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마셜 매클루언의 ‘감각 비율’ 개념 연구

Title
마셜 매클루언의 ‘감각 비율’ 개념 연구
Other Titles
A study on Marshall McLuhan’s concept of ‘sense ratio’
Authors
윤지현
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김남시
Abstract
마셜 매클루언(Marshall McLuhan, 1911~1980)은 매체와 감각의 상호작용이 일으키는 지각의 변화를 밝힌 이론가이다. 본 연구의 목적은 ‘감각 비율’ 개념을 중심으로 매클루언의 매체이론에 미학적으로 접근함으로써 동시대 예술을 이해하는 전거를 마련하는 데 있다. 매클루언은 ‘매체’라는 용어를 오늘날 일반적으로 통용되는 의미에서 문화이론의 영역에 도입했다. 그는 매체를 인간의 기술적 확장으로 정의하고, 인간 지각과 사회 구조적 맥락에서 입체적으로 분석함으로써 매체와 매체성을 탐구한다. 20세기 라디오와 텔레비전의 출현은 매체에 대한 새로운 통찰을 촉구했다. 이러한 상황에서 매클루언은 새로운 매체 유형이 인간 감각에 기존의 매체와 다르게 감응함으로써 지각방식에 변화를 가져온다는 점을 간파하고, 이를 ‘감각 비율’ 개념으로 제시한다. 매클루언은 매체와 감각, 인간의 관계적 양상에 주목한다. 감각 비율은 감각을 확장하는 기술과의 관련성 속에서 나타나는 신체 감각 간의 상대적 우위로 인간 개인을 넘어 사회와 문화적 차원으로도 발현된다. 감각은 매체의 원형이자 매체에 의해 변화한다. 매체는 감각과 뫼비우스의 띠처럼 얽혀있다. 매체와 상호작용하는 가운데 인간의 감각 체계는 변화하고, 이렇게 변화한 감각 체계를 기반으로 인간은 새롭게 세계를 인지하고 형성한다. 매클루언은 ‘감각 비율’ 개념을 통해 지속적인 변동과 변화의 양상 속에서 특정한 패턴과 경형을 구별해내고, 그 기저에서 작동하는 패러다임을 밝힌다. 즉, 매클루언은 ‘감각 비율’ 개념으로 매체와 지각 그리고 인간과 사회 전반을 헤쳐 나간다. 이에 연구자는 매클루언 매체이론의 의의를 ‘감각 비율’ 개념을 중심으로 규명한다. ‘감각 비율’은 매클루언의 동시적이고 통합적인 매체 인식과 그가 전제하고 있는 감각 간의 상호작용을 입증한다. 그는 매체를 단순히 독립적인 기술적 수단으로 간주하지 않으며 매체를 인간과의 관계성 속에서 규정한다. 이러한 매클루언의 매체 개념과 지각 개념은 동시대 예술 경험과도 맞닿아 있다. 동시대 예술의 특징은 매체 간 융합이다. 이러한 양상은 넓게는 장르 간의 결합, 좁게는 개별 장르 범주 내에서 행해지는 실험으로 나타난다. 이를 통해 동시대 예술은 복합적인 감각 경험을 추구한다. 매클루언이 ‘감각 비율’ 개념을 통해 보여주는 포괄적인 매체 이해와 감각 간의 상호연관성은 이러한 예술 현상을 포용할 수 있다. 본 연구의 의의는 ‘감각 비율’ 개념을 중심으로 매클루언의 매체이론을 미학적 차원에서 접근하고, 동시대 예술을 이해하는 전거로 제시한다는 데 있다.;Marshall McLuhan(1911〜1980) is one of the most distinguished theorists in the field of media theory, especially on the matter of media and technology, and the interaction of changes in sense, feeling, touch, etc. The purpose of this study is to prepare for the evidences in understanding the contemporary art, namely the visual art, by approaching aesthetically the media theory of McLuhan’s ‘ratio of senses’ or ‘sense ratio.’ He has first introduced the term of ‘media’ to the area of culture theory as it is generally used today in this field. By defining the concept of media as the extension of man, McLuhan has made a profound study of media, inter-media, and identity of media through his own special method of analyzing the relations between human recognitions and social structures. Through the invention of radio and television during the first part of the 20th century, theorists in the field of media are required to insight what it is to live with those of new medias, i.e. radio and television, how they influence on the everyday life of ordinary people, etc. In such an extraordinary social change and situation, McLuhan has recognized the importance of new kind of media which responses very differently to the human sense and he shows us the concept of ‘ratio of senses’ or simply ‘sense ratio.’ McLuhan has paid attention to the various types of relations between media and sense. ‘sense ratio’ is vividly appeared in the dimension of society and culture by overcoming the limited ability of individual human being. By doing so, it is expended in relation to the technology and inter-relations of physical sense of human being through the development of media technology. Sense is the archtype of media and it is changed by the very media itself. Like the Möbius, sense and media are entangled with each other. While interacting with media, the system of senses in human being is to change and human being is able to recognize and form the new world based on the newly changed sense system. McLuhan tries to distinguish the particular patterns and experiences among the continuous transformations and changes through the concept of ‘sense ratio.’ He also wants to reveal the paradigm which works under the rule of special patterns and experiences. In other words, he tries to reveal not only the relations between media and perception but also the whole relationship between human being and society by using his own special concept of ‘sense ratio.’ Therefore in this thesis, I have tried to investigate McLuhan’s theory of media and its significance with emphasis on his concept of ‘sense ratio,’ which gives proofs of interactions among the various senses synchronically as well as diachronically of McLuhan’s media theory. McLuhan does not define media as only a technological method but define it as a particular relationship among the activities of human beings. His point of view on the media and perception is closely related to the contemporary experience of visual art. Characteristics of the contemporary art can be defined as the fusion of various kinds of media. Such aspects are appeared as a combination of various genre in a broad sense, but sometimes in its narrow sense, it is appeared as an experiment of individual genre itself. Contemporary arts, therefore, pursuit to combine every possible experience of senses. Through the comprehensive concept of media in McLuhan and in his concept of ‘sense ratio,’ inter-relationships of various senses can embrace all the possible phenomena of media-technology in arts. In this sense, the significance of this thesis can be concluded as close examination of McLuhan’s ‘sense ratio’ as well as his theory of media aesthetically, and suggestions of how to understand contemporary arts itself.
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