music making (creation) activities. For this purpose, a questionnaire survey was conducted for 104 current middle school music teachers. According to the research questions, statistical techniques including frequency analysis, independent sample t-test, one-way ANOVA, χ² test, and correlation analysis were used. The summary of the results is as follows. First, there were more music teachers who did not have technology-utilization experience in music making (creation) activities than those who had the experience. The most frequent reason for not using technology was “the school environment poorly equipped to use technology". In order to utilize technology in music making (creation) activities, the necessity of fully equipped music room setting such as the computer facilities and music programs in the actual school field was suggested. Second, the competence research on Technological Pedagogy And Content Knowledge (TPACK) in music making (creation) activities revealed that the level of the current music teachers’ music class-related knowledge and the perception of Pedagogical Knowledge (PK) and Content Knowledge (CK) regarding teaching and learning methods was generally high enough. However, the perception level of Technology Knowledge (TK) on technology utilization and usage was relatively low. Moreover, the perception level of Technology Knowledge (TK) and Technology Content Knowledge (TCK) in terms of educational background was the highest in the order of College of Education, graduate school f education, and non-College of Education. This result implied that all teacher training institutes for pre-service teachers should not only provide teaching knowledge and content knowledge about music class but also need to develop knowledge and competence in technology through education and programs using technology. Third, the TPACK competencies associated with the perception of technology utilization, technology-related training (teacher training) experience, and technology utilization class experience all showed statistically significant differences in music making (creation) activities. The results presented that musical teachers need to have opportunities to utilize technology in music creation activities, which can be achieved through a high quality of education (teacher training) to foster appropriate selection of technology and its utilization. In order to cultivate students' musicality and creativity and grow the music information processing ability to select and utilize relevant media, which is emphasized in the 2015 revised educational curriculum, examining the current middle school music teachers’ competence of the perception of technology utilization and Technological Pedagogy And Content Knowledge (TPACK) in music making (creation) activities is meaningful. It is hoped that this study can increase the current middle school music teachers’ positive awareness of technology utilization in the music making (creation) activities and contribute to a higher level of understanding and practical teaching capacity in technology used in music making (creation) activities based on their engagement in various education programs (teacher training).
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