View : 789 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김혜경-
dc.contributor.authorNGUYEN, Thi Bich Hang-
dc.creatorNGUYEN, Thi Bich Hang-
dc.date.accessioned2019-02-18T16:31:35Z-
dc.date.available2019-02-18T16:31:35Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.otherOAK-000000153226-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000153226en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/248840-
dc.description.abstractWith the global trend, Vietnam entered the Industrial Revolution 4.0 focusing mainly on intelligent production, and need to optimize the high-quality human resource, especially, in STEM field. The national data of Vietnam shows that 47 percent among its researchers in science, research and innovation sector are female, but only 19% of the national key programs in science and technology are headed by female scientists. This exposes the issue that the role of female researchers still limited especially in some specialized fields. Many studies conducted have revealed that higher education, specifically institutions specializing in the STEM fields, should play a key role in addressing the shortage in general manpower and lack of females in the STEM workforce. This paper examines how differences in self-perception and experience of male and female students in engineering universities yield a significant impact on their decision to pursue STEM careers. Among such gender differences are: interest and perception of having a career in the STEM field; engagement in STEM-related activities; academic achievements; and inspirational persons role model in the STEM field. Understanding these differences can be utilized to determine what recommendations can motivate more female students to enroll an engineering university; keep pursuing STEM-related jobs; and enhance female workers’ engagement in the STEM fields.;세계적인 추세에 따라 베트남은 지능형 생산을 중심으로 4차산업혁명에 진입했으며, 특히 STEM 분야에서 고품질의 인적 자원을 최적화해야 한다. 국가 통계에 따르면 베트남은 과학, 연구 및 혁신 분야의 연구원 중 47 %가 여성이다. 그러나 여성 과학자의 비율이 높지만, 과학 기술의 국가 핵심 프로그램의 19 %만이 여성 과학자이다. 이것은 여성 연구자의 역할이 전문 분야에서 여전히 제한된다는 문제를 보여주고 있다. 많은 연구 결과에 따르면 대학 교육과 전문 기관이 인력의 부족, 특히 STEM 분야의 여성 인력 부족 문제를 해결하는 데 중요한 역할을 해야한다고 밝혀냈다. 본 논문은 공과 대학교에서 남학생과 여학생의 자기 인식과 경험의 차이가 STEM 관련 직업을 선택하는 결정에 얼마나 큰 영향을 미치는지 조사하고자 한다. 그리고 성별에 의해 STEM 분야에서 경력을 쌓는 것에 대한 관심과 인식, STEM 관련 활동에 참여, 학습 성취도, STEM 분야에서의 역할모델 등의 차이를 고찰하고자 한다. 이러한 차이점을 밝히면 공과 대학에 등록할 때 더 많은 여학생들이 관심을 갖도록 할 수 있는 권장 사항을 제시할 수 있다. 더 나아가 여성들이 보다 많이 STEM 관련 커리어를 추구하고 STEM 분야에 여성의 참여를 향상시킬 수 있다.-
dc.description.tableofcontentsI. Introduction 1 II. Literature review 6 A. STEM education and development 6 1. Definition of STEM education 6 2. Role of STEM education 7 B. STEM education and gender 9 1. Context of under-representation of female students in STEM education 9 2. Factors that influence female interest in STEM education and careers 13 III. Overview of STEM education and STEM careers in Vietnam 20 A. Country background 20 B. Preparing STEM education for women 23 VI. Data analysis 29 A. Data collection method 29 B. Data processing and analysis 32 V. Findings and recommendations 58 A. Findings 58 B. Limitations 62 VI. Recommendations and Conclusions 63 Bibliography 67 Appendix 76 Abstract (in Korean) 85 Acknowledgements 87-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1276339 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 국제대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.titleKeeping the interests of young people in STEM education and career-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleThe case study of Vietnam-
dc.format.pagevi, 87 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major국제대학원 국제학과-
dc.date.awarded2019. 2-
Appears in Collections:
국제대학원 > 국제학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE