View : 1170 Download: 0

교과 간 융합수업에 대한 교수자의 경험 탐구

Title
교과 간 융합수업에 대한 교수자의 경험 탐구
Other Titles
A Study on the teachers' experiences in interdisciplinary co-teaching class
Authors
김나연
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 영재교육협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
염현경

임미연
Abstract
본 연구의 목적은 고등학교와 부설영재교육원에서 교과 간 협력을 통해 융합수업을 계획 및 실행하는 과정에서 교수자가 겪는 경험을 탐색하는 것으로, 이들의 관점에서 수업 경험이 어떠한 의미를 가지는지 알아보는 것이다. 이를 위하여 교사의 관점에서 수업을 계획 및 실행하는 과정을 보다 상세히 기술하고자 질적 연구를 선택하였고, 특히 공립고등학교 교사로서 고등학교와 해당학교 부설영재교육원의 중학교 영재를 위해 수업을 연달아 계획하고 진행함에 따라 변화되는 경험과 인식을 구체적으로 기술하고자 탐색적 사례연구를 진행하였다. 연구참여자 5인은 모두 서울지역의 고등학교에 근무하고 있는 공립교사이다. 교과 간 협력을 통한 융합수업 경험에 대해 적절하고 충분한 정보를 수집하고자 영재교육원에서 이러한 수업을 계획중인 교사 명단을 확보하여 선택적 표집을 하였다. 자료수집 기간은 2018년 5월부터 10월까지 총 5개월간 진행되었으며, 약 70분씩 총 10회의 심층 면담과 3회의 수업참관, 설문지 작성, 문서를 통해 자료를 수집하였다. 이어서 수집된 자료를 분석하여 의미 있는 주제와 패턴을 찾아 귀납적으로 범주화하고, 확립된 기준에 입각하여 각 수업 별로 경험의 내용과 특성을 정리하였다. 수업 A에서 두 교사는 수업의 내용과 방법을 공유하며, 공동의 합의를 통해 수업 과정을 설계한 후 서로의 영역에 대한 이해를 바탕으로 능숙하게 수업을 진행하였다. 수업 후 두 교사는 모두 만족하는 모습을 보였고 이 연구가 종료된 이후에도 협력을 지속하고 있었다. 수업 B에서 두 교사는 친근한 관계와 유대를 바탕으로 협력을 시작하였는데, 아이디어를 발산하고 정교화하면서 수업을 구성하였고, 수업 현장에서 신뢰를 바탕으로 한 즉흥적 대화가 역동적으로 일어나는 수업을 진행하였다. 두 교사는 융합 수업 경험에 대해 만족스러워하였으나, 일반 수업과 업무에 대한 부담으로 수업의 지속에 대해서는 갈등하는 모습을 보였다. 수업 C는 한 교사의 수업에 대한 명료한 비전을 바탕으로 시작되었으며 사전에 논의된 주제에 따라 두 교사가 독립적으로 자료를 만들었고, 이를 번갈아가며 설명하는 수업을 진행하였다. 수업이 끝난 후 두 교사는 수업에 대해 서로 다른 평가를 내렸다. 수업 별 경험의 내용과 특성 간의 관련성을 탐색하여 드러난 경험의 의미는 다음과 같다. 첫째, 교과 간 협력 과정에서의 동기, 교수-학습 내용 및 방법의 선정, 태도 등은 협력에 참여하는 연구참여자의 교사정체성 및 융합교육에 대한 관점의 발현으로써 나타났다. 둘째, 연구참여자들은 자신의 교사정체성을 기반으로 협력 과정을 성찰, 평가하고 있었다. 이러한 과정은 순환적이었으며, 교사들은 교과 간 협력 융합수업 경험을 통해 융합교육에 대한 관점을 정교화하며, 교사정체성을 강화하고 있었다. 융합수업을 위한 교과 간 협력의 내용과 특성은 수업 별로 다르게 나타났는데, 이는 협력양상과 협력에 대한 성찰이 각 교사의 교사정체성을 기반으로 이루어졌기 때문이며, 융합수업을 위한 협력 과정은 교사정체성의 맥락에 근거한 하나의 실천이자 정체성의 탐색, 확인 및 강화의 기회로써 수업의 질적 향상과 교사의 성장으로 연결되고 있었다. 이상의 연구 결과를 통해 도출된 고등학교와 부설영재교육원에서의 교과 간 협력 융합수업 경험의 특징과 의미는 교과 협력 융합수업의 실행에 대한 이해를 제공하며, 협력 융합 수업과 교사정체성의 관련성을 설명했다는 점에 그 의의가 있다. 이 연구를 기반으로 중등교육에서의 융합수업의 질적 향상 및 교사 성장을 위한 후속 연구가 진행될 것 제언한다. 이에 덧붙여 이 연구를 통해 교사, 학교관리자, 정책입안자에게 융합수업에 참여한 교사의 경험을 간접 체험하는 기회를 제공하고, 궁극적으로는 학교 현장에서 융합수업이 양적, 질적 성장하고 정착하는데 도움이 되기를 기대한다.;The purpose of the study was to explore the experience of the teachers in the process of planning and implementing classes through interdisciplinary co-teaching for high school students and gifted students, who are studying at the gifted institute which is affiliated to the high school. In order to understand the meaning of the experience through the teacher's perspective, the investigator chose a qualitative methodology. An exploratory case study was carried out to describe the experience of the teachers and how they perceive the experience in detail. All of the participants of the present study are public high school teachers who work at a high school in Seoul, Republic of Korea. The gifted institute which is affiliated to the high school runs a total of 4 classes for 2nd and 3rd graders who are talented in humanities and social science. To collect adequate and sufficient information about the experience of co-teaching for interdisciplinary classes, the investigator approached the participants via selective sampling with the institute's curriculum, which had the list of teachers who had planned such classes. The data was collected for 6 months from May to November, 2018. For data collection, the investigator conducted 10 in-depth interviews which the length was about 70 minutes each. Data was also gathered through 3 classroom observations, questionnaires and related documentation. The investigator extracted meaningful statements about the experiences of the teachers who prepared and conducted the interdisciplinary co-teaching class. Three different classes revealed their own traits of the process of planning and teaching the class. The study had the following topics on the nature of such experiences. For the class A, which was an interdisciplinary class between geography and music, the two teachers began to cooperate with their passion for teaching interdisciplinary class and learning as a teacher. In order to select appropriate contents and methods for the class, they explored and shared the contents as the subject curriculum specialists. In the actual class, based on understanding of each other's subject area and method, the class was practiced in union. After the class both teachers accumulated trust in one another based on mutual understanding and continuing collaboration. The two teachers cooperating in class B want to 'get it over' with the interdisciplinary class for it was mandate by school. During the process of planning the lesson, they cooperated by one of them was proposing ideas divergently and the other was refining them. In the actual classroom, the improvised conversation took place between the two teachers based on the bond, and the class was continued changing and developing. After the class, even though the two teachers were satisfied with the experience of the collaboration and the class, they showed a conflict about the continuation of the convergence class because of the burden of the other classes and administrative tasks in public school. Class C begins with the teacher who had a clear vision about a specific lesson with enthusiasm, and with the other teacher who had the anticipation about the collaboration because of the other teacher’s enthusiasm. In accordance with the class topic discussed as the vision of one teacher, the two teachers independently searched for the contents of the class in each subject area. In the lesson, they gave lecture about their subject area in turns. The evaluation about the conducted lesson and collaborative process differed from each other's and the prospect of continuing collaboration was vague. The followings are the meanings of the experience which was revealed by exploring the relationships between the traits of experience of three collaborations. First, teacher’s identity and the perception about interdisciplinary class manifested through the participants' motivation of the class, the selection of the contents and methods of the class, and the attitude in the collaboration. Second, participants were reflecting and evaluating the collaborative process and the class through their teacher’s identity and viewpoint on the interdisciplinary class. These two experiences occurred simultaneously and in a cycle. As a result, the experience of interdisciplinary co-teaching class was strengthening teacher’s identity The results of this study suggest that the cooperation process between teachers for interdisciplinary lessons shows various traits and dynamics because teacher's identity and the perspective on the interdisciplinary class was affecting the expectation for the collaboration, preference on teaching, learning methods, and attitude in collaboration. It was also found that the interdisciplinary co-teaching class is maximized in the process of improving the professionalism by reflecting their teacher identity and perspective on the interdisciplinary education. The characteristics and meanings of the teachers' experiences in planning and implementing the interdisciplinary cooperative classes in the high school and with the gifted students, which were derived through the above findings, will provide an understanding of the implementation of the interdisciplinary cooperative classes. The study will hopefully lead to follow-up study for the improvement of the continuity and quality of interdisciplinary classes for high school and gifted students. In addition, the researcher hopes that this study can be used as a reference for teachers, school administrators, and policy makers who are searching for ways to understand the interdisciplinary cooperative process in public school and how to support it in the field.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영재교육협동과정 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE