View : 932 Download: 0

한국 40, 50대 성인 남녀의 숙박공유사업 참여의도

Title
한국 40, 50대 성인 남녀의 숙박공유사업 참여의도
Other Titles
A Study of the participation intention of shared accommodation business of 40~50s adults in Korean.
Authors
명초롱
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
천혜정
Abstract
본 연구의 목적은 고령사회에 진입한 한국사회에서 은퇴를 앞두고 있는 40, 50대 성인 남녀를 대상으로 공유경제 중 가장 대중적인 분야로 간주되는 숙박공유사업의 참여의도를 예측하는 것이다. 지금까지 숙박공유서비스에 대한 연구들은 대부분 게스트라 불리는 이용자 중심으로 진행되었는데, 본 연구에서는 유휴자원을 활용해 새로운 소득을 발생시킬 수 있다는 공유경제의 기본 원리에 주목하여, 호스트로서 40, 50대의 숙박공유사업 참여의도에 초점을 맞추었다. 이를 위해 40, 50대 성인남녀의 은퇴에 대한 태도에 따라 연구대상자를 유형화하고, 각 집단별 인구통계학적 특성 및 숙박공유사업 참여와 관련된 변수(태도, 주관적 규범, 지각된 행동통제감, 사전지식)에 어떠한 차이가 있는지, 그리고 제 변인들이 숙박공유사업 참여의도에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 본 연구를 수행하기 위해 서울에 거주하는 40세부터 59세까지의 예비은퇴자 238명을 대상으로 설문조사를 실시 한 후 SPSS 24.0 프로그램을 이용하여 기술통계, 요인분석, 군집분석, 카이 스퀘어 검증, 일원분산분석(ANOVA)과 사후검증(Duncan-test)분석, 그리고 다중회귀분석 등을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 은퇴태도에 따라 연구대상자들을 유형화한 결과 은퇴를 상실이나 좌절로 받아들이는 수준도 높지만 기회나 전환으로 생각하는 수준도 높은 ‘상실형 도전집단’, 상실이나 좌절로 받아들이는 수준은 낮지만 기회나 전환 혹은 휴식으로 생각하는 수준도 높은 ‘휴식형 도전집단’ 그리고 상실이나 은퇴로 바라보지도 않지만 그렇다고 새로운 기회나 휴식의 기회로 보지도 않는 ‘중간집단’으로 구분되었다. 비록 이 세 집단은 인구통계학적 특성에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았지만 숙박공유사업에 대한 태도, 주관적 규범, 지각된 행동통제감 및 사전지식 수준에서는 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 숙박공유사업에 호스트로 참여하고자 하는 의도에는 숙박공유사업에 대한 태도, 주관적 규범, 지각된 행동통제감, 그리고 사전지식이 모두 유의미한 영향을 미쳤다. 한 가지 흥미로운 사실은 숙박공유사업에 대해 사전 지식과 경험을 한 사람일수록 참여의도가 높아진다는 점이다. 이것은 숙박공유사업에 대한 홍보가 필요하다는 사실을 말해준다. 게스트 중심의 홍보 뿐 아니라 호스트의 경제적 이득, 손쉬운 운영방법, 수익구조 등에 대한 전반적인 홍보활동을 통해 숙박공유사업에 대해 아는 것이 선행되어야 한다. 마지막으로 은퇴태도에 따라 유형화된 군집에서는 중간집단이 참여의도가 높은 것으로 나타났다. 이 결과가 무엇을 말하는지에 대한 해석은 애매한 부분이 있다. 우선 숙박공유사업에 공급자로 참여하는 것 자체가 연구대상자들에게 매력적이지 않은 대안일 수 있다. 왜냐하면 일반적으로 은퇴를 새로운 인생의 시작으로 바라보는 사람, 그리고 여가 및 휴식을 긍정적으로 인식하는 사람이 은퇴 후의 삶이나 은퇴 후의 경제적 준비를 보다 적극적으로 계획을 하는 것으로 알려져 있는데(배문조, 전귀연, 2004), 본 연구에서는 은퇴에 대해 애매한 태도를 가진 집단이 참여의도가 가장 높게 나타났기 때문이다. 혹은 숙박공유사업에 공급자로 참여하는 것은 개인적 특성이나 은퇴태도와 같은 요인보다 훨씬 더 복잡한 요인들이 영향을 미칠 수 있다는 점이다. 그럼에도 본 연구는 숙박공유서비스의 공급자 대한 연구가 전무한 실정에서 호스트의 참여의도를 탐색하였다는 점에 의의가 있다. 호스트가 숙박공유서비스를 구성하는 핵심주체라는 점, 그리고 고용창출에 직간접적으로 기여한다는 점에서 공공부문과 산업부문에 기초 자료로 활용될 수 있다. 추후 연구에서는 보다 포괄적이고 광범위한 표본을 수집하고 숙박공유사업에 호스트로 참여하고자 하는 의도에 영향을 미칠 수 있는 다양한 변수들을 포함함으로써 보다 깊이 있는 연구가 수행되어야 할 것이다. 또한 실제 호스트로 참여하고 있는 이들에 대한 심도 있는 연구가 수행된다면, 역으로 누가 호스트로 참여할 것인가에 대한 시사점을 제공해줄 수 있을 것이다. ;The purpose of this study is forecasting the participation intention of shared accommodation business which is considered as the most popular among sharing economies for the preliminary retiree(male and female of 40~50s) in Korea aged society. By this time, the study about shared accommodation services has been progressed for the focused users called “Guest”. So, this study is going to focus on shared accommodation business for the participation intention of 40~50s as host by using idle resources. It also focuses on fundamentals of the sharing economy which could generate new income. In order that, according to the attitude for retirement of 40~50s, I categorized the target of study. And, I searched what is the differences between demographic trait and variable(attitude, subjective norm, perceived behavior control, prior knowledge) related to the participation of shared accommodation business by group. Also, I studied the effect for the participation intention of shared accommodation business by the variable. I carried out a survey targeting 238 the preliminary retirees(40~59 aged) living in Seoul for performing this study. After that, I performed Descriptive statistics, Factor analysis, Cluster analysis, Chi-squar test, ANOVA, Duncan test and Multiple regression analysis. Etc by using SPSS 24.0 program. Survey result, first, I categorized 3 groups as a result of the survey targets by attitude for retirement. Loss challenging group: Group that highly accept the retirement as loss or frustration and highly think as opportunity or change. Resting challenging group: Group that lowly accept the retirement as loss or frustration and highly think as opportunity or change or resting. Medium group: Group that does not consider the retirement as loss or new opportunity and resting. Even if those 3 groups did not have meaningful differences but, the attitude about shared accommodation business, subjective Norm, perceived Behavior Control and prior knowledge have a meaningful influence on the participation intention. Second, the participation intention of shared accommodation business as a host have a meaningful influence on the attitude, subjective Norm, perceived Behavior Control and prior knowledge about shared accommodation business. Interesting thing here, the people who have prior knowledge and experience about shared accommodation business have higher the intention to participate. It remarks that shared accommodation business need promotion. It needs to be preceded to know about shared accommodation business through overall promotion activity such as economical profit of host, easy methods of operation, profit system as well as the focal promotion for guest. Lastly, the middle group have high the intention to participate at categorized group by attitude for retirement. First of all, it is not attractive for the survey targets to attend shared accommodation business as a provider. Because, generally the people who consider the retirement as new beginning of line and regard spare time and break as positive things tend to plan economical preparation actively the life after retirement. However, at this study, the group having ambiguous attitude has the highest the intention to participate. Or to attend shared accommodation business as a provider could affect more complicated factors than personal trait or attitude for retirement. For example, it is important to have idle resources at their residence or prepare economical things for old age or remain the period of actual retirement. This study has great significance because I researched the participation intention of host at the situation which has no study about provider of shared accommodation business. It could be used to public sector and industrial as basic materials as the host is main body forming shared accommodation business and contribute to creation of jobs directly or indirectly. At the further study, an in-depth study should be performed by containing the diverse variable which could affect the participation intention for shared accommodation business as host and collecting comprehensive and extensive sample. In addition, if an in-depth study about actual participants as host perform, it would provide the implication about who is going to attend as a host inversely.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE