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보험사 SI(Space Identity)기반 디자인 서비스 개선에 관한 연구

Title
보험사 SI(Space Identity)기반 디자인 서비스 개선에 관한 연구
Other Titles
A Study on Improvement of Design Services environment based Life Insurance Company SI (Space Identity)
Authors
이정미
Issue Date
2013
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
본 연구는 SPACE 환경의 전략적 아이덴티티(identity) 확립을 위한 디자인의 실질적 적용을 위한 디자인 이론 및 상관요소 고찰에 관한 연구이다. SPACE 환경은 현대인에게 기업에 대한 이미지를 인식시켜주는 매개 수단이 되었다. 고객PLAZA의 디자인은 다른 공간과는 달리 서비스와 영업을 담고 있는 공간으로서 기업의 이미지를 보다 효과적으로 보여줌으로써 고객들에게 환경적으로 신뢰와 기대감을 불러 일으켜 기업경영에 메타포(metaphor)적 해석 및 영업 시너지(synergy)를 불러일으키는 데 크게 기여한다. 이를 위해서는 고객을 위한 서비스 공간 및 디자인, 상품을 위한 홍보방식 및 디자인이 갖추어져야 하는데, 이때 점포의 아이덴티티와 이미지가 매우 중요한 개념으로 대두 된다. 아이덴티티란 기업경영의 성패를 좌우하는 중요한 요소이다. 기업경영의 분명한 영업전략과 목표 설정 없이는 아이덴티티가 구현될 수 없다는 점에서, 기업의 영업 및 서비스전략은 대외적으로 명확히 표방될 회사의 이미지를 위하여 끊임없이 새로운 아이디어와 전략으로 무장되어야 할 것이다. 본 연구에서는 점포의 비즈니스 전략과 목표를 가장 효과적으로 반영할 수 있도록 점포의 개념을 정립하고 이를 정확히 표현할 수 있는 세부항목을 수립하여, 점포환경의 아이덴티티와 차별성을 추구하는 데 초점을 두었다. 이를 위한 디자인의 연구전개는 다음과 같다. 첫째, 기업의 아이덴티티(identity) 확립을 위한 디자인 방향 제시를 위해 구체적인 방법들을 고찰하고 다양한 사례분석을 하였다. 둘째, 보험 고객서비스공간의 디자인 방향 설정을 위한 인프라 구축을 위해 제반 구조와 트랜드를 분석하여 현재 고객서비스공간이 진화되고 있는 상황을 살펴보았다. 셋째, 고객만족의 중요성을 인식하고, 보험서비스 공간이 주는 기업이미지와 마케팅에서 도모하는 기대를 살펴보았다. 위의 과정을 통해 기업의 고객PLAZA환경의 분석과 차별적 이미지로서의 접근을 시도하였으며, 영업환경에 대한 재해석과 함께 새로운 개념으로서의 가능성을 입증하였다. 날로 경쟁이 심해져 가는 영업서비스 환경의 아이덴티티 확립은 경쟁력 있는 영업서비스 환경 수립의 기본전제가 된다는 점에서 연구의 의의를 밝혀둔다.;This study is mainly consisted of investigations of theories and correlation between them and practical application of them to design as a foundation for establishing the strategic space identity of Life Insurance Company design service environment. The customer plaza environment has now become an intermediary through which modern man can promote his consumption and lead a comfortable life. Design in the customer plaza is to show goods more effectively since the space contains goods unlike any other space, so it plays a role of arousing consumers' strong interest and making them purchase presented goods. To accomplish this, SI or designs for customers and SI or designs for goods should be established, and at this point the identity and image of shop come to a very important concept. Identity is an important factor that determines the success or failure of a customer plaza enterprise. In the respect that without definite sales strategies and targets nothing can be accomplished, distribution enterprises must develop their own studies and make efforts. Therefore, to define the concept of space to reflect the business strategies and targets of space most effectively, to make up detailed items for presenting that concept exactly, and finally to provide identity and differentiated elements to the customer plaza in the Life Insurance Company design service environments, this study as an approach to such designing has proceeded as follows; 1. To present the ultimate aim of design, methods for establishing the identity of customer plaza have been investigated in detail and through analysis or understanding of various examples. 2. General structure of service design and trend changes have been analyzed to set up ultimate aim of customer plaza design and to see the courses of present service design. 3. Life styles have been analyzed by the ages, process of image positioning has been developed, and problems have been extracted through selection and analysis of the object space. 4. Through appropriate programs and based on the establishment of differentiated images and strategies for customer plaza environment, alternatives have been presented to design sales environments with aesthetic value. Through this process, the author has attempted approaches to analysis of customer plaza environment of Life Insurance Company and differentiated images of it, and has proved the possibility of the distribution environment reinterpreted and defined into a new concept. The significance of this study lies in the fact that establishment of identity is a basic prerequisite for forming competitive Life Insurance Company design service environments.
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