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어린이집 교사의 연속담임 여부에 따른 교사효능감의 차이

Title
어린이집 교사의 연속담임 여부에 따른 교사효능감의 차이
Other Titles
Differences in the Daycare Center Teachers’ Senses of Efficacy Depending on Consecutive Multi-year Teaching
Authors
한아름
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구는 어린이집 교사의 교사효능감에 대한 경향 및 연속담임 여부에 따른 교사효능감의 차이를 살펴보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 어린이집 교사의 교사효능감은 어떠한가? 1-1. 어린이집 교사의 교사효능감에 전반적인 경향은 어떠한가? 1-2. 어린이집 교사의 배경변인에 따른 교사효능감은 어떠한가? 2. 어린이집 교사의 연속담임 여부에 따른 교사효능감의 차이는 어떠한가? 본 연구는 서울 및 경기도 지역의 국공립어린이집, 직장어린이집에 재직 중인 보육교사 274명을 대상으로 하였다. 어린이집 교사의 연속담임 여부에 따른 교사효능감의 차이를 알아보기 위해 2018년 10월 1일부터 10월 16일까지 기관 방문 및 우편 발송, 전자우편 발송, 구글 설문지 발송을 통해 설문조사를 실시하였다. 수집된 설문자료의 분석을 위하여 연구문제에 따라 최소값, 최대값, 평균, 일원분산분석, Scheffe 사후검증, t-검증을 실시하였다. 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이집 교사의 전반적인 교사효능감의 경향은 높은 편으로 나타났다. 어린이집 교사의 배경변인에 따른 교사효능감을 살펴본 결과 교사의 연령, 근무경력, 최종학력, 근무기관에 따라 차이가 나타났다. 어린이집 교사의 연령이 31세 이상인 경우, 근무경력이 7년 이상인 경우, 학력이 대학원 졸업 이상인 경우 교사효능감이 가장 높게 나타났다. 즉, 연령, 경력, 학력이 높은 교사일수록 높은 교사효능감을 보였다. 어린이집 교사의 근무기관의 경우 국공립어린이집에 근무하고 있는 교사보다 직장어린이집에 근무하고 있는 교사의 교사효능감이 높게 나타났다. 둘째, 어린이집 교사의 연속담임 여부에 따른 교사효능감은 현재 연속담임을 하고 있지 않은 교사보다 연속담임을 하고 있는 교사의 교사효능감이 높게 나타났다. 연속담임을 하고 있는 교사 중 연속담임연수에 따른 교사효능감의 차이를 살펴본 결과 2년 연속담임을 하고 있는 교사보다 3년 연속담임을 하고 있는 교사가 교사효능감 전체 및 하위변인 중 영유아에 대한 연속적인 환경경험의 제공, 학급운영 관리, 영유아와의 상호작용에서 높은 교사효능감을 나타냈다. 즉, 현재 연속담임을 하고 있지 않은 교사보다 연속담임을 하고 있은 교사의 교사효능감이 높았으며, 연속담임을 하고 있는 교사 중에는 2년 연속담임을 하고 있는 교사보다 3년 연속담임을 하고 있는 교사의 교사효능감이 높았다. 본 연구는 어린이집 교사의 교사효능감에 대한 경향 및 연속담임 여부에 따른 교사효능감의 차이를 살펴보아, 연속담임제의 실태와 효과를 파악함으로써 연속담임제에 대한 이해를 돕는데 기초자료를 제공하고자 하였다. 본 연구의 결과는 보육기관에서 연속담임을 적용할 수 있는 방안 마련의 필요성과 더불어 연속담임이 교사, 영유아에게 미치는 영향과 효과에 대한 교사 및 보육기관 관리자들의 이해를 높여야 할 필요성을 시사한다.;The purpose of this study is to examine the tendencies of the daycare center teachers’ senses of efficacy and the differences in their senses of efficacy depending on consecutive multi-year teaching. The topics of this study to attain the goal are as follows. 1. How are the senses of efficacy of the daycare center teachers? 1-1 How are the general tendencies of the daycare center teachers’ senses of efficacy? 1-2 How are the daycare center teachers‘ senses of efficacy according to their background variables? 2. How are the differences in the daycare center teachers’ senses of efficacy depending on consecutive multi-year teaching? This study was conducted on 274 daycare center teachers working at public and workplace daycare centers in Seoul and Gyeonggi Province. The survey was conducted by visiting the daycare centers, and also sending posts, emails and Google questionnaires from October 1st to 16th, 2018 in order to examine the differences in the teachers’ senses of efficacy depending on consecutive multi-year teaching. The various testings, such as minimum, maximum, and mean values, one-way ANOVA, Scheffe Test and T-test, according to the topics were also performed to analyze the collected survey data. The results of the study according to the topics are as follows. Firstly, the general senses of efficacy of the daycare center teachers appear to be high. The senses of efficacy of the teachers according to their background variables show differences depending on their age, work experience, final education, and working institutes. The senses of efficacy of the daycare center teachers are the highest among the teachers who are aged 31 or over, have worked more than 7 years or graduated from the graduate school or higher. Shortly, the higher their ages, work experience, and educations are, the higher their senses of efficacy are. As for the institute, the senses of efficacy of the teachers working in the workplace daycare centers are higher than those of the teachers working in the public daycare centers. Secondly, as for the senses of efficacy of the daycare center teachers depending on their consecutive multi-year teaching, those who are in charge of multi-year teaching are higher than those who are not. As for the differences in the senses of efficacy depending on the number of years for multi-year teaching among the multi-year homeroom teachers, the teachers in three consecutive years show higher than the teachers in two consecutive years in general evaluation, and in class operation, providing continuous environmental experience to the infants and the interaction with the infants of the sub-variables. In short, the senses of efficacy of the teachers in charge of multi-year teaching are higher than those of the teachers not in charge of it, and of the teachers in charge of multi-year teaching, the senses of efficacy of the teachers in three consecutive years are higher than those of the teachers in two consecutive years. This study was intended to examine the tendencies of the daycare center teachers’ senses of efficacy and the differences in their senses of efficacy depending on consecutive multi-year teaching, understanding the actual state and effects of the multi-year teaching, and thus provide basic data to help understand the multi-year teaching. The results of this study suggest that there are the needs to lay out the plan to apply the multi-year teaching in the daycare centers and enhance the understanding of the teachers and the daycare center managers on the influences and effects of the multi-year teaching on the teachers and the infants.
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