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지방분권화의 전개와 지역축제의 정치적 의미

Title
지방분권화의 전개와 지역축제의 정치적 의미
Other Titles
The decentralization of development and local festival of Politic meaning “Focused on Boryeong mud festival, Gangjin celadon festival and Jagheung water festival”
Authors
최성민
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 정치외교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최은봉
Abstract
이 연구의 목적은 정부가 지방분권화를 진행하면서 오히려 중앙집권화가 되는 현상을 밝히고 정부의 정책이 자방자치에 어떤 영향을 미치는지 지역축제 사례를 통해 정치적 의미를 찾는다. 이에 따라 선정된 지역축제는 정부지원이 많은 시기인 2008~2012년의 충남보령머드축제와 전남강진청자축제 그리고 전남정남진장흥물축제이다. 이 사례들은 정부에서 추진한 문화관광축제들 중에서 선정되었다. 선정된 사례들은 문화와 정치는 연관이 있다는 문화정치적인 관점으로 보았다. 분석요소는 정부와 지방자치단체와 주민 그리고 축제를 조직하는 조직위원회의 어떤 연관관계가 있는지 ‘연계성’을 분석요소로 연구하였다. 본 연구는 기존의 선행논문을 분석하고 지역공무원과 지역축제전문가 그리고 조직위원회관계자 인터뷰를 하면서 정확한 분석을 위해 노력하였다. 또한 분석시기의 지역축제사항의 이해와 정보를 얻기 위해서 보령시, 강진군, 장흥군 지역신문을 찾아보았다. 그리고 지역축제사례에 해당하는 도, 시, 군의 홈페이지와 지역연구보고서를 참고하였다. 이를 통해 해당축제지역의 정보와 예산서와 계획안을 분석하여 논문의 타당성을 높이고자 노력하였다. 한편으로 해당지역축제 참관 및 일본의 오사카마츠리를 참관하여 실질적으로 얼마나 지역축제가 활발히 진행되고 있는지 살펴보기도 하였다. 선정된 지역축제를 통해서 네 가지의 정치적인 의미를 갖는다. 첫 번째는 정부와 지방자치단체 사이에 분권화의 진행이 독특한 중앙집권적인 현상을 보이는 것이다. 세 사례 모두 자주재원은 꾸준히 올랐지만 의존재원도 지속적으로 높았다. 특별시와 광역시를 제외한 시, 군, 구는 재정자립도가 낮기 때문에 선정된 지역의 자주재원으로는 자체적으로 운영하기 어렵다는 것을 보여주었다. 이에 따라 정부에서 정부보조금을 받지 못하면 지방자치 운영이 원활하지 못한 부분이 있다. 이는 정부의 지방분권화는 1995년부터 진행하게 되면서 다른 나라의 비해 20년밖에 되지 않는 분권화를 갖기 때문에 지방자치단체가 부담이 되는 상황이 된다. 이러한 현상은 우리나라가 지방분권화의 과도기적 모습으로 보여 진다. 두 번째 지역축제가 지속적으로 발전하기 위해서는 정부의 지원 및 지방자치단체의 지원이 중요하면서 지역주민들의 자발적인 참여가 필요하다. 그리고 선정된 지역축제의 사례들은 관과 민의 유기적 관계가 다양했다. 특히, 보령머드축제는 2011년부터 정부의 지원이 중단이 되었지만 지금까지 지속적으로 발전할 수 있던 이유는 보령시의 지원과 조직위원회설립과 보령VIVA아카데미를 통해서 지역정체성을 유지시켰기 때문이다. 전남 정남진장흥물축제도 지역축제의 프로그램에 지역주민들의 참여를 할 수 있는 프로그램이 다른 2곳 축제보다 많아, 지역주민의 참여 높았다. 반면에 강진청자축제는 정부의 지원을 지속적으로 받고 있지만, 지역주민과 동떨어진 전문가중심의 축제로 평가되었다. 이에 따라 지역축제의 브랜드네임이 유명한 것에 비해서 지역주민이 느끼는 정체성은 낮았다. 따라서 지역축제의 브랜드네임의 영향력과 지역의 정체성은 비례하지 않을 수 있다. 세 번째, 2012년 정부의 문화관광축제 선정 속에 평가정책은 중앙의 수직적 선정으로 지방 지역축제의 형편과 맞지 않은 부분이 있다. 예를 들어 문화관광축제는 2009년부터 일몰제를 실시하여 대표축제였던 2010년도에 충남보령머드축제가 졸업이 되었다. 이에 따라 관민주도의 축제로 변화되었지만 문화관광축제의 재원이 중단되면서 해당지역축제의 재정적인 부분은 지방자치단체나 보령머드조직위원회에서 충족이 되기 어려웠다. 문화관광축제의 2009년 참관평가항목에 축제의 발전성(15점)이 생기고, 2013년에 축제의 발전성(10점) 중 축제의 재정자립도와 독립적 축제조직 있는지, 지역문의 참여 의지와 협조가 이루어졌는지, 광역·기초단체의 예산·행정 지원규모 등 에 평가가 있었지만 정부정책의 수직적인 정책으로 지방자치단체에서는 이에 따라 재정과 정책적인 대책마련과 자립도에 대한 준비가 필요했다. 네 번째, 지역축제의 조직위원회(추진위원회)에 시민의 의견을 대표할 수 있는 정책이나 시민대표가 없다는 것은 한계이다. 지역축제가 진행함에 지방자치단체, 조직위원회(추진위원회), 시민들의 관계는 지방자치단체와 조직위원회가 중심으로 축제를 진행이 된다. 그래서 시민들은 봉사자나 서비스적인 부분만 감당하고 있는 현실이다. 조직위원회와 추진위원회의 조직은 지역축제의 질적인 행정과 사무를 발전시키는 부분에 시민의 의견이나 필력을 모으는 부분이 아직은 부족하다. 이에 따라 시민들의 지역의 정체성을 높이고 의견을 적극적으로 제시할 수 있는 정책적인 부분이 필요하다. ;The purpose of this study is to clarify the phenomenon that the government becomes centralized in the process of decentralization, and to evaluate the effect of the government 's policies on the autonomous self - government through the case of local festivals. The selected regional festivals are the Boryeong Mud Festival in Chungnam Province, the Gangjin Celadon Festival in Chonnam in 2008 ~ 2012, and the Jangheung Water Festival in Jeollanam-do. These are the festivals selected as the standard among the cultural tourism festivals promoted by the government. The selected cases were viewed from a cultural and political perspective that culture and politics are related. The analysis factor focused on the linkage between the government and the local government, the residents and the organizing committee organizing the festival. This study analyzed the previous articles and made an accurate analysis by interviewing local public officials, local festival experts, and organizers. We also looked at the local newspapers of Boryeong, Gangjin, and Jangheung to get information and understanding of local festivals at the time of the analysis. And the homepage of the provinces, cities, and counties that correspond to the local festival cases and the regional research report. Through this, we tried to improve the validity of the thesis by analyzing the information of the festival area, the budget book and the plan. On the other hand, I visited the local festivals and Osaka Matsuri in Japan to see how the local festivals are actively proceeding. Through the selected regional festivals, we have revealed four political meanings. First, the decentralization process between the government and municipalities is uniquely centralized. In all three cases, financial resources have steadily risen, but dependence resources have been consistently high. City, county, and county except municipalities and metropolitan cities showed low financial self-reliance, so it was difficult to operate self-funded sources in selected areas. Therefore, if the government does not receive the subsidy, local autonomy is not smooth. Therefore, as the government rushes to decentralize the budget, local governments become burdensome because Korea has decentralization that is only 20 years less than other countries. This phenomenon is seen as a transitional process of decentralization in Korea. The voluntary participation of local governments and local residents plays an important role in the continuation of the second regional festival. And the cases of the selected local festivals varied in the organic relations between the people and the people. In particular, the Boryeong Mud Festival has been suspended from the government since 2011, but the reason why it has continued to develop so far is that it has maintained its local identity through the support of Boryeong City, the establishment of the Organizing Committee and the Boryeong VIVA Academy. Jeollanam-do Jangheung Water Festival There are more programs for local residents to participate in the local festival programs than local festivals. On the other hand, the Gangjin Celadon Festival has been regarded as a specialist-focused festival, which is receiving support from the government but is far from local residents. As a result, the identity felt by local residents was lower than that of the famous brand name of local festivals. On the other hand, the influence of the brand name of the local festival and the identity of the local may not be proportional. Third, the government's culture and tourism festival selection policy in 2012 was the central election, not the selection criteria for regional festivals. Culture and Tourism Festival was held in 2009, and the Boryeong Mud Festival in Chungcheongnam-do, the representative festival, was graduated. As a result, the festival was transformed into a folk-led festival, but due to the interruption of the cultural tourism festival, the financial part of the local festival could not be met by local governments or Boryeong Mud Organizing Committee. The development of the festival (15 points) will be made in the evaluation items of the cultural tourism festival in 2009 and the independence of the festival in the development of the festival (10 points) in 2013, the independence of the festival financial independence, · There was an evaluation on the budget and administrative support size of basic groups, but it is necessary to coordinate with local governments as a vertical policy of government policy. Fourth, it is a limitation that there is no policy or citizen representative to be able to represent citizen's opinion in organizing committee (promotion committee) of local festival. As local festivals progress, local autonomous entities, organizing committees (promotion committee), and citizens' relations are organized by local governments and organizing committees. Therefore, citizens are only serving volunteers and services. The organization of the Organizing Committee and the Organizing Committee is still lacking in collecting citizen's opinions and opinions in the development of the qualitative administration and office work of local festivals. Therefore, there is a need for a policy part that can enhance the identity of the citizens and propose opinions positively.
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