View : 306 Download: 0

만 5세 학급 자유놀이시간 놀이평가 운영 개선을 위한 실행연구

Title
만 5세 학급 자유놀이시간 놀이평가 운영 개선을 위한 실행연구
Other Titles
Action Research on Improvement of Play Evaluation Operation for Free-Play in a 5-Year-Old Class
Authors
김민경
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
엄정애
Abstract
본 연구의 목적은 만 5세 학급에서의 놀이평가 운영 개선을 위한 방안을 모색하여 실행하고, 운영 개선방안에 대한 유아의 생각과 이에 따른 놀이의 변화 및 교사의 반응을 알아보는 데 목적이 있다. 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 만 5세 학급 자유놀이시간 효과적인 놀이평가 실행방안은 무엇인가? 2. 놀이평가 운영 개선방안에 대한 유아의 생각과 이에 따른 놀이의 변화 및 교사의 반응은 어떠한가? 본 연구는 서울시에 소재한 학교법인 사립유치원인 하늘유치원 만 5세 가을반에서 이루어졌으며, 연구 대상은 가을반 유아 29명, 연구자인 담임교사 1명이다. 연구자는 가을반 자유놀이와 놀이평가 시간을 관찰하고, 놀이계획 및 평가지에 대한 유아의 생각을 면담하여 자유놀이시간 놀이평가의 문제점을 파악하였다. 연구 기간은 2018년 6월 1일부터 11월 28일까지였으며, 진정한 놀이를 지원하는 놀이평가의 개선을 위하여 놀이평가 시 매체를 활용하고 놀이평가를 알아보는 활동을 통해 유아의 능동적인 참여를 이끌고 놀이평가가 다음의 놀이에 반영될 수 있는 방안을 계획하고 실행하였다. 연구자는 자유놀이시간 놀이평가에 대한 문제점 인식 및 해결방안 모색, 1차 실행, 1차 실행 평가, 2차 실행, 1·2차 실행 평가의 순서로 연구를 실시하였다. 놀이평가 활동은 가을반 담임교사인 본 연구자가 실행했고 이를 녹음 및 전사하여 현장노트를 작성했다. 이 외에도 연구기간 동안 놀이 사진 수집, 녹화, 유아 놀이평가 기록물 수집, 놀이계획 및 평가지 분석, 유아와의 면담 등의 방법으로 자료를 수집하여 이를 범주화, 부호화하여 연구문제별로 분석했다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 만 5세 학급 자유놀이 시간의 놀이평가 운영 개선을 위하여 놀이평가 시 매체 활용하기, 놀이평가 내용 알아보기, 유아 주도적 놀이평가하기, 순환적 놀이평가하기의 방안을 모색하였다. 1차 실행에서는 유아가 평가 시 놀이 내용을 쉽게 회상할 수 있도록 매체를 사용하는 방안과 놀이평가의 이해를 돕고자 놀이평가의 내용을 알아보는 활동을 계획하였다. 대·소집단으로 놀이평가를 각 매체별로 실행했다. 1차 실행 결과, 매체 중 사진을 이용한 놀이평가에 대한 유아의 만족이 컸으며, 평가내용을 기록화하는 데 대한 유아의 요구가 있었다. 반면 여전히 교사 주도적으로 이루어지는 문제를 개선하는 방법의 모색이 필요하였다. 2차 실행에서는 1차 평가를 반영하여 사진을 활용한 대소집단 놀이평가를 유지하면서 유아의 참여를 늘리는 방안과 놀이평가의 기록화와 교육과정에 반영하는 방안을 모색하여 실행하였다. 1, 2차 실행결과 유아 주도적인 평가능력이 신장되었고, 체계적인 놀이계획에 도움이 되었으며, 소집단 토의 능력이 증진되었다. 둘째, 가을반의 자유놀이 놀이평가 운영 개선 방안에 따른 유아의 생각과 놀이의 변화 및 교사의 반응을 알아보았다. 먼저 놀이평가의 개선 방안에 대한 유아의 생각은 친구의 놀이를 보는 즐거움, 사진이 추억이 되는 만족, 놀이의 즐거움을 나누는 경험으로 범주화할 수 있었다. 개선 방안에 따른 놀이의 변화는 놀이가 연속되면서 놀이 스토리가 풍부해졌고 친구의 유입으로 놀이 친구의 변화가 있었으며 놀이 내 규칙이 유아들에 의해서 조정되었다. 교사의 변화는 유아가 주체가 되는 놀이평가의 중요성을 재인식하게 된 것과 놀이로부터 시작된 유아의 흥미를 교육과정에 반영하는 교수학습 태도가 신장된 것으로 나타났다. 본 연구는 유아교육과정에서 강조되는 놀이계획-수행-평가의 과정이 놀이계획 및 평가지의 활용으로만 형식적으로 운영되는 데 대한 반성과 문제점 인식을 바탕으로 놀이평가에서 다양한 개선방안을 제시했다는 점에서 의의를 가진다. 본 연구가 현장의 교사들이 놀이평가를 효과적으로 운영하는 데 도움이 되기를 기대한다.;The purpose of this study is to seek and execute a plan to improve operation of play evaluation in a 5-year-old class, and to examine children’s thoughts on the improvement plan regarding operation, how play changes accordingly, and reactions of the teacher. The research problems that were set per the research objective are as below: 1. What is the effective execution plan for play evaluation of free-play in a 5-year-old class? 2. What are children’s thoughts on the improvement plan regarding operation of play evaluation, and how does play change accordingly, as well as reactions of the teacher? This study was conducted in Gaeul class, consisting of 5-year-old children, at Haneul kindergarten, a private kindergarten which is part of private school in Seoul. The research subjects are 29 children in Gaeul class and 1 teacher who is also the researcher. The researcher observed free-play and play evaluation time of Gaeul class, and interviewed children on their thoughts regarding play plan and evaluation sheet to understand issues on play evaluation of free-play. The research period was from 1st of June to 28th November in 2018. To improve play evaluation that promotes true play, media was used at the time of play evaluation. Also, through activities to get to know play evaluation, the research drove active participation of children and planned and executed the plan that reflects the outcome of play evaluation in next play activities. The researcher conducted the research in the order of first recognizing issue about play evaluation of free-play, followed by solution search, first practice, evaluation of first practice, second practice, and evaluation of the first and second practice overall. The play evaluation was executed by the teacher of Gaeul class, the researcher, and the researcher recorded audio and wrote field notes throughout the execution. In addition, the researcher collected photographs, recorded videos, collected written records of children’s play evaluation, analyzed play plan and evaluation sheet, and interviewed children to collect data during the research period. Then, the researcher categorized and encoded these data and analyzed them per research problem. The output of this research is as follows. First of all, to improve operation of play evaluation for free-play in a 5-year-old class, the study sought plans of using media at the time of play evaluation, getting to know contents of play evaluation, executing play evaluation led by children, and executing circular play evaluation. At the first practice, the study planned the usage of media for children to easily reflect back at the play contents at the time of evaluation, in addition with activity to get to know the content of play evaluation to help children’s understanding on play evaluation. The play evaluation was conducted in small and large groups, per media. After first practice, the study found out that children showed highest satisfaction on play evaluation using photographs amongst media, but there was request from children on recording content of the evaluation. On the other hand, it was needed to seek means to better issues caused by the teacher being mainly leading the play evaluation. At the second practice, while maintaining small and large group play evaluation using photos, basis evaluation of the first practice, the study sought plan to increase children’s participation, to document play evaluation, and to reflect in education curriculum. Post first and second practice, children’s self-directed evaluation capability was improved. Also the study was helpful for structured play plan, as well as children’s capability on small group discussion. Secondly, the study examined children’s thoughts on the improvement plan regarding operation of play evaluation of free-play, respective changes in play, and reactions of the teacher. Children’s thoughts on improvement plan regarding play evaluation could be categorized into excitement for watching their friends play, satisfaction of photograph becoming memory, and experience of sharing the joy of play. As for the change in play according to the improvement plan, the play story became more fruitful as the play was conducted in a row, and play friend was changed due to inflow of friends. Also, the rules within play were adjusted by children. As for the reactions of the teacher, the teacher got to recognize again the importance of play evaluation where children are the focus, and to improve teacher’s learning attitude about reflecting children’s interest in education curriculum. This study has significance in proposing various improvement plan on play evaluation, based on reflection and issue recognition about the fact that the course of play plan-execution-evaluation, that is emphasized in early childhood curriculum, has been operated formally just as the application of play plan and evaluation sheet. The researcher hope this study helps teacher at the field to effectively operate play evaluation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE