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무용작품 <중重∙경輕, 그 사이...>에 관한 연구

Title
무용작품 <중重∙경輕, 그 사이...>에 관한 연구
Other Titles
A Study of Dance-work : focused on the Self-Healing Capability of Somatic Learning
Authors
WEI, RAN
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조기숙
Abstract
본 연구는 본 연구자가 안무해서 공연한 무용작품 <중重⦁경輕, 그 사이...>을 연구한 것이다. 즉 본 연구자가 스스로 자신의 소마를 인식하여 문제를 찾아내고 이 문제를 몸적학습을 통해 직접 치유하는 과정을 무용작품 <중重⦁경輕, 그 사이...>로 안무하여 연구한 것이다. 작품의 안무연습과 공연까지의 전체 과정에서 본 연구자의 몸적인 변화를 살펴보는 것이 본 연구의 목적이다. 본 연구의 연구 방법으로 실기기반연구법(Practice Based Research)과 문헌연구를 병행하였다. 우선 토마스 하나의 이론을 중심으로 몸적학습, 소마인식, 감각운동 기억상실, 고유수용감각, 소마각성, 소마체험양식 등에 대한 개념을 정리하였다. 그리고 실기기반연구법으로 작품 <중重⦁경輕, 그 사이...>를 분석하였다. 연습과 창작과정 그리고 공연과정에서 기록한 체험자료, 안무 노트, 공연비디오를 기반으로 연구하였다. 몸적학습을 중심으로 본 연구자의 무용작품 <중重⦁경輕, 그 사이…>를 연구한 결과는 다음과 같다. 첫째, 작품 연습과정에서 몸적학습(somatic learning)을 통해 본 연구자는 자신의 트라우마를 스스로 치유할 수 있었다. 이는 작품 창작과정에서 몸적학습을 통해 신체적, 심리적인 문제점에 집중하고 기존에 인지하지 못하던 감각들을 인식하여 감각기능이 회복된 것이다. 둘째, 본 연구자는 본 작품의 연습과정에서 몸적학습을 통해 창의성이 개발되었다. 즉 늘 사용했던 왼발의 움직임이 오른발과 서로 보완이 되게 하여 움직임의 연결성을 알게 되었고 이것이 창의성으로 확장되었다. 그리고 몸적학습을 통해 움직임 개념과 범위를 확장하면서 독창적인 창의력을 발휘하게 되었다. 그리하여 새로운 접근방식으로 자신만의 고유한 움직임을 발견하였고 무용작품창작에 있어서 독특한 본인의 움직임과 아이디어를 창출할 수 있게 되었다. 셋째, 몸적학습을 통해 몸적 기능이 향상되었다. 즉 고유수용감각을 사용한 제일자적인 체험을 통해 본 연구자의 신체 전체적인 감각감지기능이 향상되었고 움직임 범위가 확장되었다. 또한 정서적으로 감정표현이 풍부해지게 되었다. 연습 과정에서 불필요한 긴장을 이완시킴으로써 몸과 마음이 보다 유연하게 움직일 수 있었다. 몸적학습을 통해 치유된 발이 주체가 되어서 몸의 움직임이 더욱 자류로울 수 있었다. 그리고 감각을 상세하게 인식하는 체험을 하다 보니 몸의 반응 예민도와 감각감지능력이 높아졌다. 본 연구를 통해 몸에 대한 인식과 이해를 넓힐 수 있었고 더 깊은 무용예술의 세계로 진입하게 되었다. 또한 몸적학습으로 치유한 과정을 작품으로 창작하여 발표한 것은 자신의 예술을 규명하고 성장시킬 수 있는 적합한 방법이 되었다. 본 논문이 무용수의 움직임 개발에 참고가 되기를 바란다. 본 논문은 무용작품을 통해서 본인의 몸과 마음의 상처를 직접 치유한 예술적 여정이다. 본 연구의 의미는 제삼자인 진단이나 판단에 따라서 진행되는 것이 아니라 본 연구자가 스스로 몸적학습을 통해 직접 자신의 문제를 치유한 것이다. 본 연구사례를 통해 트라우마를 가진 무용수이나 일반인들이 자신의 몸과 마음을 알게 하는 계기가 되기를 희망한다. 또한 본 연구는 새로운 안무방식을 시도하는 안무가에게 하나의 사례가 될 것이다. 마지막으로 몸적학습을 통해 몸의 치유, 창의성 그리고 기능성을 향상시키는 것에 참고 되길 바란다.;This study presents an elaborative look into the researcher’s self-composed dance work (중重⦁경輕, 그사이...). In particular, is created based on the researcher’s discovery of her soma, leading to her experience of healing past damages through the application of somatic learning. In the same manner, this dance work is choreographed and performed with an aim to demonstrate the researcher’s individual growth, which is made visible through her physical improvement. This study is conducted through a dual methodology of practice based research and literature review. Based on the theoretical works of Thomas Hanna, this paper elaborates on the definition and application of somatic learning, somatic consciousness, sensory-motor amnesia, proprioception, somatic arousal, as well as somatic experiencing techniques. Simultaneously, it also analyzes the dance work mainly through the means of practice based research, with primary source being experimental data, choreography notes, combined with video records of the composing, practicing, and performing process involved in the final product. With a focus on somatic learning, this research on has shed light on the following findings. Firstly, the author was able to treat her trauma gradually through the application of somatic learning in her daily practice. Furthermore, while working on her performance, the creator was able to heighten her senses and discover their heretofore ignored functions, all with the aid of somatic experience. Secondly, a profound understanding of somatic learning had enabled the author to utilize her originality. For instance, the author had learned to use left-right foot motions to complement each other, allowing her to master the fluidity of movements and to integrate more creativity. While unlearning the fixed definition and limits of movements, the author got to utilize her authenticity and explore new approaches, through which she invented her own unique moves and incorporated them into her dance performances. Thirdly, the researcher’s bodily functions had been improved significantly through somatic techniques. Specifically, a firsthand experience of proprioception had improved the author’s overall kinesthetic ability, enabling her to perform more diverse movements and enriching the emotional values of her dance. With these improvements, the process of practicing was no longer loaded with unnecessary tension, allowing the body and the mind to meet in relaxed, harmonious motions. Meanwhile, the dancer’s legs that were healed through somatic training could now perform substantial movements, thanks to which her whole body could move with great flexibility. Finally, as the dancer was enabled to fully integrate her senses into her physical performance, she also became increasingly sensitive to external impacts and her responses more impeccable. Through this extensive study, the researcher was able to deepen her understanding of bodily expression, taking off into a widened horizon in the art of dance. By turning the process of healing herself with somatic experience into a work of performance art, the dancer had not only explored her artistic potentials but also found anappropriate method to facilitate her professional development. Therefore, the author hopes that this paper would serve as a helpful reference for fellow dancers in their career as well. The writing of this paper has been a journey of healing the researcher’s physical and emotional wounds with arts asa remedy. Thus, the paper shall not be interpreted as an exclusively scientific study, but rather as the retelling of how the researcher had improvised herself through somatic learning. On that premise, the author expects that the findings of this research would be valuable to both dancers and non-dancers who suffer from trauma, as well as to choreographers who aspire to develop a new style of dance. Last but not least, the present paper aspires to exemplify that a profound facilitation of bodily healing, creativity, and function are totally achievable through somatic learning.
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