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국제전자상거래의 온라인분쟁해결에 관한 연구

Title
국제전자상거래의 온라인분쟁해결에 관한 연구
Other Titles
A Study on Online Dispute Resolution in Cross-Border Electronic Commerce : Focusing on the International Law Perspective
Authors
Han Xuehua
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 법학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
최원목
Abstract
인터넷의 급속한 발전에 따라 전세계 인터넷 사용자수가 2018년 6월 기준으로 42억명을 넘어섰다. 컴퓨터나 스마트폰을 비롯한 전자매체의 상용화에 따라 온라인으로 상품이나 서비스를 사고파는 전자상거래도 급증하고 있다. 전자상거래는 공간적•시간적 제약을 받지 않기 때문에 소비자들은 자국 국내뿐만 아니라 국경을 넘어 국제전자상거래를 많이 활용하고 있다. 다만 국제전자상거래가 폭발적으로 증가함에 따라 그로 인한 소비자의 피해도 증가하는 부작용이 발생하고 있다. 국제전자상거래의 다양성, 익명성 그리고 복잡성 등으로 인해 국제전자상거래에서 분쟁이 발생하면 해결하기가 어렵다. 국제전자상거래에서는 주로 상품 품질, 상품 대금, 애프터 서비스 그리고 물류운송 등 다양한 분쟁이 발생하고 있다. 소송 및 국제상사중재 등 전통적인 분쟁해결방법으로는 대량으로 발생하는 소액의 국제전자상거래 분쟁해결이 용이하지 않다. 이에 따라 국제전자상거래 분쟁 발생 시 비용이 저렴하고 효율적인 온라인분쟁해결이 필요하게 되었다. 온라인분쟁해결은 대체적분쟁해결제도에서 발전해왔고 국제전자상거래 분쟁을 해결하기에 많은 장점을 가지고 있다. 그리고 급증하는 국제전자상거래에 따라 이전보다 훨씬 많고 다양한 분쟁에 대비하기 위하여 원활한 온라인분쟁해결방법이 반드시 구비되어야 한다. 세계 각국은 전자상거래가 경제 발전에 미치는 중대효과를 인식하여 전자상거래를 촉진시키고자 전자상거래에 대응할 수 있는 온라인분쟁해결제도를 도모하고 있다. 이 논문에서는 먼저 미국, 유럽, 한국 그리고 중국을 선정하여 온라인분쟁해결 관련 입법례를 살펴본다. 다음으로 국제전자상거래의 온라인분쟁해결에 대한 논의는 OECD, ICC, APEC, WTO 그리고 UNCITRAL 등 여러 국제기구에서도 진행되어왔고 국제적으로 통일된 온라인분쟁해결체계를 모색하기 위한 많은 노력들이 기울어져 왔으므로, 이에 대하여도 살펴본다. 나아가 지역협정차원에서 한국과 중국이 체결한 자유무역협정 그리고 북미자유무역협정상의 전자상거래와 온라인분쟁해결 등 FTA에서의 온라인분쟁해결 관련 조항들을 검토한다. 이 논문은 이러한 온라인분쟁해결과 관련한 다양한 논의들을 바탕으로 향후 국제전자상거래에서 ODR체계를 구축하기 위한 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 현재 국제차원의 통일적인 온라인분쟁해결 법규가 없지만 국제협약을 통해 구축할 필요가 있다. 다만 온라인분쟁해결과 관련한 많은 문제들 해결하고 각국이 모두 만족하는 통일된 기준을 마련하기가 어렵기 때문에, 결론적으로 이 글에서는 다자협약으로 온라인분쟁해결체계를 구축하는 것을 장기적인 목표로 삼아, 중단기적으로 지역협정을 통해 ODR체계를 구축하는 것이 제언해보고자 한다. 이 논문의 핵심은 한국과 중국을 주체로 국제적인 규범에 부합하는 ODR모델을 제시하는 것이다.;With the rapid development of the Internet, the number of Internet users worldwide exceeded 4.2 billion as of June 2018. Electronic commerce, where people buy and sell goods and services online, is rapidly increasing due to the commercialization of electronic media such as computers and smartphones. Due to the freedom of electronic commerce from spatial and temporal constraints, consumers utilize e-commerce on a massive scale not only in their own countries but also on a cross-border basis. However, a side effect of the explosive increase of cross-border e-commerce is an increase in consumer injuries resulting from e-commerce. The diversity, anonymity and complexity of cross-border e-commerce make it difficult to solve these disputes. Cross-border e-commerce disputes mainly arise from product quality, commodity price, after-sales service, and transportation logistics. Traditional dispute settlement methods such as litigation and international commercial arbitration are not suitable for solving a large number of cross-border e-commerce disputes, while the amounts involved in most of these disputes are small. Therefore, cost-effective and efficient online disputes resolution is imperative for cross-border e-commerce disputes. Online dispute resolution has developed from alternative dispute resolution systems and has many advantages in solving international e-commerce disputes. In addition, due to the rapidly increasing number of international e-commerce transactions, a well-functioning online dispute resolution method must be provided in order to prepare for more disputes than before. Countries around the world recognize the effect of e-commerce on economic development and are seeking an online dispute resolution system which can both effectively respond to the new reality of e-commerce and promote it effectively. In this thesis the cases of online dispute resolution in the USA, Europe, Korea and China are firstly examined. Next, it looks to discussions on the issue that have been conducted in various international organizations such as OECD, ICC, APEC, WTO and UNCITRAL, where many efforts have been made to develop an internationally harmonized online dispute resolution system. Furthermore, this thesis reviews the provisions related to online dispute resolution in various FTAs, such as the free trade agreements that Korea and China have signed, and the North American Free Trade Agreement. The purpose of this paper is to seek a way to build an ODR system in international e-commerce based on various discussions related to online dispute resolution. Currently there is no unified online dispute resolution rule at the international level, but one should be established through international agreements. However, it is difficult to solve the numerous problems related to online dispute resolution and to establish uniform standards satisfying each country. Consequently, this work, while aiming at establishing an online dispute resolution system through multilateral agreement as a long-term goal, proposes the establishment of an ODR system through regional agreement in the short and middle-term future. The core of this paper is to present an ODR model between Korea and China which is consistent with international standards.
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