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중국 어머니의 양육스트레스 및 양육행동이 유아의 문제행동에 미치는 영향

Title
중국 어머니의 양육스트레스 및 양육행동이 유아의 문제행동에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Maternal Parenting Stress on Preschooler’s Problem Behavior in China : The Mediation Effects of Maternal Parenting Behaviors
Authors
FAN, YANTING
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 아동학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신나나
Abstract
본 연구는 중국의 만 3~5세 유아의 어머니를 대상으로 어머니의 양육 스트레스, 양육행동과 유아의 문제행동 간의 관계를 살펴보고, 양육행동이 어머니의 양육스트레스가 유아의 문제행동에 미치는 영향을 매개하는지 살펴보았다. 이를 위해 중국 창춘시와 텐진시의 2곳에 위치한 4개의 유치원에서 238명의 만 3~5세 유아를 둔 어머니를 대상으로 자료를 수집하였다. 어머니의 양육스트레스는 Abidin(1990)이 개발한 단축형 양육 스트레스 척도(Parenting Stress Index- Short Form [PSI/SF])를 중국어로 번안하여 사용하였고, 양육행동은 박영애(1995)가 개발한 ‘부모 양육행동 척도’를 번안하여 사용하였다. 유아의 문제행동은 Achenbach와 Edelbrock (1983)의 1.5~5세용 ‘아동문제행동 체크 리스트(Child Behavior Checklist [CBCL])를 사용하여 측정하였다. 수집된 자료는 t검정, 상관관계분석, 단순 회귀분석 및 중다회귀분석을 통하여 분석하였으며, 간접효과의 유의성은 Sobel Test를 이용하여 검정하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 양육스트레스와 유아의 문제행동 간의 관계는 유의한 정적 상관을 보였다. 즉 어머니의 양육스트레스가 높을수록 유아가 문제행동을 더 많이 나타냈다. 둘째, 어머니의 양육행동 중 거부-제재적, 허용-방임적 양육 행동이 유아의 내면화, 외현화 문제행동과 정적 상관을 보였으며, 온정-수용적 양육행동은 유아의 사회적 위축, 공격성, 과잉행동과만 부적 상관을 보였다. 셋째, 어머니의 양육스트레스와 양육행동 간의 관계를 살펴본 결과, 양육스트레스의 하위 요인인 어머니의 고통과 까다로운 기질은 온정-수용적 양육행동과 유의한 상관을 보이지 않은 반면, 역기능적 상호작용은 온정-수용적 양육행동과 부적 상관을 나타났다. 어머니의 양육스트레스의 세 하위요인은 모두 거부-제재적, 허용-방임적 양육행동과 유의한 정적 상관을 보였다. 마지막으로, 어머니의 양육스트레스가 유아의 문제행동에 미치는 영향은 어머니의 거부-제재적 양육행동과 허용-방임적 양육행동에 의해 부분 매개되었다. 반면 온정-수용적 양육행동의 매개효과는 유의하지 않았다. 본 연구를 통해 중국 어머니들이 경험하는 양육스트레스와 양육행동이 유아의 문제행동에 영향을 미치며, 어머니의 양육스트레스가 유아의 문제 행동에 미치는 영향이 양육행동에 의해 매개된다는 것을 확인하였다. 본 연구의 결과는 어머니의 양육스트레스를 감소시키고 긍정적인 양육행동을 증진시키는 부모교육 프로그램을 개발하는 데 이론적 자료로 활용될 수 있을 것이다.;The purpose of this study was to examine relations among Chinese mother’s parenting stress, parenting behaviors and preschooler’s problem behaviors. In addition, it was explored that parenting behaviors mediated the relationship between parenting stress and preschoolers’ problem behaviors. 238 Chinese mothers participated in this study. They reported their parenting stress, parenting behaviors and problem behaviors of their children. Data were analyzed using SPSS program 24.0. The results of this study were as follow: Firstly, maternal parenting stress and maternal parenting behaviors were found to have direct effect on preschooler’s behavioral problems. When mothers have more parenting stress, their children exhibit more internalizing problem behaviors and externalizing problem behaviors. In addition to, maternal negative parenting behaviors were significantly related to preschooler’s internalizing problem behaviors and externalizing problem behaviors. Secondly, maternal parenting behaviors play a partial mediation between maternal parenting stress and preschooler’s internalizing problem behaviors and externalizing problem behaviors. When mothers have a high level of parenting stress, They conduct more negative parenting behaviors towards their children which lead to preschooler’s internalizing problem behaviors and externalizing problem behaviors. But warmth parenting behaviors not significantly. In conclusion, the result indicated that the mediating effects of authoritarian parenting behaviors were significant between parenting stress and preschooler’s internalizing problem behaviors and externalizing problem behaviors. These findings have implications for the research on the future development of children in China. It can be as a reference to develop parental education programs and as a guide for mothers to reduce negative parenting behaviors, While Increasing positive parenting behaviors.
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일반대학원 > 아동학과 > Theses_Master
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