View : 646 Download: 0

LT 협동학습을 적용한 가창활동이 청소년의 공감능력 향상에 미치는 영향

Title
LT 협동학습을 적용한 가창활동이 청소년의 공감능력 향상에 미치는 영향
Other Titles
The Impacts of LT Cooperative Learning Applied Singing Activity In Increasing Empathic Ability of The Teenagers. : Based on The Freshmen Students As The Subject
Authors
박은혜
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
곽은아
Abstract
국내의 경우 경쟁이 가열된 입시교육 교육풍토와 급속으로 성장한 산업화의 결과인 물질만능주의의 영향으로 인해 인성교육이 등한시되는 실정인 바, 청소년 사회 문제를 지나친 경쟁으로 인한 공감능력의 부재를 원인으로 보아 본 연구에서는 청소년들의 공감능력 증진을 위하여 LT협동학습을 적용한 가창활동의 영향을 검증하고자 하였다. 목표의 제시, 의사결정, 모니터링과 개입 그리고 평가의 단계를 거쳐 교사의 적합한 지원을 통해 모둠 간 상호 의존성과 책무성을 극대화 시키고 학생들이 협동적으로 활동할 수 있도록 교수하는 모형인 LT협동학습을 가창 활동에 적용 시켜 본 연구자는 8차시 수업 지도안을 개발하였다. 경쟁이 아닌 모둠 간의 협력 활동을 통해 공감능력의 인지적 공감, 정서적 공감 영역에 유의미한 영향을 미침을 도출하고자 하였다. 연구에 앞서 선행연구와 이론적 고찰을 참고하여 LT협동학습을 적용한 가창활동 수업지도안을 개발하였고 본 지도안의 타당성을 검증받기 위해 음악전문가 3인, 협동학습전문가 2인에게 내용타당도 검사를 의뢰 후 수정하였다. 5명 전문가의 내용타당도는 4.3인 것으로 나타나 타당성을 검증받았다. 본 연구는 용인시에 위치한 비인가 대안 고등학교 1학년을 연구 대상으로 삼아 2019년 3월부터 2019년 4월까지 2개월에 걸쳐 수업을 진행하였다. 의도적 표집을 사용하여 1차적으로 56명의 학생을 선정하였으며 결석, 지각 등의 사유로 수업에 참여하지 못한 8명을 제외하여 최종 연구대상은 48명으로 확립시켰다. 학생들의 공감능력 향상여부를 측정하기 위하여 Davis(1980)의 성인용 대인관계 반응지수를 중학생용으로 번안 수정한 김성은(1997)의 공감능력 설문지(인지적 공감-관점취하기, 상상하기/정서적 공감-공감적 관심, 개인적 고통 4개의 차원의 구성)를 활용하여 사전, 사후 연구를 진행하였다. 본 검사 도구는 5점 척도로 이루어진 Likert식 척도이며 크론바흐 알파 신뢰도 검증계수 결과 인지적 공감능력 중 관점 취하기는 .877이었고 상상하기는 .851, 정서적 공감능력 중 공감적 관심은 .691 그리고 개인적 고통은 .640으로 통상적 기준인 .60을 모두 상회하는 수준으로 검증되었다. 실험의 효과를 검증하기 위해 사전, 사후 검사를 t-test를 사용하여 분석하였고 이에 따른 결과를 도출하였다. 또한 본 활동을 경험한 학생을 대상으로 10분 동안 인터뷰를 하여 공감능력에 미치는 영향을 질적으로 분석하고자 하였다. LT협동학습을 적용한 가창활동이 이러한 공감능력에 미치는 영향을 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, LT협동학습을 적용한 가창활동은 인지적 공감능력 중 관점취하기와 상상하기 모두 유의하게 증가시켰고 이들 중 관점 취하기가 상상하기보다 더 큰 증가세를 보였다. 또한 성별에 따른 인지적 공감능력 사전, 사후 비교검증 결과, 관점취하기, 상상하기 모두 여학생이 더욱 큰 유의한 증가세를 보였다. 이는 LT모형의 역할 분담, 긍정적 상호 목표를 위한 상호의존성, 개입을 통한 협동적 기능의 원리가 인지적 공감 능력 향상에 유의미한 영향을 미친 것으로 판단된다. 둘째, 정서적 공감능력 검증 결과, LT협동학습이 적용된 가창활동은 공감적 관심과 개인적 고통 모두 유의하게 증가시켰고 이들 중 개인적 고통이 더 큰 증가세를 보였다. 또한 정서적 공감능력 중 공감적 관심, 개인적 고통 모두 남학생이 더욱 큰 증가세를 보임이 최종 검증되었다. 이는 LT모형의 개인의 책무성, 개입을 통한 협동적 기능, 바람직한 행동 상세화의 원리가 정서적 공감 능력 향상에 유의미한 영향을 미친 것으로 판단된다. 셋째, LT협동학습을 적용한 가창활동은 공감능력 중 인지적 공감능력(관점취하기, 상상하기)과 정서적 공감능력(공감적 관심, 개인적 고통) 모두 유의하게 향상시키며 인지적 공감능력의 경우 여학생이, 정서적 공감능력은 남학생이 더욱 유의한 증가세를 보이는 결과가 나타났다. 요컨대, LT 협동학습을 적용한 가창활동은 고등학생의 전반적인 공감능력 향상에 유의미한 영향을 미침이 통계 결과와 인터뷰를 통해 검증되었다. 이러한 연구 결과는 Feshbach의 이론을 근거하여 해당 가창활동이 1차적으로 인지적 공감능력을 형성시킨 후 정서적 공감능력에 영향을 주는 것으로 해석될 수 있다. 또한 인지적 공감능력의 경우 관점취하기가 상상하기보다 더욱 유의하게 증가되었는데 LT 협동학습에서 4단계 동안 상대방의 말과 행동 그리고 표정에서 생각을 유추하여 타인의 감정과 생각을 이해함으로써 공감을 촉발시킴을 시사한다. 정서적 공감능력의 경우 개인적 고통이 공감적 관심보다 더 큰 증가세를 보였는데 LT 협동학습의 긍정적 목표 상호의존성의 구조화의 원리가 타인의 실수에 공감하고 자신의 실수에도 관대함을 가질 수 있도록 도운 것으로 판단된다. 본 연구는 LT협동학습을 활용한 가창활동이 고등학생의 공감능력(인지적 공감능력/정서적 공감능력)에 유의미한 영향을 미치는지 검증을 하는 것에 의의를 갖는다. ;In Korea, it is a true state that personality education is neglected due to the influence of materialism, which is a result of rapid industrialization and competition-driven college entrance education culture, and the lack of empathy caused by excessive competition considered as a cause of juvenile social issues, this study attempts to verify the impact of LT cooperative learning applied singing activity in increasing empathic ability of the teenagers. The researcher of this study developed a teaching guide by applying the LT cooperative learning, which is a teaching model that maximizes the interdependence and responsibility, enables the students to work together through the presentation of objectives, decision making, monitoring and intervention, and evaluation, and appropriate support from teachers, to the singing activity with a reference to advanced research and theoretical consideration. Through cooperative activity, not a competition, this study aims to derive a meaningful impact on cognitive empathy and emotional empathy of emphatic ability. Prior to the study, LT cooperative learning-applied singing activity teaching guide was developed, and to have the validity of the guide verified, the contents were inquired to be examined and later revised by 3 music professionals, and 2 cooperative learning experts. This study conducted a class for 2 months from March 2019 to April 2019 at a high school located in Yong-In city, to the freshmen students as the subject. The first 59 students were selected as intentional selection, and the final study target was established to be 00, excluding 0 students who could not participate in the class due to absence or lateness. To measure the improvement of students' emphatic ability, interpersonal response index for middle school use, which is a converted version of the Davis' (1980) index for adults, by Sung-Eun, Kim (1997) was used in preliminary and post research (cognitive empathy-viewing, imaginative/emotional empathy-common interest, and composition of four levels of personal pain). The result by Cronbach Alpha Coefficient Validation for Cognitive Compassion were .877 and ideation .851, emotional sympathy interests .691 and Personal Pain .640. It has been verified that all of them were above .60 which is the standard. The results of verifying the impact of singing activities using LT cooperative learning are as follows: The LT cooperative learning applied singing activity significantly increased both the perspective and the ideation and of the two, the perspective showed higher growth. In addition, after cross comparing the before and after of empathic ability between male and female, the girl students showed greater growth of both the perspective and ideation. On the other hand, as a result of the emotional synesthesia test, singing activities with LT cooperative learning increased significantly both empathetic interest and personal pain, and among these, personal suffering increased even more. Moreover, it was finally verified that male students show greater growth in empathetic interest and personal pain. These findings suggest that: the LT cooperative learning applied singing activity significantly increases the cognitive empathic ability, and during the fourth phase of the LT cooperative learning activity, students suggest that the first thing they do is to infer ideas from the other person's words, actions, and facial expressions, thus triggering empathy by understanding their feelings and thoughts. In addition, the singing activity applying LT cooperative learning significantly enhanced emotional empathy, and based on these cognitive empathies, they are judged to develop their ability to see the world with the eyes of others and their ability to view these emotions. In addition, LT cooperative learning applied singing activity significantly increased the perspective more than the ideation in terms of empathic ability, and in the emotional terms, personal pain showed higher growth than empathic interest. The difference between these substrains suggests that strategic teaching methods for balanced development are required when performing singing through LT cooperative learning. In other words, assignment and class strategy that can efficiently imagine the other person’s position is needed in the phases of the LT cooperative learning stage because the ideation function growth relatively drops in terms of cognitive empathic ability. Also, if a class strategy is established by focusing on collaborative functional learning through an intervention that can further enhance emotional interest, the overall empathy will be further enhanced by achieving a balance of cognitive and emotional empathy. Furthermore, since the empathic ability in the female students and emotional empathic ability in the male students, showed greater growth respectively in the gender comparison, the empathic ability gap between the two genders will be able to gradually be overcome if the strategic class method that can accelerate the cognitive, and emotional empathic ability was conducted consistently while making sure male and female students are mixed evenly when forming a group. If more specific suggestion could be provided by verifying the systematic correlation by adding social empathic ability as a sub-factor of establishment of more inclusive research subject, longer-term application of singing activity using LT cooperative learning, and the empathic ability based on the result of this study, the singing activities using LT cooperative learning may develop into a more efficient teaching method to build a smooth interpersonal relationship and enhance the necessary social skills through the promotion of cognitive and emotional sharing.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE