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인터랙티브 아트 키트 연구

Title
인터랙티브 아트 키트 연구
Other Titles
A study on Interactive Art Kit : Focused on ‘TenD Kit'
Authors
김하영
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 디자인학부영상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유현정
Abstract
현대 과학 기술의 급진적 발달에 따라 예술을 포함한 모든 분야가 빠르게 변화하고 있는 추세이다. 이에 따라 분야별 디지털 기술을 도입해 더 다양한 가능성과 창의적 결과물을 생산할 수 있게 되었다. 이러한 시대적 흐름에 따라 컴퓨팅적 사고에 대한 관심이 높아지고 있으며 학교 교육과정에 코딩(coding) 교육이 의무화되면서 코딩 열풍의 시대가 도래하였다. 사용자와 상호작용이 가능한 인터랙티브 키트(Interactive Kit)의 종류와 형태 또한 다양하게 개발되고 있다. 하지만 대부분의 인터랙티브 아트 키트(Interactive Art Kit)의 경우 적절한 아이디어를 사용하여 다양하게 응용 및 활용은 가능하지만, 그에 대한 지식이 없는 사용자의 경우에는 키트를 다양한 범위로 활용하기 어려웠고, 접근성도 떨어지는 편이었다. 그렇기 때문에 인터랙티브 아트 키트를 활용한 코딩 교육이 활발하게 이루어지고 있음에도 불구하고 다수의 학습자는 코딩을 접하는 과정이 다소 주입적인 교육으로 느끼고 있는 실정이다. 또한, 학습자의 호기심과 흥미를 끌어낼 수 있는 응용 교구의 개발에 관한 연구 사례 또한 드물다. 본 연구자는 시대적 요구에 따라 사용자가 코딩을 접하는 과정을 교육이라기보다 놀이로 인식해 자발적 참여가 가능한 인터랙티브 아트 키트 ‘TenD(Touch end/and Draw) Kit’를 개발하였다. 키트 개발을 위해 먼저 현재 개발된 코딩 교육 키트인 인터랙티브 키트와 사례를 조사 및 분석하였다. 이를 통해 현재 개발된 인터랙티브 키트에 사용 설명서는 포함되어있지만, 교재 및 교안의 부재로 코딩에 대한 지식이 없는 사용자가 해당 키트를 사용하기에는 활용 및 응용 범위에 제한이 있었고, 그에 따라 사용자의 접근성이 떨어지는 점이 단점이었다. ‘TenD Kit’는 키트 요소의 새로운 기술개발이 아닌 키트와 키트간의 요소를 조합하여 개발한 것으로, 기존 인터랙티브 키트인 마키 마키(Makey Makey), 립 모션(Leap Motion)을 코딩 프로그램인 프로세싱(Processing)으로 조합한 결과물이다. 인터랙티브 키트 기술과 아트의 융합을 통해 다양한 방면으로 사용 가능성을 보여주고, 모든 사용자가 쉽고 편하게 인터랙티브 아트를 제작할 수 있도록 접근성을 높여주기 위한 목적으로 제작하였다. 또한 ‘TenD Kit’를 활용한 교안 및 교재를 제작하여 초등학교 3~6학년을 대상으로 2번의 인터랙티브 아트를 이용한 코딩교육 프로그램을 진행하였고, 브랜드 프로모션을 위한 인터랙티브 아트로 응용되었다. 그리고 교육 프로그램에 참가한 학생을 대상으로 학습자 사후 평가 및 만족도 조사뿐만 아니라 교육 프로그램을 같이 진행한 교육 강사와 인터랙티브 키트로 활용한 사용자를 대상으로 평가를 시행하였다. 그 결과 새로운 미디어를 이용한 표현을 통해 본인의 작품이 응용되어 직관적이고 즉각적인 피드백을 눈으로 확인할 수 있는 흥미가 유발되고, 사용자마다 다른 아트워크로 활용함으로써 다양한 적용이 가능하다는 장점이 있었다. 하지만 각 키트를 연동하여 사용하는 방법에 대한 설명서의 부재, 원하는 작품의 결과에 맞게 코드 수정이 필요할 경우 코드 수정의 제한성에 대한 설명서 부재의 단점을 도출하였다. 본 연구는 인터랙티브 키트인 ‘TenD Kit’를 개발하는 데 있어 사용자가 키트를 활용해 자유롭고 다양한 활용 및 응용의 접근성을 높이기 위한 가능성을 보여주는 것에 의의가 있다. 또한 ‘TenD Kit’를 활용해 다양한 사용자에게 쉽고 편하게 인터랙티브 아트를 제작할 수 있도록 하고, 학습자와 교육 강사에게 교재와 교안을 제공함으로써 코딩 교육 과정이 놀이로 인식될 수 있도록 수업하여 코딩의 개념을 자연스럽게 인식하는 등 적절히 활용 가능할 것으로 기대한다.;Due to the rapid development in modern scientific technology, all fields including art are changing rapidly, and digital technologies are introduced to produce more possibilities and creative outcomes. With this trends, interest in computing thinking has increased, and with the necessary of coding education and cording syndrome, the types and forms of interactive kits that can interact with users have been diversified and continuously being developed. Most interactive art kits can be applied and utilized in a variety of ways using appropriate ideas. However, it is difficult to use the kit in a wide range for the people who is not familiar with coding. For this reason, although the coding education using the interactive art kit is actively performed, most of beginners regard the process of learning the coding as rote and repressive education. In addition, there is no research on the development of teaching tool that can draw curiosity and interest from learners. In this study, I developed an interactive art kit ‘TenD Kit’ which users can recognize the process of learning as a play with voluntary participation rather than an education, and, ahead of development, I investigated and analyzed advance cases of cording education kit, interactive kit. Although the each interactive kit's user manual included, there is a limit in usage and application range of the kit for the group of people who do not have knowledge of coding because of absence of teaching tool and textbook. It was possible to derive the necessity to increase the accessibility of the users. ‘TenD Kit’ is the development of a kit element combination, not the development of kit elements. It consists of interactive kits, Makey Makey, Leap Motion, and coding program processing. Through the mixture of interactive kit technology and art, it shows usability in various ways and it is designed to improve accessibility for all users to create interactive art much easily. In addition, Two educational programs were conducted for elementary school students in grades 3 to 6 producing teaching materials and textbooks utilizing ‘TenD Kit’ and they were applied as interactive arts for brand promotion. Not only investigated the level of user satisfaction for students who participated in the educational program, but conducted an expert evaluation for the experts who participated in the educational program as educators and an user evaluation for the group who tried interactive kit. The results of the survey are as follows. First, new form of media helps their applied art get them interested because of intuitive and immediate feedback. Second, it has advantage of various application as each user utilizes different art work. However, there were not appropriate instructions on how to use each kit in conjunction, and on how to modify the code if there is a need to modify it to suit the outcome of the work. This study is meaningful in showing the possibility of using the kit to develop the interactive kit ‘TenD Kit’ freely and to increase the accessibility of various applications. In addition, ‘TenD Kit’ is utilized to improve accessibility to create interactive art easily and comfortably to various users, and makes it possible to recognize the process of coding education as a play through high quality of class including learning materials and teaching materials to learners and educators. It is expected that it will be able to utilize it properly such as recognizing the concept of cording naturally.
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