View : 559 Download: 0

자유학기제 체육활동 참여가 진로정체감 및 자기효능감에 미치는 영향

Title
자유학기제 체육활동 참여가 진로정체감 및 자기효능감에 미치는 영향
Other Titles
Effect on self-efficacy and career decision from participation of physical activity
Authors
엄나오
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
함정혜
Abstract
본 연구의 목적은 자유학기제 체육활동 참여가 진로정체감과 자기효능감에 미치는 영향을 규명하는 것이다. 연구대상은 서울특별시에 소재한 3개의 중학교에서 자유학기제 체육활동에 참여한 1학년 학생을 대상으로 총 320명 중 불성실한 응답자 28명을 제외한 292명을 최종 연구대상으로 선정하였다. 연구절차는 2018년 8월에 예비사전조사를 실시하였고 설문지의 신뢰도와 타당도를 확인하였다. 2018년 9월 3일부터 1주일간 사전설문조사를 실시하고 8주간의 처치 후 1주일간 사후설문조사를 실시하였다. 자료처리를 위해 SPSS Statistics 23.0 통계 프로그램을 사용하여 신뢰도 분석(reliability analysis)과, 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis), 빈도분석(Frequency analysis), 대응표본 T검정(Paired sample T-test), 상관분석(Pearson's Correlation Analysis)을 실시하였다. 자유학기제 체육활동 참여가 진로정체감과 자기효능감에 미치는 영향의 연구결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 자유학기제 체육활동 참여에 따른 진로정체감 사전ㆍ사후 차이에서 진로정체감 전체의 경우 평균값이 사전보다 사후가 높게 나타났고 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 진로정체감 하위요인별로는 진로정체감 인지, 행동의 경우 평균값이 사전보다 사후가 높게 나타났고 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 진로정체감 정서의 경우 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 자유학기제 체육활동 참여에 따른 자기효능감 사전ㆍ사후 차이에서 자기효능감 전체의 경우 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 자기효능감 하위 요인별로는 자신감, 자기조절 효능감, 과제난이도 모두 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 자유학기제 체육활동 참여를 통한 진로정체감과 자기효능감 간의 관계를 살펴본 결과 자신감과 진로정체감 행동과의 관계에서 유의한 상관관계를 보이지 않았고 나머지는 모두 유의한 정(+)적 상관관계를 보였다. 본 연구를 통해 자유학기제 체육활동 참여가 중학생 진로정체감을 향상시키는데 일부분 기여하나 자기효능감 향상에는 기여하지 않았으므로 차후 진로정체감과 더불어 자기효능감 향상에 영향을 미치는 자유학기제 체육활동 프로그램에 대한 연구가 이루어져 학생들에게 제공되어야 한다고 사료된다.;The purpose of this study was the investigation of the effect of application of physical education activities in the free-semester system on the student’s feeling of career identity and self-efficiency. The subject for the study was 320 students of 7th grade students in three middle schools in Seoul, and 292 students were chosen for final subjects, excluding 28 students who were not faithful. They participated in the free-semester system's physical education activities. This study was performed as following. A preliminary examination was conducted in August 2018, and the reliability and validity of the questionnaire was verified. From September 3, 2018, a one-week survey was conducted, and post-study-related surveys were conducted for one week after the eight-week treatment. For the data processing, the program for statistics, SPSS Statistics 23.0, was used for reliability analysis, exploratory factor analysis, frequency analysis, paired sample T-test, and Pearson's Correlation Analysis. The following was the result of participating in the physical activities of free-semester system on the effects of career identity and self-efficacy. First, In the case of whole feeling of career identity, comparing the result of before and after the activities, the average value of ‘after the activities’ was larger than the value of ‘before the activities’. It showed statistically meaningful gap. If you look at subareas, in the cases of recognition and behaviors related to the carrer identity, the average value of ‘after the activities’ was larger than the value of ‘before the activities’. It also showed statistically meaningful gap. But there was no statistically meaningful gap on the area of emotions. Second, in the case of self-efficacy, there was no statistically meaningful gap with the difference of before and after the attending to the free-semester system’s physical activities.. Also, in the subareas, including confidence, self-efficacy, and the level of assignment, there was no statistically meaningful gap either. Third, if you look at the relationship between career identity and self-efficacy through participation in free-semester system’s physical activities, the relationship between behaviors of confidence and career identity was not significant, and the rest showed significant positive relationships. The findings of this study are as follows. Participation in free-semester physical activities contributed partially to improve career identity of middle school students. But it did not contribute to develop selfefficacy of the students. Therefore, it is thought that a study on the physical activity programs of free semester which affects the improvement of self – efficacy as well as future career identity should be performed and provided to the students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE