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계층화 분석 방법을 활용한 디자인 의사결정에 관한 연구

Title
계층화 분석 방법을 활용한 디자인 의사결정에 관한 연구
Other Titles
A Study on Design Decision Using Analytic Hierarchy Process : Focused on the design elements of glass-sealed containers
Authors
김주희
Issue Date
2019
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
디자인은 차별적 자산 중 하나로 기업의 경쟁력에 많은 영향을 끼친다. 수많은 기업이 디자인 경영을 통해 성공적인 혁신을 이루었으며 기업이 보유하는 디자인 역량은 기업의 성과와 경쟁력 확보를 위해 가장 중요한 요소로 인식되고 있다. 수많은 기업이 디자인의 중요성을 인지하고 디자인에 대한 투자가 확대되고 있다. 기업경영에서 가장 중요한 사안 중 하나는 더 좋은 디자인을 선택하는 의사결정 능력이다. 디자인 의사결정은 경영활동에 있어 매우 중요한 사안으로 거의 모든 부서와 직접 또는 간접적으로 상호작용하고 있으나 객관적인 지표가 부족하다는 특성이 있다. 디자인 의사결정에는 매우 난해한 요소를 포함하고 있으며 기능적 측면, 심미적 측면, 개인의 경험적 측면, 가치론적 취향과 문화적 가치를 포함하는 광범위한 속성을 띠고 있어 대부분의 의사결정자들은 경험과 직관, 개인적인 취향에 의해 디자인을 선택하게 되므로 디자인 의사결정에 있어 모호함과 불확실성이 존재한다. 밀폐용기를 주력으로 하는 국내 주방용품 기업들의 디자인 의사결정에 대해 조사한 바로는 디자인 전문가들의 비중보다 영업과 생산 관련의 이해관계자 조직의 의견을 우선순위에 두고 최종 디자인이 결정되거나 또는 최고경영자의 주관적 판단에 전적으로 의존하여 의사결정이 이루어지는 사례를 알 수 있었다. 이러한 디자인 의사결정 방식이 디자인 핵심가치를 우선으로 한 올바른 의사결정인지 의문을 가지게 되었다. 본 연구에서는 사면결착 방식의 밀폐용기 중 용기의 재질이 유리로 된 밀폐용기를 소재로 기업 내에서 디자인 의사결정을 보다 논리적이고 체계적으로 할 수 있도록 계층화 분석 방법(AHP:Analytic Hierarchy Process)을 활용하여 기업의 디자인 의사결정 방법을 실증적으로 연구하고자 하였다. AHP 기법은 문제를 구성하고 있는 다양한 평가 속성들을 계층적으로 분류하고 계층별 속성들에 대해 쌍대비교를 통해 가중치를 도출하는 방법론으로 의사결정의 평가 기준이 다수이고 복합적인 경우, 복잡한 사안들을 계층화, 시각화함으로써 논리적이고 체계적인 판단을 통해 더욱 올바른 의사결정을 할 수 있다. 본 연구는 AHP 기법에 앞서 유리밀폐용기의 디자인 중요 요소를 선별하기 위해 전문가그룹을 구성하여 사전조사를 진행하고 유리밀폐용기를 구성하는 디자인의 중요 요소인 ‘밀폐력, 스테킹 기능, 간단한 구조’를 도출하였다. 도출된 각각의 요소들의 개념을 디자인으로 구현하여 이를 AHP 기법의 상위계층 요소로 설정하였다. 상위계층 요소의 디자인을 기준으로 CMF 디자인을 진행하였으며, ‘컬러, 재질, 표면’를 하위계층의 구성 요소로 설정하였다. 이러한 과정을 통해 도출된 유리밀폐용기 디자인 요소로 AHP 기법을 활용하여 실증적으로 연구하여 유리밀폐용기의 디자인 요소 간의 상대적 중요도와 우선순위를 파악하였다. 본 연구는 기업 내 전문가 그룹의 디자인 의사결정자를 구성하고 의사결정자를 제품디자이너와 영업사원 그룹으로 구분하여 AHP 기법을 통해 유리밀폐용기 디자인 요소들간의 계층적 구조를 분석하고 요인별 중요도를 추출하였다. 그 결과 상위계층에서 제품디자이너 그룹은 밀폐력 요소에 가장 높은 가중치를 부여하였고 영업사원 그룹은 스테킹 기능에 가장 높은 가중치를 부여하였다. 전체 요소별 우선순위에서는 두 그룹을 나누어 비교∙분석 한 결과 각각의 그룹이 부여한 중요도에 큰 차이를 볼 수 있었다. 서로의 그룹이 가장 높은 가중치를 부여한 요소에 반대로 각 그룹은 7 위와 8 위의 낮은 가중치를 부여하였다. 위의 결과로 디자인 의사결정 과정에서 이해관계자 조직 사이에 수많은 갈등이 발생하는 것을 예상할 수 있다. 이는 제품디자이너와 영업사원이 생각하는 디자인에 대한 기준과 각각의 그룹이이 추구하는 목표가 다름을 알 수 있는 결과이며 디자인 조직과 이해관계자 조직 사이의 갈등을 최소화 시킬 수 있도록 수많은 이해관계자는 적극적인 협조와 노력이 필요하다고 판단된다. 위의 결과를 토대로 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 디자인 조직은 올바른 디자인 의사결정을 위해 기업이 가고자 하는 방향에 대한 구체적인 정보와 디자인을 충분히 이해할 수 있도록 디자인 가이드, 디자인 플랜에 대해 더욱 더 세밀하게 구성하여 정보를 제공해 주어야 한다. 기업 내에서 의사결정에 이르는 방향에 대해 기업 특성에 맞는 기준이 필요하며, 그것은 의사결정의 가장 중요한 판단 근거로 확립될 수 있도록 기준 설정을 구체화 하는 것 또한 중요한 일이라고 볼 수 있다. 둘째, 장기적인 관점으로 이해관계자 조직이 디자인에 대해 충분히 이해할 수 있도록 디자인 교육 프로그램을 적극 활용할 수도 있다. 셋째, 디자인 의사결정은 보다 검증된 전문가 소수에 의해 의사결정이 이루어지는 것이 효과적이다. 넷째, 선진 기업에서 적극 수용하고 있는 디자인 최고 책임자인 CDO(Chief Design Officer)제도 도입을 활용할 수 있다. 본 연구에서는 본 연구에서는 유리밀폐용기가 소비자가 구매하여 사용하는 소비재 상품임을 고려하여 기업 내 디자인 의사결정자 외 추가로 유리밀폐용기를 구매하는 일반소비자 그룹을 조사하였다. 일반소비자 그룹은 상위계층에서 밀폐력 요소에 가장 높은 가중치를 부여하였으며 전체 우선순위 또한 밀폐력 요소의 재질, 표면, 컬러 순으로 중요도를 부여하였다. 일반소비자는 다른 어떤 요소보다 밀폐력과 재질을 가장 중요한 요소로 인식하고 있었으며 이는 유리밀폐용기 디자인에 있어 가장 기본적인 요소인 밀폐력을 표현하는 방법의 디자인 연구와 다양한 재질의 활용에 대한 연구가 필요하다고 보인다. 일반소비자 그룹을 연령, 주간 사용 횟수를 조사하여 비교∙분석한 결과 20 대 그룹과 주간 1 번 이상 사용한 그룹은 각각의 하위계층에서 표면보다 컬러를 중요한 요소로 생각하였다. 이 두 그룹은 유리밀폐용기를 구매 하거나 사용하는 것에 초보 그룹이며 잠재고객이라 볼 수 있으므로 잠재고객의 유입을 유도하기 위해 컬러가 중요한 요소로 판단되며, 미래의 고객으로써 철저히 분석 해볼만한 가치가 있다. 이처럼 명확히 구분되는 소비자 그룹을 유형별로 구분하고 분석하여 선행 연구를 꾸준히 진행하는 것 또한 좋은 방안이 될 수 있다. 본 연구는 AHP 기법을 활용하여 계층화를 시도하고 검증하여 디자인 의사결정을 실증적으로 분석하였다는 점에 의의가 있다. 본 연구의 결과는 향 후 기업 내 디자인 의사결정에 있어 도움이 될 것이며, 제품을 시장에 판매하는 기업과 제품을 구매하는 소비자 간의 의사결정의 결과를 통해 인사이트를 도출할 수 있어 추 후 기업에서 신제품을 출시할 때 하나의 방법론으로 상용화할 수 있도록 기여할 것이라 기대한다. 그러나 디자인 의사결정은 아직 기본적인 이론 체계조차 갖추지 못한 분야이므로 다양한 방법론을 통한 연구를 시도해 디자인 의사결정의 시스템을 구축하는 것이 필요하며 지속적으로 새로운 방향을 제시할 체계적인 후속 연구가 이어지길 기대한다.;Design is one of the discriminatory assets that greatly affects a company's competitiveness. Many companies have successfully innovated through their design management, and the design capabilities they possess are recognized as the most important factors for their performance and competitiveness. Many companies recognize the importance of design and are expanding their investment in design. One of the most important issues in corporate management is the ability to make better design choices. Design decisions are very important issues in management activities, and although they interact directly or indirectly with almost all departments, they lack objective indicators. With design decisions having a wide range of attributes, including functional aspects, aesthetic aspects, personal empirical aspects, valueistic tastes and cultural values, there is ambiguity and uncertainty in design decision making because most decision makers choose designs by experience, intuition, and personal tastes. A survey of design decisions by domestic kitchenware companies with sealed containers indicated that the decision was made by prioritizing the opinions of the stakeholder organizations related to sales and production, rather than the weight of design experts, or by relying entirely on the CEO's subjective judgment. This approach to design decision has led to the question of whether it is the right decision with the design core value first. In this study, we tried to experimentally study an enterprise's design decision-making methods using AHP (Analytic Hierarchy Process) to make design decisions more logical and systematic in the enterprise using glass-like enclosed containers. The AHP technique is a methodology for classifying the various evaluation attributes that make up the problem hierarchically and deriving weights through pairwise comparisons, where there are many criteria for evaluation of decision making and complex issues can be stratified and visualized to make better decisions through logical and systematic judgment. Prior to the AHP technique, a group of experts was formed to select design critical elements of glass-wrapped containers to conduct a preliminary survey, and to derive the critical elements of the design that make up the glass-wrapped container: 'Closed force, stepping function, and simple structure'. The concept of each element derived was implemented as a design and it was set as a higher layer element in the AHP technique. Based on the design of upper layer elements, CMF design was carried out and 'color, material, surface' was set as a component of lower layer. Using AHP technology, the relative importance and priority of the design elements of the glass-tight container were identified by empirical research. This study comprised design decision makers in a group of experts in the enterprise and separated the decision makers into product designers and salespeople groups to analyze the hierarchical structure of the design elements of glass-waste containers and extract the importance of each factor through AHP technology. As a result, the product designer group at the higher layer has the highest weight on the tightness element. It was granted and the salesperson group gave the highest weight to the stepping function. In the overall elemental priority, two groups were compared and analyzed to show a significant difference in the importance given to each group. In contrast to the factors that gave the highest weight to each other, each group gave the lowest weight of 7 and 8 above 7 and 8. The above results can be expected to create numerous conflicts among stakeholders in the design decision-making process. This is a result of understanding the criteria for design that product designers and salespeople think of, and the goals that each group pursues are different, so that conflicts between design and stakeholder organizations can be minimized. Many stakeholders are deemed to need active cooperation and efforts. Based on the above results, the conclusions reached are: First, design organizations need to provide more detailed information about design guides, design plans, and so that they can fully understand the specific information and design of the direction an enterprise wants to go in order to make the right design decisions. There is a need for criteria that are consistent with corporate characteristics for the direction of decision-making within a firm, and it can also be seen as important to shape the setting of criteria so that it can be established as the most important basis for decision making. Second, from a long-term perspective, design education programs can be actively utilized to ensure that stakeholder organizations have a good understanding of the design. Third, it is effective to make design decisions by a smaller number of more qualified professionals. Fourth, it can utilize CDO (Chief Design Officer) system, which is a design chief that is actively accepted by advanced companies. In this study, we investigated a group of general consumers who purchase additional glass-waste containers in addition to design decision makers in the enterprise, considering that glass-wrapped containers are consumer products. The group of general consumers gave the highest weight to the elements of tightness at the higher layer and also gave the overall priority in order of material, surface, and color of sealed components. Consumers in general were perceived as the most important factors than any other element, and this seems to be necessary to study the design of the method of expressing the most basic element in the design of a glass-tight container and to study the use of various materials. According to a comparative analysis and analysis of age and number of weekly use by a group of general consumers, 20 groups and those who used them more than once a week considered color to be more important than surface in each lower layer. Since these two groups can be considered beginners and potential customers in purchasing or using glass-wrapped containers, color is considered an important factor to induce the inflow of potential customers and is worth a thorough analysis as future customers. It is also a good idea to classify and analyze these clearly distinct groups of consumers and to continue with prior research. This study is meaningful in that the design decisions were analyzed empirically by trying and verifying layering using AHP techniques. The results of this study are expected to help companies make design decisions in the future, and to help derive insight from the results of decisions between the companies that sell the product to the market and the consumers who purchase the product, so that they can later commercialize the new product in a single methodology. However, design decisions are not yet well equipped with a basic theoretical framework, so it is necessary to experiment with a variety of methodologies to build a system of design decisions, and it is expected that a systematic follow-up study will continue to provide new directions.
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