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전시 관람을 위한 MR-Audience 콘텐츠 설계 모델 제안

Title
전시 관람을 위한 MR-Audience 콘텐츠 설계 모델 제안
Other Titles
A Proposal on MR-Audience Content Design Model for Art Appreciation
Authors
최혜영
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 융합콘텐츠학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
박승호
Abstract
본 연구는 디지털 미디어 기술에 대한 이해를 바탕으로 문화적 특성이 융합된 전시 환경과 혼합현실 기술의 체험적 요소를 반영해 관람객들에게 효과적인 전시 관람 경험을 위한 전시해석매체로서의 MR_Audience(MR:Mixed Reality) 콘텐츠 설계 모델을 제안하는 것을 목표로 한다. 그동안 다양한 기술을 활용한 전시해석매체에 대한 연구는 주로 활용 가능성과 효과에 대한 검토에 주목해 왔다. 그 효과에 대한 선행연구를 바탕으로 뮤지엄에서 전시해석매체로서의 AR(Augmented Reality)기술과 VR(Virtual Reality) 기술 활용을 확장하기 위한 고민이 필요하다고 보았다. 본 연구를 통해 활용 가능성에 대한 검증을 넘어 실질적으로 전시장에서 범용적으로 활용 가능한 콘텐츠 설계 모델을 제안하여 전시 기획자들이 쉽게 접근 가능한 MR 콘텐츠 설계 환경의 도입 방법을 모색하는 것을 본 연구의 목적으로 하였다. 우리나라에서는 박물관과 미술관을 구분해 자료와 범위 및 개념을 정의하고 있으나 국외에서는 일반적으로 뮤지엄(Museum)이라 통칭하고 있다. 본고에서도 거시적인 관점에서 유물 및 미술품을 전시대상물로 정의하고 모든 형태의 박물관, 미술관 또는 갤러리 등을 포함하여 뮤지엄(Museum)이라 통칭하였다. 최근 뮤지엄은 과거 특정 계층을 위한 수장고에서 점차 대중을 위한 교육, 여가, 오락 등의 사회적 목적을 갖는 공간으로 바뀌어 왔고 1인 가구당 뮤지엄의 수와 함께 뮤지엄을 방문하는 관람객 역시 해마다 꾸준히 증가하고 있다. 하지만 뮤지엄을 방문하는 관람객 대다수가 여전히 작품 이해에 어려움을 갖고 있고 이러한 문제점을 개선하려는 방안으로 뮤지엄은 관람객에게 작품의 이해를 위해 다양한 전시해석매체를 통해 관람의 만족도를 높이고자 다양한 시도를 하고 있다. 특히, 최근 전시해석매체에 디지털 기술을 접목해 ‘보는 전시’에서 다양한 감각으로 전시 관련 정보를 얻고 작품을 이해하도록 돕는 ‘읽는 전시’로의 시도들이 이루어지고 있다. 가상의 정보를 실시간으로 혼합해 관람객과 상호작용을 높이고 관람 경험을 증강 시키는 증강현실기술이나 가상현실기술을 활용한 전시해석매체 기술이 주목받고 있다. 하지만 매체 이용률과 전시해석매체의 콘텐츠가 다양하지 못해 관람객의 전시 관람과 감상에 만족감을 주기에 부족하고 전시 기획자들이 기술적 이해가 낮아 콘텐츠 기획에 어려움이 있다는 문제점이 있다. 이에 주목하여 본 연구에서는 뮤지엄에서 전시 기획자가 전시해석매체 콘텐츠 기획 시에 활용 가능한 MR-Audience 콘텐츠 설계 모델을 제안하고자 하였다. MR-Audience 콘텐츠 설계 모델을 활용하여 각 전시대상물에 적합한 전시해석매체의 MR 콘텐츠를 구성하기 위하여 전시대상물의 조형적 특징과 감상 요소들에 대한 검토를 통해 콘텐츠를 구성할 수 있게 된다. MR-Audience 콘텐츠 설계 모델 정의를 위하여 우선, 선행연구를 통해 새로 정의한 전시 소통 모델을 MR-Audience 콘텐츠 설계 모델의 큰 틀로 설정하였다. 전시대상물 감상 요소 및 해석 요인으로 전시대상물의 표현적인 측면과 전시대상물의 내용적인 측면, 콘텐츠들의 기술 및 형식적인 측면을 검토하여 주요한 해석 요인들을 MR-Audience 콘텐츠 설계 모델의 선택 요인으로 도출하였다. 전시 대상물의 해석 요인을 문헌들과 현재 뮤지엄에서 적용하고 있는 미술작품 분류기준 사례를 수집, 분석하여 리스트 화 한 후, 유물과 미술품 분류 체계를 각각 재정의하였다. 연구자에 의해 다시 정의된 분류 체계를 통해 전시대상물 해석 요소를 선택요인으로 도출하고 각 요소는 전시 해석 콘텐츠 설계를 위한 MR-Audience 콘텐츠 설계 모델의 전시 대상물 영역의 주요한 선택요인으로 설정하였다. 도출된 선택요인을 다시 세부적으로 항목화하여 콘텐츠의 선택요인을 구체화하였다. 검증을 위해 유물과 미술품 사례들을 각각 적용하여 보고 이를 통해 선택요인 간의 관계 정의와 세부항목에 대한 분류를 다시 정리하여 MR-Audience 콘텐츠 설계 모델을 정의하였다. 관람객의 전시 관람을 돕는 MR-Audience 콘텐츠는 이러한 설계 모델을 통해 전시 기획에서부터 전시 주제와 전시대상물에 대한 가능한 해석 정보 요소를 면밀히 검토하여 각 전시대상물에 적합한 MR 콘텐츠 구성이 가능해진다. 따라서 본 연구에서 제안한 MR-Audience 콘텐츠 설계 모델은 전시 대상물의 조형적 특징과 주요한 해석 요인들의 콘텐츠 구성을 통해 관람자의 작품 감상 이해를 돕는데 적합한 전시해석매체 MR 콘텐츠를 구성하는데 기여할 것으로 기대한다. 그동안 MR 콘텐츠의 전시해석매체로서의 가능성에 대한 선행연구들이 활용 검증을 위한 미시적인 관점의 관람 모형 제시에 그쳤다는 한계를 발견하였다. 따라서 본 연구는 검증을 넘어 거시적인 관점에서 관람객의 경험을 확장하기 위한 구체적 방법론의 제시로 연구의 의미를 가진다고 보았다. 전시해석매체의 콘텐츠 설계를 돕는 MR-Audience 콘텐츠 설계 모델을 통해 관람객에게 만족도 높은 전시 경험을 제공 하게 되기를 기대한다. ;This research is aim to provide a design model of MR(Mixed Reality) contents as anexhibition interpretation medium for an effective exhibition experiences viewing to visitors, based on the understanding of digital media technology, reflecting the exhibition environment in which cultural characteristics are converged and the experiential elements of mixed reality technology. Until now, research on exhibition interpretation media using various technologies has mainly paid attention to the possibility of utilization and the examination of effects. Based on previous researches on the effectiveness, I thought that it was necessary to prepare for expanding the use of AR (Augmented Reality) technology and VR (Virtual Reality) technology as the exhibition interpretation medium in the museum. The purpose of this study is to propose a content design model that can be used universally in exhibition space, and to explore the introduction method of MR contents design environment which can be easily accessed by exhibition planners. In Korea, the data, scope and concept of museums and art museums are defined separately, but they are generally referred to as museums in foreign countries. In this article, from a macro perspective, it is referred to as a museum including all types of museums, art museums and galleries. Recently, the museum has gradually changed from a library for a certain class to a space with a social purpose such as educational, leisure, and entertainment for the public. The number of museums per person and the number of visitors to the museum are also increasing year by year. However, the majority of visitors to the museum still have difficulties understanding the works. As a way to solve these problems, museums try various ways to improve the satisfaction of visitors through various exhibition interpretation media to understand the works. Recently, many attempts have been made to change the passive 'watching exhibition' to 'reading exhibition', that helps visitors to understand the exhibition through the related information and various experiences, by fusing digital technology to exhibition interpretation media. Attention is being paid to augmented reality technologies that utilize virtual information in real time to enhance interactivity with viewers and enhance viewing experience. However, there is a problem that it is difficult to give satisfaction to the visitors' viewing and appreciation of the exhibit because the medium utilization rate and the content of the exhibition interpretation media are not diversified, and the exhibitors have difficulty in content planning due to low technical understanding. In this study, we propose a MR-Audience contents design model which can be used in the exhibition planning interpreter contents planning in the museum. MR-Audience Content design model can be used to construct MR contents of exhibition interpretation media suitable for each exhibition object by reviewing the formative features and appreciation factors of the objects to be displayed. In order to define the MR-Audience content design model, the newly defined exhibition communication model is set up as a framework of the MR-Audience contents design model. The expressive aspects of the objects, the content aspects of the objects, and the technical and formal aspects of the contents, and extracted the main interpretation factors were analyzed as a factor of the MR-Audience contents design model. The analysis factors of the objects to be exhibited are collected and analyzed by literature and current museum classification criteria and redefined artifact classification system. Through the classification system redefined by the researcher, the analysis element of the exhibition object was selected as the selection factor. Each factor was set as a major factor in the display object area of the MR-Audience contents design model for designing exhibition interpretation contents. The selected factors were refined in detail, and the factors of selecting the contents were specified. For the verification, we applied examples of artifacts and artworks. We defined the MR-Audience contents design model by rearranging the definition of the relationship between the selection factors and the classification of the detailed items. The MR-Audience content that helps the visitors to view the exhibition can be used to construct MR contents suitable for each exhibition object by closely examining possible exhibition interpretation information elements from exhibition planning to exhibition theme and exhibition object through this design model. Therefore, the MR-Audience contents design model proposed in this study is expected to contribute to construct MR contents of exhibition interpretation media suitable for helping spectator appreciation understanding through the formative features of exhibition objects and contents composition of major interpretation factors. Previous research on the possibility of MR contents as an exhibition interpretation medium has been limited to the presentation of a microscopic viewing model for application verification. Therefore, this study has the meaning of research as the presentation of specific methodology to extend the experience of the spectator from the macro perspective beyond the verification. It is expected that the MR-Audience contents design model that helps the content design of the exhibition interpretation media will provide the exhibitors with a satisfactory display experience.
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