View : 166 Download: 0

가로시설물 정비를 통한 사인시스템 향상을 위한 연구

Title
가로시설물 정비를 통한 사인시스템 향상을 위한 연구
Other Titles
Through the improvement of street facilities Research for Sign System Improvement : Focused on Sihwa Industrial Complex
Authors
김지현
Issue Date
2019
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
도시의 이미지는 오랜 시간 동안 장소, 역사, 지역사회의 생활상, 산업적 특성 등 복합적 요인에 따라 형성된다. 도시는 사람들의 삶과 문화가 적절하게 어우러져 지역의 아이덴티티를 형성하게 되고 그것이 도시브랜드라는 개념으로 형성된다. 케빈 린치(Kevin Lynch)는“도시 경관이란 물리적 도시환경 구성 이미지처럼 눈으로 식별 가능한 것부터 도시의 아이덴티티를 반영한 내부의 분위기 또한 도시를 형성하는 하나의 구성요소 ” 라고 정의하였다. 우리나라는 급속한 산업화와 양적 성장 위주의 발전 정책으로 인하여 도시의 이미지를 형성할 수 있는 전반적인 가이드라인을 세우지 않은 채 도시를 형성해왔다. 어떠한 규제나 제약 없이 만들어진 도시의 구성요소들은 상업적 이익만을 위한 방향으로 성장하였으며, 그로 인하여 무분별한 건축물과 가로 시설물이 조성되었다. 특히 상권 위주의 개발로 인한 도시 건축물 외벽의 사인 남용은 미적 요소로서의 도시 경관을 망치고 있을 뿐만 아니라 무분별한 색채의 사용으로 도시의 시각적 혼란함을 가중시키는 실정이다. 최근 들어 도시 경관의 문제점을 인지하고 이를 해결하기 위하여 도시 브랜드를 중심으로 한 각 지역의 정체성 확립을 목적으로 우리나라의 여러 도시들이 도시 경관 디자인 가이드라인을 내세우고 실행하고 있지만, 획일화된 도로시설물, 특히 정형화된 사인의 정비는 어느 도시를 가더라도 대부분 차이가 없어, 각 도시를 표현할 수 있는 지역 아이덴티티를 반영하지 못하고 있는 실정이다. 또한, 도시 가이드 라인이 있다 하더라도 특수 지역을 위한 정비나 개선안은 마련되지 않고 있다. 이러한 상황에서 지역적 특성을 반영한 사인시스템의 체계적이고 효율적인 정비는 각기 다른 건축물에게도 소속감을 주고 이를 구성하는 전반적인 도시 경관 역시 질서를 갖춘 모습으로 변화할 것이다. 본 연구는 도시 경관요소로서 도로시설물, 특히 사인에 대하여 개념을 정리하고, 현황 및 사례에 대하여 조사를 하였다. 또한 그것을 산업단지라는 지역 특수성을 기반으로 인문, 자연환경, 도시 경관의 특징을 분석, 조사하여, 시화산업단지만의 지역 아이덴티티를 설정하고 타 도시와는 다르게 별도의 주소체계가 형성되어 현재 사용되고 있는 공단 주소라는 체계를 이용해 단지 내부의 가로 시설물을 정비, 적용함으로써 산업단지 가로체계를 정비하는 것에 목적이 있다. 이는 시화국가산업단지만의 지역 브랜드를 확립하고 도시경관에 대한 디자인 계획을 제시함으로써 다른 산업단지와 차별성을 확립하는데 의의가 있다. 본 연구는 수도권 내 다른 산업단지와 마찬가지로 획일화된 공장건물들로 구성된 시화국가산업단지의 이미지와 경관을 색채를 사용한 가로 시설물의 적용으로 인하여, 차별화된 지역 이미지를 재정립할 수 있다는 점에 연구를 착안하였다. 이를 위해 기존 도시 경관 가이드 라인을 분석하여 현황을 파악함과 동시에 해외 사례들을 연구하여 정리하였다. 또한 시화국가산업단지의 현황을 분석하여 문제점을 도출하였으며, 현재 시흥시가 지정한 도시 시설물 가이드라인을 바탕으로 공단주소의 개념을 적용한 가로 시설물을 통해 도로 구획을 재 정비하는 것을 제안하였다. ;The image of a city has been formed for a long time by a combination of factors such as place, history, life style of the community, and industrial characteristics. The city is shaped by the idea that people's life and culture are appropriately combined to form a local identity and that it is a city brand. Kevin Lynch defines urban landscape as a component of the city as an interior that reflects the identity of the city from the visual identity, such as a physical urban environment image. Due to rapid industrialization and development policy focused on quantitative growth, Korea has formed a city without establishing general guidelines for forming the image of the city. Urban elements that were created without any restrictions or restrictions grew in the direction of commercial interest only, thereby creating indiscreet buildings and street facilities. Especially, the abuse of sign on the outer wall of urban architecture due to the development of the commercial center not only ruins the urban landscape as an aesthetic factor but also causes the visual confusion of the city to be increased by the use of indiscreet colors. Recently, in order to recognize the problems of urban landscape and solve the problems, many cities in Korea have introduced urban landscape design guidelines for the purpose of establishing the identity of each region centered on urban brands. However, Regular sign maintenance does not reflect the local identity that can represent each city, regardless of which city they visit. In addition, even if there is a city guideline, there is no maintenance or improvement plan for special area. In this situation, the systematic and efficient maintenance of the sign system reflecting the local characteristics will change the structure of the city, which constitutes the overall structure of the city. In this study, the concept of road facilities, especially sign, as a cityscape element was summarized, and current situation and case were investigated. In addition, it analyzes and investigates the characteristics of humanities, natural environments, and urban landscapes based on the local specialty of the industrial complex, establishes the local identity of only the Sihwa National Industrial complex, and has a separate address system It is aimed to improve the industrial complex system by using the system of the industrial complex and repairing and applying the internal road facilities. It is meaningful to establish differentiation from other industrial complexes by establishing local brand of Sihwa National Industrial Complex and presenting design plan for urban landscape. This study was conducted to investigate the fact that the image of the Sihwa National Industrial Complex composed of uniformed factory buildings as well as the other industrial complex in the metropolitan area and the application of landscape facilities using the scenery can be used to redefine differentiated regional images. . For this purpose, we analyzed the existing cityscape guideline to understand the current situation and at the same time study the overseas cases. Based on the urban facilities guidelines designated by Siheung City, it is proposed to reorganize the road sections through the street facilities applying the concept of industrial address.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE