View : 27 Download: 0

장 뒤뷔페의 우를루프 작품 이미지에 기반한 패션일러스트레이션 연구

Title
장 뒤뷔페의 우를루프 작품 이미지에 기반한 패션일러스트레이션 연구
Other Titles
A Research on fashion illustration based on the images of Jean Dubuffet's work for Hourloupe period : Focused on foil stamping technique
Authors
조아라
Issue Date
2019
Department/Major
디자인대학원 패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박선희
Abstract
패션일러스트레이션은 시각적으로 패션의 메시지를 전달하는 예술의 한 장르로서 새롭고 독창적인 표현 기법들이 중요하게 인식되는 분야이다. 특히 순수예술 분야를 기반으로 새로운 이미지의 창출 및 표현의 다양한 방법에 대한 연구가 지속적으로 시도되고 있다. 본 연구는 예술적 표현에 있어서 개인의 고유한 자발성을 강조했던 아르 브뤼라는 개념을 만들어 낸 장 뒤뷔페(Jean Dubuffet)의 작품 이미지를 기반으로 패션일러스트레이션을 연구하고자 하였다. 특히 장 뒤뷔페의 작품 활동 시기 중 우를루프 시기의 작품 이미지를 중점적으로 분석하고, 표현 기법에서는 포일 스탬핑 기법을 적용하였다. 패션일러스트레이션의 표현 기법으로서 새롭게 인식될 포일 스탬핑 기법의 주요 특징은 포일 표면에 의한 주목성과 빛의 반사에 따라 색채가 변하는 질감으로 강한 개성을 표현할 수 있다는 점이다. 장 뒤뷔페의 우를루프 작품이 갖는 이미지 특성을 포일 스탬핑 기법과 접목하여 이미지 특성을 더욱 극대화하고 새로운 표현 가능성을 모색하고자 하였다. 본 연구는 이론적 고찰에 있어서 다양한 문헌 자료들을 조사하고 선행연구들을 살펴보았으며 이를 토대로 장 뒤뷔페 작품세계의 형성과정과 시기별 작품들을 조사하였다. 특히 우를루프 시기 작품의 이미지 특성을 연구하고 그와 관련된 디자인 사례를 살펴보았다. 또한 표현 기법으로 선정한 포일 스탬핑 기법의 개념과 표현 특징, 포일 스탬핑을 적용한 디자인 사례를 살펴보았다. 이러한 이론적 연구결과를 토대로 기획한 작품은 패션일러스트레이션 작품 총 8점이다. 이를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 장 뒤뷔페의 우를루프 작품에 나타난 이미지의 특성으로는 살아 움직이는 선의 유희성, 퍼즐처럼 융합되어 만들어진 형태의 추상성, 추상적인 모티프가 반복됨으로써 이루어지는 공간의 패턴화, 선명하고 강렬한 검은색, 흰색, 빨간색, 파란색의 색채로부터 드러나는 환원성 등을 도출할 수 있었다. 둘째, 자율적인 선의 움직임을 응용하여 작품 모티프를 추출한 결과 유희적이고 독창적인 패션 이미지를 창출하는 기반이 되었다. 셋째, 인체와 패션 요소 표현에 있어서 형태의 왜곡과 변형을 통해 모티프를 전개한 결과 비정형적이고 불균형적인 이미지의 특성이 도출되었고, 모티프들이 서로 융합되는 과정에서 새로운 왜곡과 변형이 우연적으로 이루어졌다. 이는 유머러스함과 개성 있는 패션일러스트레이션 표현을 가능하게 하였다. 넷째, 배경에 모티프를 반복적으로 넣고, 면을 구획함으로써 장 뒤뷔페의 회화에서 특징적으로 보였던 공간의 패턴화 응용이 가능하였다. 이는 공간의 깊이감과 리듬감을 부여할 수 있는 요소였으며, 다양한 방향성의 사선을 채움으로써 긴장감과 역동성을 얻을 수 있었다. 다섯째, 색채 적용에 있어서 흰색과 검은색의 주요색 외에 강조색 포일을 사용한 결과 평면의 포일에서 입체적인 효과와 더불어 독특한 시각적 재질감을 부여할 수 있었다. 이를 통해 패션 소재 표현에 있어서 효과적인 표현 기법이 될 수 있음을 연구를 통해 확인하였다. 여섯째, 포일 스탬핑 기법을 적용하여 작품을 제작한 결과 빛의 반사에 따라 색채가 다르게 보이는 특징 및 빛나는 질감 특성 등으로부터 주목성을 끌어낼 수 있었고, 간결한 선과 면 사이에 드러나는 표면의 엠보싱 효과 등이 추가적으로 눈에 띄었다. 이는 장 뒤뷔페가 사용했던 과슈 및 오일 페인팅의 방식과는 차별화된 표현 기법으로서 시각적 재질감과 입체적 이미지 표현이 가능하였다. 마지막으로, 포일 스탬핑 기법으로 표현하여 완성된 결과물은 패션의 메시지를 담는 패션일러스트레이션 작품으로서의 예술적 가치뿐만 아니라 동판제작 이후 대량생산이 가능하다는 점에서 상품적 가치를 함께 추구할 수 있는 방식이므로 상품으로의 발전에 대한 섬세한 고민이 필요함을 인식하였다. 패션의 메시지를 시각적으로 표현하고 전달하는 패션일러스트레이션 분야는 앞으로도 예술적 가치를 지닌 작품 연구들이 지속적으로 등장할 것이다. 패션산업의 질적 발전을 이끄는 중요한 원동력이 될 수 있도록 시의적 관점에서 매체의 발달과 인식의 변화를 반영한 새로운 시도들을 기대해본다.;Fashion Illustration is a genre of art that conveys the message of fashion visually, and new and original expression techniques are recognized as important. In particular, research on various methods of creating and expressing new images based on the field of fine arts is continuously being attempted. In this research, fashion illustration is studied based on images of Jean Dubuffet who created the concept of Art Brut which emphasized individual' s spontaneity in artistic expression. Especially, Jean Dubuffet's works are analyzed focusing on the images of Hourloupe period. And, the foil stamping technique is applied in the expression technique. The main feature of the newly recognized foil stamping technique as the expression technique of fashion illustration is that it can express strong personality with the texture that the color changes according to the attention by foil surface and reflection of light. Image characteristics are maximized and new possibilities of expression are explored by combining the Jean Dubuffet’s images characteristics for Hourloupe period with foil stamping technique. This study is investigated various literature data in the theoretical review and examined previous researches and examined the formation process and the periodical works of Jean Dubuffet. In particular, the image features of Hourloupe period are researched and the design examples related to it are examined. In addition, the concept and expression characteristics of the foil stamping technique selected by the expression technique, and design examples using foil stamping are examined. Based on these theoretical research results, eight works of fashion illustration are planned. The following conclusions are obtained. First, images features in Jean Dubuffet's Hourloupe period work include playfulness of animated lines, abstraction of forms fused like puzzles, patterning of spaces made by repeating abstract motifs, and the colors of sharp and intense black, white, red, and blue. It is able to derive the reduction characteristic. Second, As a result of extracting motifs of works by applying autonomous line movements, it became the basis to create amusing and original fashion images. Third, as a result of the development of motifs through distortions and deformations of shapes in human body and fashion element expression, characteristics of atypical and unbalanced images are derived. And new distortions and deformations happen accidentally in the process of fusion of motifs. It is possible to express humorous and unique fashion illustration. Fourth, it is possible to apply the patterning of space which is characteristic in Jean Dubuffet's painting by repeatedly inserting the motif in the background and dividing the surface. It is a factor that can give depth and rhythm of space and it is able to get tension and dynamics by filling various diagonal slant lines. Fifth, it is possible to give a unique visual texture along with stereoscopic effect in the plane foil by using a foil color for emphasis in addition to the primary colors of white and black in color application. Through this research, it can be confirmed that it can be an effective expression technique in expression of fashion material. Sixth, production works are made by applying foil stamping technique. As a result, it can draw attention from the features of different colors and shiny texture characteristics according to the reflection of light. And, the embossing effect of the surface between the simple lines and the surfaces is exposed additionally. It is possible to express visual texture and three-dimensional image as different expression technique than the method of Gouache and oil painting which is used by Jean Dubuffet. Finally, the finished product expressed by the foil stamping technique is not only an artistic value as a fashion illustration work that contains a message of fashion, but also a product value that can be pursued together with the fact that mass production is possible after the production of copper plate. Therefore, it is necessary to deliberate about the development as a product. In the field of fashion illustration, which expresses and communicates the message of fashion visually, future works of art with artistic value will continue to emerge. In order to be an important driving force for the qualitative development of the fashion industry, new attempts will be made to reflect media development and perception change.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE