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부모의 이혼을 경험한 아동의 자기표현을 위한 미술치료 질적사례연구

Title
부모의 이혼을 경험한 아동의 자기표현을 위한 미술치료 질적사례연구
Other Titles
A Qualitative Case Study on Art Therapy for Assertiveness for a Child Who Experienced Parental Divorce
Authors
이여진
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 미술치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한경아
Abstract
본 연구의 목적은 부모의 이혼을 경험한 아동이 자기표현을 위한 미술치료를 통해 어떠한 경험을 하고, 그 의미는 무엇인지 살펴보는 데 있다. 이러한 목적을 위하여 본 연구는 질적사례연구 방법을 적용하여 탐색하고자 하였다. 본 연구의 참여자는 부모이혼 후 어머니와 함께 살고 있는 8세 남자 아동이다. 사례는 2015년 2월 19일부터 2015년 6월 4일까지 진행하였으며, 주 1회씩 50분 간 총 15회기의 미술치료를 실시하였다. 부모의 이혼을 경험한 아동의 자기표현을 위한 미술치료의 목표는 정서 안정 및 조절력 향상, 긍정적인 자기인식, 자기표현력 증진이며 이를 바탕으로 미술치료 회기를 구성하였다. 자료 수집은 참여자의 미술치료 전 회기와 보호자 상담의 녹음 파일과 이를 전사한 텍스트, 작품사진, 연구자의 관찰일지를 통해 이루어졌다. 자료 분석은 반복적 비교분석법을 활용하여 아동의 미술치료 경험과 그 의미를 탐색하고자 하였다. 이를 위하여 전사한 텍스트를 여러 번 정독하면서 참여자의 유의미한 언어적 표현과 미술표현을 정리하였고, 개방코딩, 범주화, 범주 확인의 과정을 거쳐 자료의 분석을 진행하였다. 자료를 수집하고 분석한 결과, 총 5개의 상위주제와 12개의 하위주제가 도출되었다. 본 미술치료 사례의 경험의 범주는 〈누군가와 함께하고 싶지만 자신이 없어 머뭇거림〉, 〈마음껏 표현할 수 있는 미술활동에 빠져 들어감〉, 〈억눌렀던 부정적 감정을 표출하고 마주함〉, 〈치료사와 함께하는 시간이 든든하고 따뜻함〉, 〈친구들에게 다가가는 방법을 알게 된 내가 자랑스러움〉이다. 본 연구의 연구결과를 바탕으로 부모의 이혼을 경험한 아동의 자기표현을 위한 미술치료 과정에서 경험한 것에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자는 미술활동을 통해 부정적 감정들을 정화시킴으로써 정서적 안정을 찾고 조절력을 향상시켰다. 둘째, 연구 참여자는 미술활동과 작품을 통해 강점을 발견하고 긍정적인 자기인식을 함으로써 자신감이 고취되었다. 셋째, 연구 참여자는 미술표현을 통한 깊은 공감의 경험으로 자기표현에 대한 가치를 깨닫고 자기표현의 증진을 보였다. 넷째, 연구 참여자는 미술치료사와의 상호작용을 통해 타인에 대한 신뢰를 회복하고 사회적 지지를 경험하였다. 이를 종합하여 볼 때, 부모의 이혼을 경험한 아동은 자기표현을 위한 미술치료를 통해 정서를 안정시킬 수 있었고, 조절력 향상을 통해 변화된 삶의 적응력을 높일 수 있었다. 이로써 아동은 보다 긍정적인 자기인식을 할 수 있게 되었으며, 자기표현의 증진을 나타내고 긍정적인 대인관계를 형성할 수 있었다.;The purpose of this study is to investigate the experience of art therapy in terms of assertiveness for a child who experienced his parents’ divorce and what the experience means to the child. The investigation was conducted using a qualitative case study method. The study participant was an eight-year-old boy who lives with his mother. In the study, the child participated in 15 50-minute weekly sessions between February 19 and June 4, 2015. The sessions were organized based on the objectives of art therapy for assertiveness for children with divorced parents—including enhancement of emotional stability, self-regulation, positive self-perception, and assertiveness. Collected data included tape recordings and verbatim transcripts of all art therapy sessions of the participant and counseling with his mother, and the observation log created by the researcher. Data was analyzed using the constant comparison method to explore the child’s experience of art therapy and the meaning of the experience for him. Specifically, the method involved a summary of significant verbal and art expressions from the participant based on multiple careful readings of the transcriptions, followed by open coding, categorization, and verification of categories. Based on the analysis, 5 broad subjects and 12 sub-topics were identified. The five topics of the art therapy experience were as follows: Hesitance due to a lack of confidence despite the desire to be with someone, being drawn into art activities that allow assertiveness, expressing and confronting suppressed negative emotions, feeling secure and warm about the time spent with the therapist, and the child feeling proud because he or she had figured out how to approach peers. Based on the results, the conclusions drawn about the experience of art therapy for assertiveness in a child of divorced parents are as follows: First, the study participant improved emotional stability and self-regulation by resolving negative emotions through art activities. Second, the study participant increased self-confidence by discovering his strengths and developing positive self-perception through art activities and creating art. Third, the study participant recognized the value of assertiveness and demonstrated greater assertiveness by experiencing deep empathy through art expressions. Fourth, the study participant restored his trust in others and experienced social support through interaction with his art therapist. In conclusion, the child of divorced parents was able to increase his adaptability into his changed life due to increased emotional stability and self-regulation through art therapy for assertiveness. This enabled him to perceive himself more positively, be more assertive, and develop positive interpersonal relationships.
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