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GI 협동학습 모형을 적용한 인포그래픽 디자인 수업이 정보윤리의식에 미치는 영향

Title
GI 협동학습 모형을 적용한 인포그래픽 디자인 수업이 정보윤리의식에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Infographic Design Class to which GI model is applied on the Information Ethical consciousness : in the case of the 1st grade of Middle school
Authors
윤혜영
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박일호
Abstract
현재 우리 사회는 IT 기술의 비약적인 발달에 따라 빅 데이터 시대, 스마트 정보 시대에 들어섰으며, 기술발달은 우리의 일상생활과 사고에 많은 영향을 끼치며 더 효율적인 방식을 제공하고 있다. 하지만 이러한 순기능 못지않게 정보사회로 인한 부작용과 역기능이 심각한 사회문제로 나타나고 있는데, 특히 스마트기기의 발전과 보급에 따라 청소년들은 인터넷 과용, 게임 중독, 사이버 불링과 같은 다양한 윤리적 문제들을 대면하고 있다. 따라서 정보윤리교육을 통한 올바른 정보윤리의식의 함양은 이러한 정보화의 순기능과 역기능에 스스로 대처하고 건전한 정보문화를 정착시키기 위해 반드시 필요하다. 정보윤리교육은 여타 도덕교육이나 인성교육과 마찬가지로 학교와 가정, 사회 등 다방면에서 이루어져야하는데, 그 중에서도 학교교육이 가장 핵심이 되어야한다. 우리나라의 경우, 교육인적자원부(현 교육부)가 2000년부터 ICT 소양 교육을 통해 정보윤리교육을 실시할 것을 권장하였고, 현재 중학교 교육과정에서는 정보윤리교육이 도덕과, 사회과, 정보과, 기술·가정과에서 그 내용이 부분적으로 다루어지고 있다. 이는 기술적 소양과 함께 윤리적 소양을 갖출 수 있게 이루어져야 하지만 우리의 교육은 미래사회를 위한 기술적 소양에만 치우쳐 윤리적 소양을 함양하는 데에는 소홀한 측면이 많으며, 일방적인 강의식 수업을 통한 지식 전달이 주로 이루어져 올바른 정보윤리의식 함양을 이루기에 한계를 보이는 실정이다. 그러므로 학습자의 자발적, 참여적 학습이 중심이 되는 활동 중심 수업을 통해 의사소통 능력, 협동심 등 인지적 영역과 정의적 영역이 고루 개발될 수 있는 효과적인 교수학습 자료 및 수업방식이 개발되어야 한다. 따라서 본 연구의 목적은 학생들의 결정권을 보장하고 능동적으로 탐구할 수 있는 GI 협동학습 모형을 적용한 정보윤리교육 기반의 인포그래픽 디자인 수업을 개발하여, 이를 통해 학습자의 정보윤리의식에 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 알아보는 데에 있다. 정보윤리교육은 정보윤리와 관련된 다양한 주제에 대하여 학생들이 직접 탐구해보는 자발적인 활동 중심으로 이루어져야 한다. 이를 위하여 본 연구에서는 인포그래픽 디자인을 활용하여 효과적인 정보윤리교육을 진행하고자 하였다. 학생들이 디자인 기획 및 제작과정을 통해 정보윤리의 다양한 문제들을 탐구하고 이를 시각화하여 표현할 수 있는 디자인 방식이므로 정보윤리교육에 적합하다고 판단하였다. 또한 GI 협동학습 모형을 인포그래픽 디자인 수업에 적용함으로써 학습자가 직접 선정한 탐구 주제를 협력하여 탐구하고 이에 대한 해결방안을 모색하여, 결과적으로 학급 전체의 상위목표를 달성할 수 있도록 수업을 계획하였다. 이러한 수업 과정이 학습자의 정보윤리의식을 함양하는 데 효과적일 것으로 예상하고 연구를 설계하였다. 위의 내용을 종합하자면, 본 연구는 GI 협동학습 모형을 적용한 인포그래픽 디자인 수업이 학습자의 정보윤리의식에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있으며, 이러한 연구목적을 위한 연구방법과 절차는 다음과 같다. 첫째, 협동학습 모형과 정보윤리의식 및 정보윤리교육에 대한 국내외의 문헌 연구를 통해 해당 개념들의 연계성과 본 연구의 필요성에 대해 고찰하였다. 둘째, 2015 개정 중학교 미술과 교육과정 분석을 바탕으로 GI 협동학습 모형을 적용한 인포그래픽 디자인 수업의 필요성에 대해 고찰하고 수업도구를 개발하였다. 셋째, 경기도 안성시 소재의 A중학교 1학년 2개 학급 60명을 연구의 대상으로 선정하여 실험집단과 통제집단으로 구성하고, 김성식 외(2009)가 개발한 ‘중학생용 정보통신윤리의식 검사 도구’를 활용하여 정보윤리의식에 대한 사전 동질성 검사를 통해 집단 간 동질성 여부를 확인하였다. 실험집단에는 GI 협동학습을 적용한 인포그래픽 디자인 수업을, 통제집단에는 전통적 소집단 학습방식을 적용한 인포그래픽 디자인 수업을 적용하였다. 수업 처치 후, 실험집단과 통제집단에 정보윤리의식에 대한 사후검사를 실시한 뒤, SPSS(Stastical Package for Social Science) Ver 21.0 통계패키지 프로그램을 통해 비교분석하고 실기결과물 및 활동지를 종합적으로 평가·분석하여 연구의 결과를 도출하였다. 이에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 집단별 사후검사 결과를 보았을 때, 실험집단의 정보윤리의식이 통제집단의 정보윤리의식보다 크게 향상된 것을 알 수 있었다. 둘째, 정보윤리의식의 하위 항목에서 실험집단이 통제집단에 비해 전반적으로 유의미한 향상을 보였는데, 실험집단의 경우 책임을 제외한 모든 하위 항목에서 통계적으로 유의미한 향상이 있었고 통제집단의 경우 존중에서만 통계적으로 유의미한 향상이 있었다. 셋째, 실기 결과물의 평가 결과, ‘정보수집 및 활용’, ‘주제표현의 명확성’, ‘표현과정의 독창성’의 평가 요소에 있어서 실험집단이 통제집단에 비해 전반적으로 우수한 평가를 받았다. 넷째, 과정 평가에서 ‘역할수행’, ‘협동심’, ‘발표 참여’의 평가 요소에 있어서 실험집단이 통제집단보다 탐구활동과 발표 및 감상에 적극적인 자세로 참여하여 우수한 평가를 받았다. 본 연구의 결과를 종합적으로 살펴보자면, GI 협동학습 모형을 적용한 실험집단의 정보윤리의식에서 전체 영역과 항목의 사후검사 결과가 통제집단의 사후검사 결과에 비해 통계적으로 유의미하게 향상되었음을 알 수 있었다. 이에 본 연구는 GI 협동학습 모형을 적용한 인포그래픽 디자인 수업이 학습자의 정보윤리의식을 함양시키는 데 긍정적인 영향을 미친다는 결과를 도출하였다.;Currently our society has entered into the era of big data and era of smart information according to the rapid development of IT technology, and the development of technology has greatly influenced our daily lives and thoughts and provides a more efficient way of life. However, as well as these upsides, side effects and adverse effects of the information society are becoming serious social problems. Especially. according to the development and spread of smart devices, young people face a variety of ethical problems such as Internet overuse, game addiction, and cyber bullying. Therefore, it is necessary to cultivate information ethics through information ethics education to cope with the upsides and downsides of informatization and to establish a healthy information culture. Information ethics education, like any other moral education or character education, should be carried out in many areas such as schools, homes, and society, and among them, school education should be at the core. In Korea, the Ministry of Education and Human Resources Development (currently the Ministry of Education) has recommended that information ethics education be conducted through ICT literal since 2000, andinformation ethics education is partly covered in ethics, social studies, technology and home economic courses of the middle school education system. Although education should be done in a way to equip with both ethical literacy and technological literacy, our education has been negligent in cultivating ethical literacy by focusing only on technological literacy for the future society. In reality, the commonly held one-sided knowledge transfer lecture system is limiting the proper development of information ethics. Accordingly, effective teaching materials and methods should be developed where cognitive domain and affective domain, such as communication skills and cooperation can be developed through activity-oriented classes where learners' voluntary and participatory learning is central. Therefore, the purpose of this study is to develop an infographic design class based on information ethics education using a GI cooperative learning model that guarantees students the right to decide and to actively explore, and to learn how it affects learners' information ethics. In information ethics education. voluntary activities of students exploring various topics related to information ethics should be centered. To this end, this study intended to provide effective information ethics education by utilizing infographic design. It was judged that the infographic design method is suitable for information ethics education, as it allows students to explore and visualize various problems of information ethics through design planning and production processes. In addition, by applying the GI cooperative learning model to the infographic design class, the class was planned for the learners to explore and find solutions to the topics of inquiry selected by the learners themselves so that they could achieve the superordinate goals of the whole class as a result. The study was designed with the expectation that such a course would be effective in cultivating learner's sense of information ethics. To summarize the above, the purpose of this study is to investigate the impact of infographic design classes applying the GI cooperative learning model on learners' information ethics, and the research methods and procedures for this research purpose are as follows. First, the relationship between the concept of cooperative learning model, information ethics and information ethics education and the necessity of this study was examined through the domestic and foreign literature review of these concepts. Second, based on the analysis of revised curriculum of 2015 middle school art course, the necessity of infographic design class applying GI cooperative learning model was studied and the class tools were developed. Third, two A middle school class first grade students(total of 60 students) in Anseong city, Gyeonggi Province were selected as subjects of the study and organized into a research group and a control group, and confirmed the homogeneity among groups by pre – homogeneity test of information ethics, using the 'Information Communication Ethics Inspection Tool for Middle School Students' developed by Kim Sung-sik (2009)' In the experimental group, infographic design class applying GI cooperative learning were applied, and in the control group, infographic design class applying traditional small group learning method were applied. After the class treatment, the results of the research were derived by conducting post-examination of information ethics by the experimental group and the control group, analyzing the actual results and sites of the activity through the SPSS (Static Package for Social Science) Ver 21.0 statistical package program. The results of this study are as follows. First, based on the results of each group post – test, it was found that the information ethics of the experimental group was significantly improved than the information ethics of the control group. Second, in the sub-items of information ethics, the experimental group showed a significant improvement over the control group, whereas the experimental group showed statistically significant improvement in all the sub-items excluding responsibility, while the control group only showedstatistically significant improvement in respect. Third, based on the evaluation of practice result, experimental group showed better overall evaluation than the control group in the evaluation factors of 'information gathering and utilization', 'clarity of subject expression', and 'originality of expression process'. Fourth, in the process evaluation, the experimental group received a better evaluation than the control group in the evaluation factors of 'role-playing', 'cooperation', and 'participation in presentation' by participating actively in exploration activities and presentation and appreciation. To summarize the results of this study, it was found that the results of the post – test of the whole area and the items in the information ethics of the experimental group using the GI cooperative learning model were statistically improved compared to the results of the post – test of the control group. As a result, it was concluded that the infographic design lesson using the GI cooperative learning model positively influences the learner's information ethical consciousness.
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