View : 1098 Download: 0

방문간호사의 자살예방 역량강화를 위한 프로그램 개발 및 평가

Title
방문간호사의 자살예방 역량강화를 위한 프로그램 개발 및 평가
Authors
김정은
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김석선
Abstract
본 연구는 혼합연구 설계로(Mixed Methods Design)로 방문간호사를 대상으로 자살예방 역량강화 프로그램을 개발하고, 개발된 프로그램이 자살예방 지식, 자살시도자에 대한 태도, 자살예방 행동에 미치는 효과를 검증하기 위한 연구이다. 방문간호사의 자살예방 역량강화 프로그램은 애디 모형을 바탕으로 분석, 설계, 개발, 실행 및 평가의 단계를 거쳐 개발하였다. 자살예방 역량강화 프로그램은 KAP 이론(Knowldge-Attitude-Practice Theory)을 적용하여 국내외 문헌고찰과 본 연구자가 수행한 예비연구를 통해 초안을 구성하고 8명의 전문가 집단 자문을 거쳐 최종 프로그램을 도출하였다. 연구대상은 보건소에 근무하는 방문간호사 총 66명을 대상으로 실험군 33명, 대조군 33명으로 나누어 실험군에게 3주 동안 주 2회(월, 금), 매회 120분 동안(도입 10분, 전개 100분, 종결 10분) 총 6회기의 자살예방 역량 강화 프로그램을 적용하였다. 자살예방 역량강화 프로그램은 4그룹으로 나눠 한 그룹에 대상자를 9~11명씩으로 구성하여 전회기를 진행하였다. 대조군에게는 자살예방 역량강화 프로그램을 실시하지 않았다. 자료 수집은 2018년 5월부터 ~ 2018년 7월까지이며 사전-사후-추후 설문을 통해 프로그램 효과성 평가를 통하여 교육의 효과를 검증하였다. 양적자료는 SPSS WIN 23.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며 실험군과 대조군의 중재 전과 중재 후의 변화는 반복측정 분산분석(Repeated Measure ANOVA)과 정규성 검정을 만족하지 않는 경우 프리드만(Freedman)검정을 하였다. 질적자료는 내용분석법을 사용하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 자살예방 지식에서 실험군은 대조군에 비해 사전, 사후, 추후 시간이 경과함에 따라 증가폭이 넓은 양상을 보였다. 2. 실험군과 대조군의 자살시도자에 대한 태도에서는 실험군과 대조군의 시점 간의 유의한 차이는 없었다. 그러나 실험군과 대조군의 집단 간, 시점과 집단의 상호작용에서 통계적으로 유의하여 자살예방 역량강화 프로그램이 자살시도자를 대하는 태도가 긍정적이 되는데 효과를 보였다. 3. 실험군과 대조군의 공감능력에서 실험군과 대조군의 집단 간, 시점과 집단의 상호작용에서 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타나 자살예방 역량강화 프로그램의 효과로 공감능력 향상에 영향을 미치지 못하였다. 4. 실험군과 대조군의 자살예방 행동은 집단 간, 시점 간 차이, 시점과 집단 간 차이의 상호작용에서 통계적으로 유의하여 자살예방 역량강화 프로그램의 효과로 실험군의 자살예방 행동이 향상되었다고 할 수 있다. 자살예방 역량강화 프로그램 6회기를 마친 후 프로그램에 참여하고 포커스 그룹 인터뷰 참여에 동의한 실험군 14명을 대상으로 하였다. 질적자료를 분석한 결과, 원 자료에서 96개의 의미 있는 진술이 추출되었으며 내용으로부터 17개의 하위범주, 8개의 범주, 3개의 주제를 도출하였다. 자살예방 역량강화 프로그램의 참여 경험으로 내 역할의 중요성을 알게 되었으며, 자살을 예방할 수 있다는 자신감이 생기면서 내적 임파워링이 형성됨으로써 자살위험에 대한 사정능력과 대처능력이 향상됨을 경험하였다고 보고하였다. 따라서 자살예방 역량강화 프로그램은 방문간호사의 자살예방 역량을 강화하여 자살예방 지식, 태도, 기술 향상에 미치는 효과가 검증된 중재방법으로 활용될 수 있을 것이다.;The purpose of this study was to develop a program designed for visiting nurses regarding the enhancement of competency in suicide prevention, and to verify the effect of the developed program on suicide prevention-related knowledge, attitude toward suicide attempters, suicide prevention-related behaviors using a mixed methods design. The competency enhancement program on suicide prevention for visiting nurses was developed through the stage of analysis, design, development, execution and evaluation based on the Addle model. Based on the KAP (Knowledge-Attitude-Practice Theory), the competency enhancement program on suicide prevention was first drafted from reviews of both foreign and domestic literatures and the preliminary study conducted previously for this program. The final step of program development was accomplished with consultations from 8 experts. The participants were 66 visiting nurses working in public health centers, 33 of whom were placed in the experimental group and the remaining 33 nurses were placed in the control group. A total of 6 sessions of the competency enhancement program on suicide prevention were implemented only to the experimental group for 3 weeks, twice a week (Monday and Friday), 120 minutes each session(introduction 10 minutes, discussion 100 minutes, conclusion 10 minutes). The competency enhancement program on suicide prevention was conducted with the experimental group divided into 4 groups of 9 to 11 nurses. The control group did not carry out the competency enhancement program on suicide prevention The research data were collected from May 2018 to July 2018 and the effect of education through the program was verified by evaluation of the program effectiveness with questionnaires completed at pre, post, and follow-up periods. Analysis of quantitative data was done using the SPSS WIN 23.0 program, and the variations of before and after the intervention between the experimental and control groups were examined with the repeated measure ANOVA and the Friedman test for the cases when normality of variance assumptions were not satisfied. Content analysis was used with qualitative data. The results of this study were summarized as follows. 1. The knowledge of suicide prevention in the experimental group has shown a wider increase with the passing of time than in the control group 2. There was no significant difference between the experimental group and the control in attitude toward suicide attempters. However, the interactions between the control and experimental groups, and the interactions between the viewpoints and the groups were statistically significant. The program has shown a positive effect on the attitude towards suicide attempters. 3. The program had no effect on improving empathic ability as there was no significance in the interactions between the control and experimental groups, and in the interactions between the viewpoints and the groups 4. Suicide prevention-related behaviors were proven to be enhanced by the effect of the program with a statistical significance shown in the interactions between group-to-group, point-to-point differences, and the viewpoints and the groups differences. After the 6th session of the competency enhancement program on suicide prevention, 14 visiting nurses of the experimental group who agreed to participate in the focus group interview were selected. As a result of qualitative data analysis, 96 meaningful statements were extracted from the original data and from it, 17 subcategories, 8 categories, and 3 themes were then deduced. It was reported that the experience of participating in the competency enhancement program on suicide prevention allowed one to acknowledge the importance of their role, and develop one’s internal empowerment by gaining confidence in preventing suicide, and improve one’s assessment and coping skills associated with suicide risks. Thus, the program has proven its academical significance to be used as an intervention method, where verification of its effect on knowledge, attitude, skill regarding suicide prevention through enhancing competencies of visiting nurses in suicide prevention has been provided.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE