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학교부적응 청소년의 자아탄력성 향상을 위한 단기 노래심리치료 프로그램 적용사례

Title
학교부적응 청소년의 자아탄력성 향상을 위한 단기 노래심리치료 프로그램 적용사례
Other Titles
Short-Term Song Psychotherapy Program for Improving Resilience of School Maladjusted Adolescents: A Case Study
Authors
김은지
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악치료학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이진형
Abstract
This case study investigated changes in resilience among school maladjusted adolescents who participated in short-term song psychotherapy program. Three adolescents were recruited from a community mental health center, and pre-test, intervention, and post-test were conducted for a total of 6 weeks that consisted of 10 sessions of 60 minute each. In order to design a short-term song psychotherapy program, the researcher implemented techniques from solution-focused therapy that included a process of interviewing with ‘scaling questions, relationship questions, and exception questions,’ and the task of setting goals and solutions were presented through active music making and songwriting. The results suggested that participants showed a positive improvement in resilience scores including its sub-factor scores. The analysis of behavioral and verbal responses also support the positive outcome related to resilience. In-depth discussion is offered to illustrate the individual differences in the scores and also emphasize the role of songs and techniques from solution-focused therapy in making this short-term program possible. This study is meaningful in that it provides a successful example of how techniques from contemporary psychotherapy can be utilized and combined with a song psychotherapy program.;본 연구는 학교부적응 청소년의 자아탄력성 향상을 위해 단기 노래심리치료 프로그램을 적용한 사례 연구이다. 연구를 위해 3명의 학교부적응 청소년이 모집되었으며 총 6주간 사전검사, 중재, 사후검사로 진행되었다. 본 연구에서는 학교부적응 청소년의 자아탄력성 향상을 도모하고자 단기 노래심리치료 프로그램을 구성하였고 프로그램은 회기 당 약 60분 집단 세션으로 주 2회씩 총 10회기 시행되었다. 프로그램은 참여자에게 현재의 심리·정서적 적응 관련 문항들을 답변해 보며 자신의 상태를 점검하는 과정으로 시작하고 관련 내용을 노래를 통해 규명 및 표현하는 노래 창작, 그리고 완성한 노래를 가창, 합주 및 토의하는 과정으로 진행되었다. 결과 도출을 위해 청소년 자아탄력성 척도 사전·사후 검사를 실시하고 중재 과정에서 나타난 참여자의 언어적, 비언어적 반응을 함께 살펴보았다. 청소년 자아탄력성 척도 검사 결과 참여자의 자아탄력성 척도 점수에서 참여자 A는 동일한 수준을 보였으며, 참여자 B와 C는 큰 폭으로 향상돈 결과를 보였다. 중재 과정에서 나타난 참여자의 언어적, 비언어적 반응을 살펴본 결과 참여자들은 단기간에 시행된 노래심리치료 프로그램을 통해 문제 해결 과정을 경험하고 심리적 역량이 강화되었으며, 개인의 변화를 지속할 수 있는 문제 해결 능력이 향상된 모습을 관찰할 수 있었다. 이러한 결과는 단기 노래심리치료가 학교부적응 청소년에게 내적 자원을 활용하는 문제 해결 경험을 제공하고, 이 과정을 통해 유연한 대처 및 적응능력의 강화를 도모하였으며, 더 나아가 학교 적응을 위한 자아탄력성 향상에 기여하였다고 사료 된다.
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일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Master
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