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대학 아마추어 오케스트라 구성원의 연주몰입에 관한 연구

Title
대학 아마추어 오케스트라 구성원의 연주몰입에 관한 연구
Other Titles
A Study on Performance Flow of University Amateur Orchestra Members
Authors
김은영
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이수진
Abstract
The purpose of this study is to identify the conditions of flow and the states of flow experienced by members of a university amateur orchestra when performing, and to analyze the factors that influence the flow conditions and flow states. To achieve this goal, 167 members of six amateur orchestras from Seoul-based four-year universities were selected as research targets for the survey. Based on the research questions, the collected survey results were analyzed through frequency analysis, technical statistics, independent sample t-test, one-way analysis, and correlation analysis, and the analysis results were summarized as follows. First, the university amateur orchestra members experienced higher flow than average when playing, and they showed the highest states of flow in the autotelic experience area, especially among the sub-factors of flow. The high states of autotelic experience can be interpreted as the enjoyment of the performer when the members of the university amateur orchestra play. Second, the states of flow according to the motivation of the university amateur orchestra members' participation showed that the performers with the internal motive of the music had higher states of autotelic experience than the performers with the outside motive of the music. Since the performer is an amateur who participates in activities to feel pleasure, these results can be inferred that the state of autotelic experience that regards music activity itself as pleasure was high. Third, musicians who learned musical instruments they are playing in college amateur orchestra for `more than two years' showed higher states of flow than musicians who studied for less than one year and musicians who studied for more than one year and less than two years. These results show that the learning period of the instrument did not differ greatly in experiencing the states of flow, but in the stage of preparing for flow, the performer who learned the instrument for a long time showed higher states of flow than the performer who learned it for a short time. Fourth, for the college amateur orchestra regular concert, the performers who practiced group exercises for an average of `more than 2 hours to less than 3 hours' per day showed higher states of flow than the performers who practiced group exercises for `more than 1 hour to less than 2 hours' and `more than 3 hours'. It can be understood that proper group practice time is needed to experience high states of flow when performing. Fifth, performers who felt the difficulty of the music played in university amateur orchestra is `a bit difficult' or `moderate' showed higher states of flow conditions and flow states than performers who felt it `very difficult'. This result proves that the difficulty of the music that the performers are aware of affects the flow. Sixth, the flow conditions and flow states experienced by the members of the university amateur orchestra were related to each other, but the loss of self-consciousness, a sub-factor of flow states, was found to be less related to the sub-factors of flow conditions. This suggests that additional research is necessary to determine whether these differences are due to the difference between the music major students and non music major students or not. This study is meaningful in examining the flow conditions and flow states experienced by members of the university's amateur orchestra during a regular performance and analyzing factors that affect the flow conditions and the flow states. Based on the results, it is expected to provide information to help members of the university's amateur orchestras understand their performance flow, and that further research related to the area will be carried out actively.;본 연구의 목적은 대학 아마추어 오케스트라 구성원들이 연주할 때 경험하는 몰입조건과 몰입상태의 수준을 알아보고 몰입조건과 몰입상태에 영향을 미치는 요인을 분석하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해 서울시에 소재한 4년제 대학교의 6개 아마추어 오케스트라 구성원 167명을 연구대상으로 선정하여 설문조사를 실시하였다. 수집된 설문결과를 연구문제에 따라 빈도분석, 기술통계, 독립표본 t-test, 일원분산분석, 상관분석을 통해 분석하여 결과를 도출하였고, 분석결과를 요약한 것은 다음과 같다. 첫째, 대학 아마추어 오케스트라 구성원들은 연주할 때 평균보다 높은 몰입을 경험하였으며 특히 몰입의 하위요인 중 자기 목적적 경험 영역에서 가장 높은 수준을 보였다. 자기 목적적 경험의 수준이 높게 나타났다는 것은 대학 아마추어 오케스트라 구성원들이 연주할 때 연주자체를 즐거워한다는 것으로 해석할 수 있다. 둘째, 대학 아마추어 오케스트라 구성원들의 오케스트라 참여 동기에 따른 몰입의 수준을 알아본 결과 음악내적 동기가 있는 연주자가 음악외적 동기가 있는 연주자 보다 자기 목적적 경험의 수준이 더 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 연주자가 즐거움을 느끼기 위하여 활동에 참여하는 아마추어이기 때문에 음악 활동 자체를 즐거움으로 여기는 자기 목적적 경험의 수준이 높았을 것으로 유추할 수 있다. 셋째, 대학 아마추어 오케스트라에서 자신이 연주하는 악기를‘2년 이상’학습한 연주자가‘1년 미만’과‘1년 이상~2년 미만’동안 학습한 연주자보다 몰입조건의 수준이 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 악기의 학습기간이 몰입의 상태를 경험하는 데에는 큰 차이가 없었지만 몰입을 준비하는 단계에서는 악기를 장기간 학습한 연주자가 단기간 학습한 연주자보다 높은 몰입수준을 보였다는 것으로 해석할 수 있다. 넷째, 대학 아마추어 오케스트라 정기연주회를 위해서 하루 평균‘2시간 이상~3시간 미만’동안 단체연습을 한 연주자는‘1시간 이상~2시간 미만’과‘3시간 이상’동안 단체연습을 한 연주자 보다 몰입상태의 수준이 높은 것으로 나타났다. 이는 연주할 때 높은 수준의 몰입상태를 경험하기 위해서는 적정한 단체연습시간이 필요하다는 것으로 이해할 수 있다. 다섯째, 대학 아마추어 오케스트라에서 연주하는 곡의 난이도를‘조금 어렵다’혹은‘적당하다’고 느낀 연주자들이‘매우 어렵다’고 느낀 연주자 보다 몰입조건과 몰입상태의 수준이 더 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 연주자들이 자각하는 곡의 난이도가 몰입에 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 여섯째, 대학 아마추어 오케스트라 구성원들이 연주할 때 경험하는 몰입조건과 몰입상태는 서로 관련이 있었지만 몰입상태의 하위요인인 자의식의 상실은 몰입조건의 하위요인과 관련이 적다는 것을 알 수 있었다. 이는 시간 감각의 변형을 제외한 다른 영역들이 모두 관련이 있다는 선행연구와 다른 결과로서 이러한 차이가 음악전공생과 비전공생과의 차이로 인한 것인지에 대한 추가적인 연구가 필요함을 시사한다. 본 연구는 대학 아마추어 오케스트라 구성원들이 정기연주회에서 연주할 때 경험하는 몰입조건과 몰입상태의 수준을 알아보고 몰입조건과 몰입상태에 영향을 미치는 요인들을 분석한 것에 의의가 있다. 이를 통해 대학 아마추어 오케스트라 구성원들의 연주몰입을 이해하는 데 도움이 되는 정보를 제공하고자 하며 이와 관련한 연구가 활발히 이루어질 것을 기대한다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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