View : 115 Download: 0

중국인 한국어 초급 학습자를 위한 한자어 어휘 교육용 앱 개발의 기초 연구

Title
중국인 한국어 초급 학습자를 위한 한자어 어휘 교육용 앱 개발의 기초 연구
Other Titles
A Basic Study on the Development of Sino-Korean Vocabulary Educational App for Chinese Novice Learners in Korean
Authors
LAN, YING
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
권순희
Abstract
한자어는 한국어 단어에서 가장 큰 비중을 차지한다. 중국인 초급 학습자들이 한자어를 충분히 이해하고 파악하면 한국어 어휘량이 급속으로 늘어날 것이다. 한국어 한자어 학습을 통하여 중국인 한국어 초급 학습자는 효과적으로 한국어 글을 읽거나 일상적으로 의사소통할 수 있을 뿐만 아니라 향후 중·고급으로 진급할 시 한자어 공부에도 더 많은 도움을 받을 수 있다. 한편, 어휘 학습은 학습자의 자율 학습 의지에 의해 이루어진다는 특징이 있다. 자율 학습을 잘 하기 위해서는 학습자가 쉽게 접할 수 있는 교재나 앱이 필요하다. 따라서 본 논문에서 살펴볼 외국어 어휘 교육용 앱인 ‘한자어 어휘 교육용 앱’ 개발의 기초 연구는 중국인 한국어 초급 학습자들의 한자어 학습에 도움을 줄 것으로 기대된다. 본 논문은 중국인 한국어 초급 학습자를 위한 한자어를 효율적으로 학습하는 교육용 앱 개발의 기초를 구축하는 데 목적을 둔다. 이 목적을 토대로 본 연구는 한자어 어휘와 교육용 앱에 관한 선행 연구를 검토한 뒤 다음의 두 가지 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 중국인 한국어 초급 학습자를 위한 한자어 어휘 교육용 앱을 개발할 필요성이 있는가? 둘째, 중국인 한국어 초급 학습자에 맞춘 한자어 어휘 교육용 앱을 구성하는 중요한 요소가 무엇인가? 이 2 가지 연구 문제를 해결하기 위해 한·중 교육용 앱의 대조 분석과 앱 개발의 필요성 및 인식 조사를 하였다. 분석과 조사 결과를 토대로 한자어 교육용 앱의 학습 어휘 선정에서 기획서 작성, 단원 구성 흐름도 및 내용 제시에 이르기까지의 연구를 진행하였다. 이에 앞서 한자어와 교육용 앱에 관한 이론적 배경을 검토하였으며, 한자어를 중국어와 비교하여 동형동의, 동형이의, 이형동의 3가지로 나누어 개발할 앱에 들어갈 어휘 선정도 이에 준하여 분류하였다. 교육용 앱 개발은 기획, 설계, 개발 및 제작, 운영, 평가 등 단계별로 진행되는데 본 논문은 기초 연구이므로 주로 기획과 설계에 집중하여 논의하였다. 본 논문은 중국인 한국어 초급 학습자에 맞춘 한자어 어휘 교육용 앱을 구성하는 중요한 요소를 밝히기 위해 한·중 교육용 앱 <팝파핑 코리안-회화편>과 <후강 즐거운 단어장>을 비교 분석 하였다. 그 결과 다음과 같은 네 가지의 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 앱의 아이콘은 간결하면서도 학습자로 하여금 쉽게 접근할 수 있도록 아이콘으로 설계되어야 한다. 둘째, 앱의 학습 내용은 학습자의 수준, 흥미, 요구 등을 고려한 분류법에 따라 배열되어야 한다. 중국 앱은 학습자의 한국어 수준 및 취미를 근거로 삼아 학습 어휘를 다섯 분야로 나누었으며, 한국 앱은 특정 상황에서 한국어 대화 표현을 토대로 학습 주제를 40개의 학습 단원으로 나누었음을 확인하였다. 셋째, 앱의 학습 과정은 학습-퀴즈-피드백을 순차적으로 진행하는 방향으로 구성되어야 한다. 마지막으로 교육용 앱은 문자, 이미지, 동영상 등 복합양식 텍스트로 학습 과정을 풍부하게 만들어야 한다. 다음으로는 중국에 있는 한국어 학원에서 한국어를 배우는 초급 학습자가 60명을 대상으로 앱 개발에 관한 인식 조사를 실시하였다. 60명 학습자의 조사 결과를 바탕으로 중국인 한국어 초급 학습자를 위한 한자어 어휘 교육용 앱 개발은 기획 단계와 설계 단계로 나눠 아래와 같이 연구하였다. 우선, 기획 단계에서는 앱이 필요한 학습 어휘를 선정하고 기획서를 작성하였다. 다음으로, 설계 단계에서는 초급 학습자가 한자어를 빠르게 접근할 수 있도록 단원 구성을 설계하였다. 단원은 주로 사전 진단 평가, 학습 어휘 알아보기, 학습 어휘 심화 공부 및 형성 평가의 네 파트로 구성되어 있다. 첫 단원인 <사전 진단 평가>는 학습자가 자신의 수준을 미리 알아보고 한자어에 관한 기본 지식을 배울 수 있도록 설계되었다. 두 번째 단원인 <학습 어휘 알아보기>에서는 한자어와 한어 병음 대응 관계를 토대로 선정한 한자어를 집중적으로 중성이나 ‘중성+종성’에 따라 정리하여 제시하였다. 이는 중국인 학습자는 단순히 ‘아’와 ‘악’을 보면 서로 어떤 차이가 있는지를 구분하기가 어렵기 때문이다. 세 번째 단원인 <학습 어휘 심화 공부>에서는 학습자의 다양한 수요를 만족시키기 위해 선정한 어휘를 장소별, 주제별, 상황별로 분류 배열하였다. 마지막 단원인 <형성 평가>에서는 학습자가 선택형 문항과 스펠링 빈칸 채우기를 결합하는 퀴즈를 풀고 자신의 어휘 파악 정도를 측정하도록 하였다. 한·중 앱 분석과 중국인 초급 학습자의 인식 조사를 거쳐서 마지막으로 개발할 앱의 화면 구성을 제시하였다. 본 연구는 중국인 한국어 초급 학습자가 자발적이고 주도적인 학습을 할 수 있도록 도움을 주고 중·고급에서 한자어를 더욱 쉽게 접근하도록 하는 데 기여했다는 의의가 있다. 그러나 이러한 기초 연구를 토대로 개발할 한자어 어휘 교육용 앱은 향후 중국인 한국어 초급 학습자 사용자의 평가와 피드백을 바탕으로 부족한 부분을 수정할 필요가 있다. 제작팀은 학습자의 경험이나 의견을 통해 앱의 내용이나 설계를 수정해야 할 것이다.;Sino-Korean words make up the largest proportion of Korean vocabulary. Once Chinese novice learners fully understand and grasp Sino-Korean words, their Korean vocabulary will grow rapidly. That way, novice learners will not only be able to read quickly and communicate on a daily basis, but will also be able to learn more Sino-Korean words if they are promoted to middle or high level. However, lexicon learning is entrusted with self-study. For self-paced learning, textbooks or apps are needed that are easily accessible to learners. Therefore, if the Sino-Korean Vocabulary Training App is developed, Chinese novice learners will be able to learn Sino-Korean words efficiently by themselves. The purpose of this paper is to conduct basic research on the development of educational apps that efficiently learn Sino-Korean words for Chinese novice learners in korean. Therefore, this study, based on this purpose, proposed the following two research questions after reviewing prior research on Sino-Korean words and educational apps. First, is it necessary to develop a Sino-Korean Vocabulary Educational app for beginners? Second, what are the important elements of the Sino-Korean Vocabulary Educational app tailored to novice learners? To solve these two research problems, we conducted a comparative analysis of Korean and Chinese educational apps and investigated the need for app development and awareness. Based on the analysis and survey results, the research was carried out from selecting learning vocabulary for the application to preparation of a plan, presentation of flow chart and contents of the unit. In this paper, we compared and analyzed the Korean educational application and the Chinese educational application to reveal the key elements that make up the Sino-Korean vocabulary educational app tailored to Chinese novice learners. According to the analysis results, the producer should first design an icon for an app that is simple and easy to access. Second, the learning content of the app should be arranged according to the classification. Third, it is appropriate to proceed in sequence with the learning-quiz-feedback of the app. Next, a survey of 60 novice learners of Korean at a Korean language institute in China was conducted on awareness of app development. Based on the results of the survey and the responses of 60 learners, the development of Sino-Korean vocabulary education app for Chinese novice learners was studied in the planning and design stages. During the planning phase, we selected learning vocabulary and wrote a planning document as well. During the design phase, the unit composition was designed to greatly influence the rapid access of Sino-Korean words to novice learners. The unit consists mainly of pre-diagnosis evaluation, learning vocabulary recognition, deep study of learning vocabulary and formative evaluation. In the Pre-diagnosis Evaluation, learners will be able to look at their own level and learn basic knowledge of Sino-Korean words. In the learning vocabulary recognition, the selected Sino-Korean words were mainly categorized by neutral or ‘neutral+ final consonant’based on their relationship between Chinese Hanyu Pinyin and Sino-Korean words. In order to satisfy the diverse needs of learners, the selected vocabulary was sorted out by location, subject and situation in the deep study of learning vocabulary. Finally, formative evaluation is a unit in which learners solve a quiz that combines optional questions with a spelling blank fill to measure their vocabulary level. After analyzing Korean-Chinese apps and researching Chinese novice learners' perception, it presented a screen composition for the application to be developed. The significance of this study is that Chinese novice learners can take voluntary and lead-oriented learning, and have more access to Sino-Korean words in middle and high levels. However, there is some risk in the Sino-Korean vocabulary educational app to be developed based on this basic study, and it should be used to get assessment or feedback from learners. The production team must modify the content or design of the app through the learner's experience or opinion.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE