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해외직접구매 웹사이트 평가요인 만족도 분석에 근거한 웹사이트 개선방안 연구

Title
해외직접구매 웹사이트 평가요인 만족도 분석에 근거한 웹사이트 개선방안 연구
Other Titles
A Study on the Website Improvement Plan Based on Satisfaction Analysis by Overseas Direct Purchase Site Evaluation Factors
Authors
이형경
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
최근 소비자가 물건을 구매할 때, 해외에 직접가지 않고 해외 웹사이트를 이용하여 구매하는 방법이 늘고 있다. 이런 소비행태를 해외직접구매라고 하며 줄여서 해외직구라고 한다. 본 연구에서는 해외직접구매를 해외직구라고 정의 할 것이다. 본 연구는 해외직구웹사이트의 유형(해외직접구매, 해외배송대행, 해외구매대행)과 시장현황을 문헌을 통해 알아보고 해외직구 웹사이트를 이용하는 소비자의 일반적 특성을 알아보았다. 그리고 해외직구웹사이트 웹사이트 전체만족도 및 평가요인인 디자인, 편리성, 신뢰성에 따른 웹사이트 만족도를 알아보고 이 둘의 상관관계 및 영향요인을 알아보았다. 본 연구는 설문응답방식으로 진행 되었으며, 한국소비자원의 해외직접구매웹사이트 만족도 조사에 따른 6개의 웹사이트(아이허브, 아마존, 몰테일, 위메프박스, 캔아이쇼, 위즈위드)를 선정하였다. 또한 해외직구 웹사이트 이용경험이 있는 20~30대(만19세~만39세) 소비자 110명을 대상으로 연구하였다. 본 연구문제에 따른 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 해외직구웹사이트의 전체만족도, 디자인, 편리성, 신뢰성 간의 밀접한 관계가 있음을 알 수 있었다. 특히 디자인과 편리성, 신뢰성과 편리성이 매우 밀접한 관계가 있었다. 둘째, 해외체류기간이 길수록 해외직구쇼핑 평균이용횟수가 많았으며, 해외직구에서 지출하는 최저금액이 높았다. 또한 한 달 평균 소득이 높을수록 해외직구쇼핑 평균이용횟수가 많았다. 셋째, 해외직구 유형별(해외직접구매, 해외배송대행, 해외구매대행)만족도를 비교해 본 결과, 종합만족도는 해외직접구매, 해외구매대행, 해외배송대행 순으로 나왔다. 특히, 해외직접구매는 전체만족도가 높은 것에 비해 디자인만족도는 현저하게 낮았다. 또한 세 가지 웹사이트 중 해외구매대행 웹사이트는 디자인, 신뢰성, 편리성의 차이 폭이 크지 않았다. 넷째, 해외직구 웹사이트별 만족도를 비교해 본 결과, 전체만족도는 아이허브 웹사이트의 만족도가 가장 높았으며 위즈위드, 아마존, 몰테일, 캔아이쇼, 위메프박스 순으로 나타났다. 6개 웹사이트 모두 전체만족도에 비해 디자인만족도가 낮음을 알 수 있었다. 특히, 아이허브, 아마존, 몰테일의 경우 디자인의 만족도가 현저히 낮았다. 해외직구 유형별 웹사이트 개선방안은 다음과 같다. 해외직접배송 웹사이트는 전체적인컬러(색깔), 언어(한국어)표기, 교환 또는 반품(취소)이용의 향상을 반영하여 웹사이트를 개선해야 하며 해외배송대행 웹사이트는 레이아웃(배치), 글씨폰트 및 크기, 물건 또는 페이지 찾기 향상을 반영하여 웹사이트를 개선해야 하고 해외구매대행 웹사이트는 전체적인컬러(색깔), 제품 또는 서비스 상세설명, 고객센터 및 1:1게시판 이용, 교환 또는 반품(취소)이용의 향상을 반영하여 웹사이트를 개선해야 한다. 해외직구 웹사이트별 웹사이트 개선방안은 다음과 같다. 아이허브는 전체적인컬러(색깔), 고객센터 및 1:1게시판 이용, 교환 또는 반품(취소)이용의 향상을 반영하여 웹사이트를 개선해야 한다. 아마존은 상세페이지(제품설명)이미지, 제품 또는 서비스 상세설명, 언어(한국말)표기 향상을 반영하여 웹사이트를 개선해야 한다. 몰테일은 레이아웃(배치), 글씨폰트 및 크기, 원하는 물건 또는 페이지 찾기 부분 향상을 반영하여 웹사이트를 개선해야 한다. 위메프박스는 글씨 폰트 및 크기, 배송진행상황표시, 제품 또는 웹사이트에 대한 신뢰성, 고객센터 및 1:1게시판 이용, 교환 또는 반품(취소)이용 향상을 반영하여 웹사이트를 개선해야 한다. 캔아이쇼는 글씨 폰트 및 크기, 전체적인 컬러(색깔), 배송진행상황표시, 제품 또는 웹사이트에 대한 신뢰성, 결제의 안정성, 고객센터 및 1:1게시판 이용 향상을 반영하여 웹사이트를 개선해야 한다. 위즈위드는 상세페이지(제품설명)이미지, 원하는 물건 또는 페이지 찾기, 제품 또는 서비스 상세설명, 교환 또는 반품(취소)이용 향상을 반영하여 웹사이트를 개선해야 한다.;The purpose of this study was to perform literature review for overseas direct purchase site type (overseas direct purchase, overseas delivery agency, and overseas purchase agency) and market status and investigate the general characteristics of consumers using overseas direct purchase sites. In this study, overseas direct purchase is referred to as ODP. An attempt was made to assess general satisfaction with ODP websites and site satisfaction according to such factors as design, convenience, and reliability, determine their correlation, and identify affecting factors. Six sites (iHerb, Amazon, malltail, WEMAKEPRICE, Canishow, and wizwid) were selected on the basis of an ODP website satisfaction survey conducted by the Korea Consumer Agency and a survey was conducted in 110 consumers in their 20s and 30s (aged from 19 to 39) who had used ODP websites. The results of this study can be summarized as follows: First, close association was found among general satisfaction with ODP sites, design, convenience, and reliability; in particular, very close association was found between design and convenience and between reliability and convenience. Second, the longer stay overseas, the larger mean number of ODP shopping uses and the more minimum amount of money spent in ODP. Besides, the more monthly average income, the larger mean number of ODP shopping uses. Third, in terms of ODP type (overseas direct purchase, overseas delivery agency, and overseas purchase agency), general satisfaction was highest with overseas direct purchase, followed by overseas purchase agency and overseas delivery agency. In particular, ODP led to high general satisfaction but remarkably low design satisfaction. Among the three sites, overseas purchase agency sites led to satisfaction with design, convenience, and reliability all, with insignificant differences among these factors. Fourth, general satisfaction was highest with iHerb, followed by wizwid, Amazon, malltail, Canishow, and WEMAKEPRICE. All of the six sites led to lower general satisfaction than design satisfaction. In particular, design satisfaction with iHerb, Amazon, and malltail was remarkably low. The homepage improvement plan by ODP type are as follows: It is necessary to improve the site by reflecting the improvement of color in general, language (Korean) notation, and change and return (cancellation) for ODP sites; it is necessary to improve the site by reflecting the improvement of layout, character font and size, and goods or page search for overseas delivery agency sites; and it is necessary to improve the site by reflecting the improvement of color in general, goods or service specification, customer center and one-to-one notice board utilization, and change and return (cancellation) for overseas purchase agency sites. The homepage improvement plan by ODP sites are as follows: It is necessary to improve the site by improving design and reliability and by reflecting the improvement of color in general, customer center and one-to-one notice board utilization, and change and return (cancellation) for iHerb. It is necessary to improve the site by reflecting the improvement of images on pages for details (goods description), goods or service specification, and language (Korean) notation for Amazon. It is necessary to improve the site by reflecting the improvement of layout, character font and size, and desired goods or page search for malltail. It is necessary to improve the site by reflecting the improvement of character font and size, delivery status information, reliability in goods and the site, customer center and one-to-one notice board utilization, and change and return (cancellation) for WEMAKEPRICE. It is necessary to improve the site by reflecting the improvement of character font and size, color in general, delivery status information, reliability in goods and the site, stability in payment, and customer center and one-to-one notice board utilization for Canishow. It is necessary to improve the site by reflecting the improvement of images on pages for details (goods description), desired goods or page search, goods or service specification, and change and return (cancellation) for wizwid.
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