View : 29 Download: 0

참여 프로세스를 적용한 초등학교 환경 색채디자인

Title
참여 프로세스를 적용한 초등학교 환경 색채디자인
Other Titles
Elementary school environment color design with participation process
Authors
김나희
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
학교는 교육기관이자 가장 널리 산재하는 공공기관이며 아동들이 주로 생활하는 공간이다. 2000년대에 이르러 자연환경, 사람과 건축 간의 상호작용에 대한 연구가 확산되고 있고, 학교라는 물리적 공간의 질이 교사와 학생에게 긍정적인 영향을 미친다는 인식이 나타나고 있다. 사회에서는 개인의 개성을 표현할 수 있는 디자인의 중요성이 커지고 있다. 최근에 이르러서는 사용자의 요구 사항을 적극적으로 수용하기 위해, 여러 방면에서 참여프로세스를 적용한 프로세스가 활용되기 시작하였다. 이에 본 연구에서는 초등학교 환경 색채디자인에서 활용 가능한 참여디자인 프로세스를 제시한 후, 실제 초등학교 환경색채 계획에서 적용해보는 것이 본 연구의 목적이다. 연구의 내용과 결과는 다음과 같다. 첫 번째, ‘초등학교 환경색채를 대상으로 체계적인 참여디자인 프로세스’를 목표로, 국내 초등학교 환경색채에 적합한 참여디자인 프로세스를 제시하고 실제 적용시켰다. 참여디자인 프로세스는 ‘디자인 조사(Design Research)’, 디자인 ‘참여(Design Participation)’, ‘디자인 개발(Design Development)’3가지로 구성됐고, 세부적으로는 ①준비 ②인식 공유 ③목표 설정 ④요구 ⑤제안 ⑥분석 ⑦결과 ⑧결과 공유 및 조율 ⑨시공 으로 구성되었다. 두 번째, 국내 초등학교 환경 색채디자인에서 사용되는 참여디자인 프로세스의 기준이 체계적이지 않고 이 분야에 대한 연구가 부족하다는 점을 고려했을 때, 참여디자인을 적용한 초등학교 색채계획이 긍정적으로 진행되기에는 부족한 것을 알 수 있었다. 따라서 본 연구의 참여프로세스를 적용한 색채 디자인을 참고하여 색채 계획을 실시한다면, 참여기법을 통해 사용자의 학교에 대한 인식, 요구사항을 도출할 수 있고, 각 학교의 아이덴티티를 나타낼 수 있는 환경 색채디자인을 진행할 수 있다고 판단하였다. ;Schools are educational institutions and the most common public institutions. There is a perception that the quality of the school physical space has a positive effect on teachers and students. Recently, in order to positively accommodate users' requirements, designs using participatory processes have been used in various fields. Therefore, this study presents the participatory design process which can be utilized in elementary school environment color design. and The purpose of this study is to apply to environmental color plan of elementary school. The content and results of the study are as follows. First, 'Participatory Design Process for Elementary School Environment Color' was targeted. The participatory design process suitable for the environmental color of elementary school in Korea was presented and applied. Participation design process consisted of design research, participation in design, and design development. In detail, ①Preparation ②Recognition sharing ③Goal setting ④Requirement ⑤Proposal ⑥Analysis ⑦Result ⑧Result sharing and coordination ⑨Construction. Second, the criteria of participatory design process used in elementary school environment color design was not systematic. Therefore, if the color plan is applied after referring to the color design applying the participation process of this study, it was judged that we could carry out the environmental color design which can show the identity of each school.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE