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소규모 매장 경영에 있어서 디자인 씽킹의 역할

Title
소규모 매장 경영에 있어서 디자인 씽킹의 역할
Other Titles
The Role of Design Thinking in Management of Small Store : The Case of a Children's Accessory Shop
Authors
한송이
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 서비스디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
Interest in founding a business is heightening not only in South Korea but also globally at a staggering rate. A survey conducted by the VHY International in the UK showed that the rate of founding businesses has been increasing by 10% every year, and particularly, the number of startups being founded everyday in China is over 4,000 . As new startups emerge as possible solutions to youth unemployment crisis and job creation, their reinvigoration is now inevitable. But of course, this massive influx of new businesses in the market is not without its flaws. Out of a million new businesses in South Korea, more than 7000 of them unfortunately fail to survive. One aspect that seemed to stand out amongst the new successful businesses is the use of design thinking. Design thinking is a creative problem solving method that allows finding solutions to problems by observing and understanding customers. The purpose of this study is to investigate the critical role of design thinking in operating small store, and how it is applied to management The method used in this research was a case study on a children's accessory shop, R. The owners of R operate their successful business using design thinking that allows them to seek a customer-centered business model. This shop has been conducting small store management with a considerable amount of data that has been accumulated by studying customers' needs through critical observation and research, while applying various ideas to management. With the data obtained through the research, the owners go through 5 stages of design thinking: (1) The first stage is to sympathize, which is a process of sympathizing with customers from their view point by interviewing or observing customers. (2) The second stage is to define. At this stage, problem solving goals are set on the basis of the data obtained from the sympathizing process. (3) The third stage is to derive ideas, which is a process that derives various ideas and helps the owners decide whether to actually apply those ideas. (4) The fourth stage is to make a prototype, which is a process of materializing the ideas. In this stage, the ideas are visualized and materialized in various physical forms. (5) Finally, the owners put the ideas to a test by expressing them visually. Through this 5-step process, five management strategies were established, and this stable small store has been operating successfully using those same six strategies. This example indicates that design thinking can play a substantial role in a small store. Although design thinking is more commonly recognized and used as an innovative way mostly in large corporations or organizations, as is the case in the example of R, small store can also easily adopt design thinking. The founder of a small store plays multiple roles including a manager, producer and so on. Within such roles, the founder could be overly immersed in his/her own thoughts and views. However, by understanding customers' thoughts and views through design thinking, the founder can operate the business that relates more closely to the market and set up his/her strategies accordingly. In addition, ideas obtained through design thinking can be tested and complemented easily, with rapid feedback from customers nearly guaranteed. It can be seen that design thinking in foundation and operation of small store raises the marketability by forming the relationship with customers, thereby leading to success of the businesses. This study explored the role of design thinking in a small store, and analyzed it with a management case study in actual business. Based on the database presented above, we suggest that design thinking is important in management of small store.;소규모 창업은 오늘날 사회의 가장 큰 문제로 떠오르는 청년들의 취업난과 일자리 창출에 새로운 대안으로 부각되면서 활성화는 필연 시 되고 있다. 우리나라는 연간 백만이 넘는 사업자가 발생한다. 하지만 반대로 연간 7천이 넘는 폐업자가 생겨난다. 그 중에서 성공한 비즈니스가 되기 위해 우리가 무엇을 가지고 고민해야 하는 지에 대해 알아보려고 한다. 창업에도 많은 종류가 있지만 본 논문에서는 소규모 매장 경영과 디자인 씽킹의 관계, 역할에 대한 연구를 하였다. 디자인 씽킹은 고객을 관찰하고 이해하여 다양한 방법을 찾을 수 있는 창의적인 해결방법이다. 소규모 매장을 경영하는데 있어서 디자인 씽킹의 역할이 어떠하게 사용되는지 또한 디자인 씽킹이 가지는 특성에 근거하여 경영에 있어서 어떻게 적용될 수 있는지에 대하여 알아보고 소규모 매장경영과 창업경영에 디자인 씽킹의 필요성과 중요성을 찾는다. 연구 방법으로는 현재 운영 되고 있는 아동 액세서리 R매장을 사례로 연구 하였다. R매장에서는 고객을 중심으로 방법을 모색해 나아갈 수 있는 디자인 씽킹을 이용하여 운영되고 있다. 그동안 고객 관찰과 리서치를 통하여 고객의 니즈를 발견하고 여러 아이디어로 경영에 적용하여 많은 데이터를 가지고 실제 소규모 매장 경영을 이어가고 있다. 디자인 씽킹의 5단계를 통해 5가지의 경영전략을 만들었으며, 본 논문에서 그 과정을 자세히 연구하였다. 이러한 과정과 결과를 통해 디자인 씽킹이 소규모 매장에서 많은 역할을 하고 있는 것을 알 수 있다. 디자인 씽킹은 대부분 대기업이나 큰 조직에서 혁신적인 방법으로 인식되고 또한 사용되고 있다. 하지만 디자인 씽킹은 누구나 쉽게 접목하여 방법을 찾을 수 있다. 특히 소규모 매장 경영에서의 디자인 씽킹은 큰 역할을 할 수 있다. 소규모 매장 창업자는 경영자, 제작자 등 여러 가지 역할을 하게 된다. 이 안에서 자신만의 생각과 시각에서 몰입할 수 있지만 디자인 씽킹을 통하여 고객의 생각과 시각을 통해 시장과 밀접하게 운영하며 거기에 따른 전략을 세울 수 있다. 또한 디자인 씽킹을 통해 얻어진 아이디어를 실행해보고 보안 할 수 있는 과정이 쉽게 진행 될 수 있고, 빠른 고객의 피드백을 얻을 수 있다. 소규모 매장 창업과 운영에 있어서 디자인 씽킹의 역할은 고객과의 관계를 형성하여 시장성을 높이고 성공으로 이끌어 준다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 소규모 매장 경영에서의 디자인 씽킹의 역할을 알아보고 이를 실제 비즈니스에서 경영사례로 분석 하였다. 실제 사례를 통하여 소규모매장의 경영속에서 디자인 씽킹의 중요성을 알 수 있다.
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