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의류 폐기물의 업사이클(Upcycle) 패션 활성화 방안

Title
의류 폐기물의 업사이클(Upcycle) 패션 활성화 방안
Other Titles
Proposal to activate clothing waste's upcycle fashion : in terms of sustainable design
Authors
류영란
Issue Date
2018
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
지난 세기 우리가 누린 산업사회의 풍요로움과 편리함으로 오늘날 우리가 그 소비의 대가를 치러야 할 것을 미리 알았다면 과거는 과연 어떠한 선택을 위해 고민하였을까 ? 무분별한 산업화는 각종 산업폐기물과 생활쓰레기로 인해 환경오염 문제와 물질적 낭비를 야기했다. 특히 대량생산과 패스트 패션(fast fashion)으로 인한 의류 폐기물은 여러 산업분야와 비교해도 심각한 수준에 있다. 소비자들은 보다 저렴한 가격에 최신 유행하는 패션 상품을 구입하고 ‘나는 경제적인 사람’이라고 자신하면서 패션 상품의 제작과정, 사용 후에 대해서는 아랑곳하지 않는다. 이러한 문제는 개인이 해결해야 할 몫을 넘어 사회 전체의 몫이 되었다. 대부분의 선진국가에서는 폐기물을 단순 처리해야 할 쓰레기가 아닌 자원의 순환 과정에 있는 귀중한 자원으로 파악하고 지속가능 디자인에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 본 연구는 전 세계적으로 문제가 되고 있는 산업적 폐기물 즉, 버려지는 것에 디자인으로 새로운 생명력을 불어 넣어 원래의 용도와 다르게 재탄생시키는 리디자인 업사이클(upcycle) 활성화를 지향하고 자원의 개념을 리씽크(rethink)하고자 하였다. 이를 위하여 업사이클 출현 배경인 지속가능성과 지속가능디자인에 대해 고찰하고 패션 업사이클을 위한 리디자인에 대해 살펴보고 업사이클 트렌드는 여러 방법 중 패션에서 가장 많이 활용되는 재사용, 재생을 중점적으로 다루었다. 또한 국·내외 업사이클 브랜드 중 의류를 통한 업사이클 브랜드를 추출하여 공통된 특징과 그 브랜드들이 가지고 있는 특징을 파악하였다. 이를 바탕으로 중요한 4가지는 디자인 측면에서는 예술성과 희소성을 바탕으로 한 차별성, 의미적 측면에서는 스토리텔링을 바탕으로 한 소통의 다각화, 기능적 측면에서는 수공예적 방법을 통한 사용자 중심의 디자인, 경제적 측면에서는 지역사회와 가치를 공유하여 부가가치 창출이라는 인사이트(insight)를 도출하였고 패션 업사이클 활성화 방안에 대해 제안하였다. 활성화 방안으로는 첫째, 패션 업사이클 디자이너 참여 확대방안으로 기업과 디자이너가 파트너십(partnership)으로 업사이클를 진행하고 디자이너는 기획-생산-유통-소비-폐기-수거-분해-재조합·분해·변형-환원-재료-재기획의 주도적 위치에서 지속가능한 패션을 진행하는 디자이너의 역할이 강화되어야함을 제안했다. 둘째, 패션 산업 유형을 개선하여 기업이 기획, 생산, 판매, 유통의 과정에서 다양한 지속가능자원산업, 디자인 관련 연구기관, 디자인 대학 등이 참여하는 컨소시엄 구성을 통해 업사이클을 전문화, 체계화 시켜 소비자를 충성고객으로 전환하고 윤리적 기업으로 도약 할 수 있음을 제안했다. 셋째, 사용자 중심의 업사이클 문화 확대 방안이다. 업사이클 문화를 확대를 위해서는 단발성 이벤트나 홍보가 아닌 즐거움이 동반되는 행동으로 사용자 본인의 물건이 업사이클의 주 재료가 되어 업사이클링 되고 업사이클 제품의스토리를 참여자가 직접 만들어, 이로 인해서 업사이클에 대해 자율적 활성화를 조성해 나가도록 제안 했다. 본 연구는 의류폐기물의 업사이클 패션 활성화를 위해 다양한 참여를 유도하고, 업사이클의 성장을 단계적, 체계적 시스템화를 통해 디자인력을 증진시켜 지속가능한 자원과 지속가능한 패션을 실현하는데 의의가 있다.;If we knew in advance that the abundance and convenience of the industrial society we enjoyed in the last century would pay for our consumption today, what choices would the past have struggled for? Undiscerning industrialization has caused environmental pollution and material waste due to various industrial and household wastes. In particular, clothing wastes due to mass production and fast fashion are serious compared to other industries. Consumers buy trendy newest fashion products at a cheap price and are confident that they are an economic person, but they don't mind about the manufacturing process and after they use them. These problems have become more of society's share than individuals' to deal with. In most developed countries, they actively research sustainable design and consider waste as a valuable resource in the circulation process of resources, not as waste that needs to be simply disposed of. This study supports redesign upcycle activation, to input new life into the industrial waste, a worldwide issue, and revive it in a way to be different from its original use, and hopes to rethink the concept of the resource. In order to achieve the goal, we considered sustainability and sustainable design, the background for the emergence of the upcycle, looked at the redesign for fashion upcycle, and treated reuse and reclamation mainly as upcycle trend since they are mostly used among other methods. In addition, we extracted clothing upcycle brands among international upcycle brands and identified the common features and characteristics of these brands. Based on this, the four important aspects were; the differentiation on the value of the art and scarcity in terms of design, the diversification of communication based on storytelling in semantic aspect, user-centric design through handicraft in the practical aspect, and from an economic perspective, derived insight to create value added by sharing values with the local community and proposed measures to activate fashion upcycle. As a measure of activation, first, it is to increase designers' participation in fashion upcycle and to have companies and designers together carry out upcycle with a partnership. We proposed that the role of designers, who proceed sustainable fashion in leading role of planning, production, distribution, consumption, disposal, collection, decomposition, recomposition/decomposition/transformation, return, material, and redesigning, must be strengthened. Second, we suggested improving fashion industry types to specialize and systematize upcycle to enhance consumers' loyalty, and help companies jump up to become ethical companies. This can be done by consortium composition, where diverse sustainable resource industry, design-related research institutions, design universities participate in the process of companies' planning, production, distribution. The third method is a user-centric way to expand the upcycle culture. In order to enlarge the upcycle culture, the user's personal product should be the main source for upcycling, not a simple event. Having participants directly make the story of an upcycling product will lead to creating autonomous activation about upcycling. This study has a significance as this encourages diverse participation for clothing waste's upcycle fashion activation, and realizes sustainable source and fashion with a developed power of design through progressive and systematic method.
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