View : 1273 Download: 0

장애유아의 초등학교 전이지원 운영 실태 및 특수학교 유아특수교사의 지원요구

Title
장애유아의 초등학교 전이지원 운영 실태 및 특수학교 유아특수교사의 지원요구
Other Titles
Current Situations of Supports for Transition to Elementary School and Support Needs of Early Childhood Special Education Teachers in Special Schools
Authors
남이정
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이숙향
Abstract
유아기의 교육과 적절한 지원이 앞으로의 삶에 중요한 영향을 미치는 것과 같이 생애 전환기에 따른 초등과정으로의 전이도 새롭게 변화되는 환경에 적응하며 원활하게 기능할 수 있도록 그에 필요한 교육이 이루어져야 한다. 특히 발달수준이 또래보다 낮은 장애유아의 경우 초등학교 전이 시 낯선 교육환경에서 기존에 배웠던 것을 적용하기에 어려움이 있으며 습득한 학습내용을 잊을 수 있기 때문에 장애유아에게 전이경험은 매우 의미 있고 중요한 과정이라 볼 수 있다. 또한 장애유아의 전이 시기에 부모가 겪는 스트레스와 두려움 등을 고려하여 자녀의 초등학교 생활을 원활하게 준비하며 적응할 수 있는 역량을 키우도록 장애유아 부모를 대상으로 한 전이지원도 필요할 것이다. 더불어 초등학교 생활에 원활하게 적응할 수 있도록 이를 준비하며 지도하는 유아특수교사가 전이지원 실행자로서 중요한 위치임을 인식하고 유아특수교사들의 전이지원 요구에 대한 파악과 이를 적절히 지원하는 것 또한 중요하다. 그러나 장애유아의 초등학교 전이지원과 관련한 선행연구에서는 주로 장애유아의 부모나 통합 환경에 있는 유아특수교사 또는 유아교사를 연구대상으로 하고 있어 특수학교 소속의 유아특수교사를 대상으로 한 전이지원 실태 및 지원요구에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 또한 제4차 특수교육 발전 5개년 계획(13~17) 에서 수립한「특수교육대상유아의 초등학교 전이 과정 어려움 해소」의 정책목표가 현장에서 적용된 결과에 대한 점검이 요구되며 이를 토대로 전이지원 방안 마련에 필요한 기초자료를 마련하는 것이 필요할 것이다. 이를 위해 본 연구에서는 특수학교 유아특수교사들을 대상으로 장애유아의 초등학교 전이지원 운영 실태 및 지원요구를 파악하고 교사배경변인에 따른 지원요구를 함께 분석함으로써 향후 초등학교 전이지원 자료개발 및 관련 정책 수립을 위한 기초 자료를 제공하고자 하는데 목적이 있다. 본 연구대상은 서울, 경기 지역의 특수학교 유치원 및 유아특수학교 총 51개교를 대상으로 연구자가 직접 전화 연락을 취하여 본 연구의 목적과 설문참여에 대한 동의를 구하여 참여를 부탁하였다. 연구도구는 장애유아의 전이지원과 관련한 선행연구를 토대로 본 연구자가 재구성하여 전이지원 운영실태 및 유아특수교사의 지원요구에 초점을 두어 개발한 설문지를 사용하였으며 포커스 그룹면담, 문항의 내용 타당도 검토, 예비 조사 과정을 통해 완성된 최종 설문지를 배부하였다. 설문지의 내용 및 문항은 교사 배경정보 관련 4문항, 전이지원 운영실태 관련 33문항, 전이지원 요구 관련 20문항으로 이루어진 총 57문항으로 구성하였다. 응답유형은 선택형, 기입형, 평정척도, 자유기술 형식으로 제시하였다. 배부한 설문지 51부 중 회수된 응답지는 총 50부로 약 98%의 높은 회수율을 나타냈으나 문항을 잘 이해하지 못하여 잘못 작성한 설문지 2부를 제외한 총 48부의 설문지를 결과분석에 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 장애유아의 초등학교 전이지원 운영 실태를 보면 유아특수교사들은 전이계획 시 가장 우선으로 부모의 요구를 사전에 파악(M=4.58)하고 유아의 장애유형 및 발달수준을 고려하여 계획하는(M=4.48) 것을 알 수 있었다. 또한 전이지원에 대한 재정적 지원(M=2.73)이 제대로 이루어지지 못하고 있음을 확인할 수 있었다. 장애유아를 대상으로 한 전이자료는 누리과정 및 초등학교 교과서(33명, 68.8%), 부모 대상으로는 교육청에서 개발한 입학적응지원 가이드북(30명, 62.5%)과 같은 자료가 주로 사용되고 있었다. 이밖에 전이지원을 실행하는 주체자는 담임교사(48명, 100.0%)가 가장 많이 나타났으며 전이지원 시 함께 협력하는 사람은 주로 학부모(38명, 79.2%)인 것으로 나타났다. 이와 함께 유아특수교사는 장애유아를 위한 초등준비기술로 기본생활습관에 중점을 두어 지도하고 있었으며(48명, 100.0%) 누리과정과 초등학교 교육과정을 연계하여 지도하고 있는지에 대해서는 연계지도를 실시하지 않는다는 응답(25명, 52.1%)을 더 높게 보였다. 아울러 그 이유로는 유아의 장애유형 및 수준이 다양하여 연계지도를 하는 것이 어렵다고 밝혔다. 부모대상 전이지원 방법은 개별상담(45명, 93.8%)이 가장 많았고 부모를 위한 전이지원 내용은 초등학교 입학절차 및 배치(32명, 66.7%), 초등학교 유형의 특징(30명, 62.5%)에 대한 것이 가장 많은 비중을 차지하고 있어 초등입학과 관련한 행정적 요구에 대한 부모의 관심이 커졌다는 것을 알 수 있었다. 전이지원을 실행할 때 유아특수교사들이 겪는 어려움에 대해서는 중도·중복장애 유아를 대상으로 한 초등학교 전이교육의 어려움이 가장 많았으며(36명, 75.0%) 추수지도의 경우 교사 간 수업 또는 근무시간을 서로 맞추는 어려움(22명, 75.8%)에 가장 많은 응답을 보여 교사들이 추수지도를 할 수 있는 여건이 현실상 제한적임을 알 수 있었다. 이 외에 행·재정적 실태와 관련하여 지역사회 내 유관기관 간 협조가 잘 이루어지지 않거나(8명, 32.0%) 재정적 지원 또한 미흡한 것으로 드러나(29명, 60.4%) 전이지원에 대한 전반적인 행·재정적 대책 마련이 필요한 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 전이지원에 대한 특수학교 유아특수교사의 요구는 다음과 같이 조사되었다. 장애유아 대상관련 지원요구로는 장애유형 및 장애정도, 입학하게 될 초등학교 유형 등을 고려한 주제별 전이지원 프로그램 개발에 가장 높은 요구(M=4.58)를 보였으며 부모대상의 지원요구로는 장애유아 부모 대상의 초등전이지원 프로그램의 개발·보급에 대한 요구(M=4.48)가 가장 많았다. 행·재정적 지원요구 상에서는 지역사회 유관기관 간 협력체계가 구축되기를 요구한다는데 가장 많은 응답(M=4.44)을 보여 다양한 장애유형 및 수준을 고려한 자료 및 프로그램 개발과 유관기관 간 협력체계를 구축할 수 있는 대책 마련이 필요할 것으로 보인다. 셋째, 유아특수교사의 배경변인 중 소속기관 유형, 초등전이지원 업무 담당경력, 중도·중복장애 담당 유·무에 따라 분석한 결과 소속기관 유형에서 전체 지원요구에 대해 유의한 차이를 보였다. 즉 유아특수학교에 재직 중인 유아특수교사가 특수학교 유치원에서 근무하는 교사보다 모든 영역에서 더 높은 지원요구를 나타냈으며 각 하위 영역별 세부항목에서 부분적으로 유의한 차이를 확인할 수 있었다. 초등학교 전이지원 업무담당경력과 중도·중복장애 담당 유·무 변인에서는 전체지원요구 상에 유의한 차이가 없었으나 각 하위영역별 평균이 대부분 4점 이상으로 비교적 높은 요구를 보였다. 본 연구는 기존 선행연구에서 배제되었던 특수학교 유아특수교사들을 대상으로 초등학교 전이지원 실태 및 지원요구를 조사하고 분석함으로써 특히 상급학교 과정이 물리적 환경에서 연계되어 있지 않은 유아특수학교의 특성을 고려한 전이지원 개선의 필요성을 파악하였다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 뿐만 아니라 본 연구를 통해교육현장에서 누리과정 및 초등학교 교육과정을 연계한 교수-학습자료 및 프로그램 개발에 대한 요구가 크다는 것을 알 수 있었으며 중도·중복장애 유아 등 다양한 장애유형을 고려한 전이지원프로그램에 대한 개발 요구가 높다는 것을 확인할 수 있었다. 또한 본 연구는 제4차 특수교육 발전 5개년 계획(13~17) 에서 수립한「특수교육대상유아의 초등학교 전이 과정 어려움 해소」라는 정책 실행 후 이루어진 장애유아 전이지원 관련 연구로 교육정책이 현장에서 효과적인 전이지원을 실행하는데 미친 영향을 알아보고 향후 전이지원에 대한 개선을 위해 필요한 정보를 제공할 수 있다는 점에서도 의의가 있다. 이러한 본 연구의 결과를 바탕으로 향후 초등학교 전이지원을 위한 자료와 제도 마련에 필요한 기초자료를 제시할 수 있으며 특수학교 유아특수교사들을 지원하기 위한 제반사항을 고민해 볼 수 있는 기초 연구로서 활용 가치가 있을 것이다.;As education and appropriate support for the early childhood have an important influence on their future life, so the key importance of the early childhood education should be required in the transition process to elementary schools by life transitional period that will help to adapt and function smoothly in an environment of continuous change. In particular, children with disabilities having a lower developmental level than their peers show difficulties in generalizing or remembering their learning in an unfamiliar educational environment in case of the transition to elementary school. Thus, the transition for children with disabilities is an important process and parental support can be also considered in order to alleviate the stress and fear that their parents experience during the transitional period of children with disabilities and provide them with useful information. The transition helps young children with disabilities to acquire the skills necessary for elementary school life, and parents having children with disabilities can demonstrate their abilities for transition in order to influence children's positive school life. Further, considering that early childhood special education teachers who perform the transition support play an important role in elementary school preparation and school life adaptation, it is necessary to investigate the actual condition of transition support and their difficulties in the transitional process in order to help their needs. It may provide an opportunity to improve elementary school transition for children with disabilities. However, previous studies in relation to the transition support to elementary school for children with disabilities focused on their parents, early childhood special education teachers or general teachers. Thus, it is important to examine the actual condition of transition support and their needs of the special education teachers who instruct children with severe and multiple disabilities. It is also required to check whether the policy goal such as「alleviation of difficulties in the transitional process to elementary school for children having special educational needs」in the forth five-year plan for special education development (13 ~ 17) would work well in practice or support so it can make the basic data which are necessary for transition support. To this end, the purpose of this study was to provide the fundamental data for the development of materials of elementary school transition support and for the related policy establishment by examining the actual condition of transition support and their needs considering teachers' backgrounds, focused on teachers from special school kindergartens and early childhood special schools For this, it carried out a questionnaire survey targeting 51 teachers from special school kindergartens and early childhood special schools in Seoul and Gyeonggi provinces. The questionnaires were developed for the actual condition of transition support and their needs of the special education teachers, based on the previous studies concerning the transition support for young children with disabilities. The data was collected in September 2018. Of the 51 questionnaires, 50 of them showed about 98% response rate but only 2 questionnaires were discarded because they were incomplete. Thus, a total of 48 questionnaires were used for the final empirical analysis using SPSS 25. The frequency analysis, percentages, and t-test were used in this study. The results of this study are as follows. First, in terms of operating condition of elementary school transition support for young children with disabilities children, early childhood special education teachers performed to prioritize parents' needs in case of transition plan (M=4.58) and planned for the type of disability and developmental level (M=4.48). However, financial preparation for transition support revealed the lowest rate (M=2.73), indicating that the financial preparation needed to implement the transition support was not enough. The implementation of transition support was determined according to each institution's academic calendar (14 respondents, 29.2%), indicating that they performed better transitional education according to the schedule according to each educational curriculums when compared to the results of the previous study (Moon, Young-Soo, 2015). The most frequent transition materials for young children with disabilities were nuri-courses and elementary school textbooks (33 respondents, 68.8%) and admission adaptation guidance book developed by the department of education was mainly used for parents' guidebooks (30 respondents, 62.5%). Also, class teachers were the main actors for the transition support (48 respondents, 100%), and early childhood special education teachers who were caring for children with disabilities in the field, played important roles in implementing transition education. It was also found that parents were the best collaborators in transition support (38 respondents, 79.2%), indicating that activities such as acceptance of parents' needs in transition plan were also linked in the collaborators' responses. Further, it was found that early childhood special education teachers instructed children with disabilities to focus on basic lifestyle (48 respondents, 100.0%). However, they did not guide children with disabilities in terms of nuri-courses and elementary school curriculum (25 respondents, 52.1%) because of difficulties according to the type of disability and their level of disability. As the transition support for parents, individual counseling was the highest (45 respondents, 93.8%). In terms of content related the transition support, elementary school admission procedure and placement (32 respondents, 66.7%) and characteristics according to the type of elementary school (30 respondents, 62.5% ) were the highest, indicating parents' higher attention on administrative needs in relation to elementary school admission than only child-rearing skills. In terms of implementation of transition support, early childhood special education teachers showed difficulties of elementary school transition education for young children with severe and multiple disabilities (36 respondents ,75.0%) and they pointed out that there was no appropriate transition-related assessment tool (13 respondents, 47.1%). In case of follow-up service, they showed difficulties in adjusting their class schedules or work hours (22 respondents, 75.8%), indicating that the actual conditions for follow-up service, were limited in reality. In the financial and administrational situation, it was found that the cooperation with related organizations in the community did not ensure (8 respondents, 32.0%) and due to the delayed notification of placement in special education subjects was one reason for it (8 respondents, 32.0%). In addition, it did not provide enough financial support (29 responses, 60.4%). Thus, the financial and administrational measures for transition support should be needed. Second, the needs of special education teachers as for the transition support to elementary school were investigated as follows. Themed transition program which was based on the type and degree of disability as well as the type of elementary school was the highest needs for development (M=4.58) and having cooperation with related organizations was the highest needs from the financial and administrational aspects(M=4.44). Thus, it is urgent to develop transition program and material considering various types and levels of disabilities and to prepare measures for support system that can have cooperation with related organizations to facilitate smooth transition to elementary school. Third, according to the type of institution and taking care of children with severe and multiple disabilities among special education teachers' background variables, their needs for the transition support were compared. It was found that there were statistically significant differences in their total needs depending on the types of institutions where early childhood special education teachers work and there were partially significant differences in their needs concerning full details. Further, there were no significant differences in their total needs depending on work experience for elementary school transition support and experience for taking care of children with severe and multiple disabilities but there were significant differences in their needs concerning full details. In terms of working area, there was no statistically significant difference. In terms of the type of institution, the early childhood special school teachers showed higher their needs for transition support than special school kindergarten teachers did. In terms of working experience, less than 5 years and 5 to 10 years experienced teachers had higher needs for the transition support more than 10 years experienced teachers did. Moreover, teachers who were taking care of children with severe and multiple disabilities had higher needs for the transition support than teachers who were not. For this, it is necessary to improve the limitations by the structural characteristics of special school for young children in the transition process to elementary school. Also, the system considering teachers' needs who are in charge of transition should be reformed the transition support for children with severe and multiple disabilities needs to be established. In conclusion, considering that few precious studies had examined early childhood special education teachers in relation to the transition support, it is meaningful that this study examined the actual condition of transition support and their needs focused on teachers from special school kindergartens and early childhood special schools. Especially, it was recognized that transition support considering the traits of early childhood special school that senior school courses are not linked in the physical environment, should be improved. Further, in this study, the difficulty of teaching in connection to nuri-courses and elementary school curriculum in the field of education, indicated their needs for the development of teaching-learning materials and programs that may link to educational curriculum were high. It should be also noticed that their needs for transition support considering various types of disabilities including young children with severe and multiple disabilities were high. To sum up, this study tried to investigate the transition support for young children with disabilities after the implementation of the policy 「alleviation of difficulties in the transitional process to elementary school for children having special educational needs」in the forth five-year plan for special education development (13~17). In this sense, it provided an opportunity to grasp the impact of educational policy on the effective implementation for the transition support in the field and useful information that may be necessary for transition support in the future. Although there is a limitation on the subject and environment in terms of the examination on their needs and actual condition of the transition support focused on early childhood special school teachers who worked at special schools in Seoul and Gyeong-gi provinces, it will be useful as fundamental data in developing future policy and materials for elementary school transition support and contemplating all the matters in order to support for early childhood special school teachers at special schools.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE