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중국 영화 오프닝 타이틀의 추상적 표현 연구

Title
중국 영화 오프닝 타이틀의 추상적 표현 연구
Other Titles
A Study on the Abstract Expression of Chinese film Opening Title : Focused on the “Farewell My Concubine” Opening Title Renewal Works
Authors
이시유
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 디자인학부영상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유현정
Abstract
디지털 패러다임과 테크놀러지의 발전은 인간의 삶을 변화시키고 있다. 특히 디 지털 매체의 발달은 시간과 공간에 대한 개념 바꿔 놓았고 인류는 그에 따른 다양한 문화적 양상을 만들어 가고 있으며 이에 따라 현재 우리는 스스로 삶의 질 과 행복을 추구하며 자신의 여가나 문화생활을 중요하게 생각하게 되었다. 그런 의미에서 영화는 가장 대중적이며 쉽고 보편적인 문화생활로 여겨진다. 어두운 영 화관에서 영화 관람은 공간적, 시간적 격리경험을 통해 잠시라도 힘들었던 삶과 복잡한 세상을 잊고 흥미진진한 스토리와 다이나믹한 화면에 몰입하게 된다. 나라마다 문화 콘텐츠 투자를 비롯해 영화산업 시장은 점점 확대되어 가고 있 다. 중국의 스크린 수는 2010년부터 2016년까지 6년 만에 6,256개에서 41,179개로 7배에 달하는 폭발적인 증가세를 보이며 영화의 본고장인 미국을 넘어섰다. 영화 가 중국인의 삶에 밀접하게 들어와 있는 것을 알 수 있다. 하지만 영화 제작 수가 부족하고 다른 국가들에 비해 흥행 영화 제작은 여전히 뒤떨어져 있다. 그러나 앞 으로 중국 영화 시장은 폭발적으로 성장할 것으로 기대되며 제작과 수요에 따라 영화 제작과 효과를 위한 포스트 프로덕션(Post Production) 시장도 확대될 것이 다. 영화에서 오프닝 타이틀(Opening Title)은 영화의 내러티브와 뉘앙스를 전달 하며 관람자의 영화 관람 전 기대와 집중을 야기 시키는 부분으로 다양한 그래픽 과 시각구성 효과가 기대되는 분야이다. 중국영화시장이 성장하고 그에 따른 수요 가 증대함에 따라 포스트 프로덕트의 한 분야인 오프닝 타이틀 시퀀스(Opening Title Sequence)의 다양한 방법론이 모색되어야 한다. 이는 다양한 콘텐츠로서 중국의 영화문화성장 가능성에 기여 할 것으로 기대된다. 본 연구는 중국 영화 발전의 새로운 방법적 모색의 하나로 영화 오프닝 타이틀 의 중요성과 새로운 방향을 제안하는 데 목적을 두었다. 영화 오프닝 타이틀은 하 나의 시각예술이며 영상디자인의 분야이다. 영화 시작 전, 시작을 알리고 영화 내 용을 암시하는 목적으로 쓰이며, 감독과 배우 소개를 하기도 한다. 영화 분위기와 내용을 미리 제시하거나 복선, 또는 암시적 표현으로 내용을 기대하게 하는 여러 시도가 있다. 영화 전체적인 영상미와 조형성을 위하여 화면의 다양한 기술적 효 과를 부여한다. 영화는 다른 영상에 비해 압축적이고 강력한 전달이 목적인만큼 컴퓨터 그래픽이나 각종 이펙트를 이용하여 관람자와 상호작용한다. 그러나 중국 은 영화의 제작 역사가 길지 않기 때문에 타이틀에 관한 관심이 적었던 것이 현 실이다. 중국영화 오프닝 타이틀을 분석을 통해 중국 영화 오프닝 타이틀 시퀀스의 현 주소를 짚어보고 영화 오프닝 타이틀 시퀀스를 포함하는 영상디자인의 시각 조형 적 요소 선행 연구조사를 하였다. 그리고 이를 바탕으로 새로운 시각 예술로서 영 상 타이틀을 제안을 하고자 한다. 본 연구는 중국 영화 오프닝 타이틀을 위한 새로운 방법과 표현요소로서 중국 의 영화 역사를 시대별로 분류하고 시대에 따른 대표 작품들을 흥행 조건에 맞춰 선별하였다. 대표되는 10개의 영화를 선별하여 영상 디자인 조형적 요소를 기존의 이론들을 선행 연구하여 표현과 조건을 선별하였다. 논문의 진행 방향은 다음과 같다. 첫째로, 영상디자인의 범주에 포함되는 영화 타이틀의 개념과 시대적으로 흐름 을 살펴본다. 둘째로, 중국의 영화 역사와 현재 영화시장의 모습을 이해하고 기존 중국 영화 타이틀의 문제점과 찾기 위해 시대별 중국 영화 타이틀을 선별, 영상 디자인의 시 각 구성 조형요소에 맞게 분석한다. 세 번째로, 분석된 문제점과 보완점을 찾아 중국 문화 특유의 시각적 표현과 방 법으로 영화 타이틀을 제작, 그 과정과 결과를 통해 새로운 영화 타이틀의 표현 기법을 연구한다.;The development of digital paradigms and technologies is changing human life. The development of digital media, in partic ular , has changed the concept of time and space, and human beings are creating various cultural aspects that result from that, and now we have come to value our leisure and cultural life in pursuit of quality of life and happiness of our own lives. In that sense, movies are considered the most popular, ea sy, and universa l cultural life. Watching movies in a dark theater is a time-consuming and space-sensitive experience that allows one to forget the difficult life and the complicated world for a while and become immersed in exciting stories and dynamic screens. The movie industry is expanding in every country, including investment in culture and content. The number of screens in China has increased sevenfold from 6,256 to 41,179 in six years from 2010 to 2016, surpa ssing the U.S., the movie's main attraction. You can see that movies are closely related to Chinese life. However, there is a lack of film production and still lag behind in box office production compared to other countries. However, the Chinese film market is expected to grow explosively in the coming years, and the post-production market for film production and effectiveness will also expand according to production and demand. The opening title of the movie is a part that conveys the narratives and nuances of the movie and creates expectations and c oncentration before watching th e movie, and v arious graphic and visual effects are expected. As the Chinese film market grows and so does demand, various methodologies for the opening title sequence, a sector of post-product, should be explored. It is expected to contribute to China's growth potential in film culture as diverse contents. This study was aimed at suggesting the importance and new direction of the film opening title as part of a new method of developing Chinese cinema. The opening title of the movie is a visual art and a field of video design. It is used to announce the beginning of a movie a nd to hint at the contents of the movie, and it al so introduces directors and actors. There are many attempts to present the mood and content of the movie in advance, or to expect it in a double line or implicit way. Various technical effects of the screen are given for the overall image quality and composition of the film. As the movie aims to be more compressed and powerful than other images, it interacts with viewers using computer graphics or various effects. However, China had little interest in the title because the production history of the film was not long. Through an analysis of the opening titles of Chinese movies, we took a look at the current status of the Chinese film opening title sequence and conducted a preliminary study on the visual elements of video design, including the film op ening title sequence. Based on this, I would like to propose a video title as a new visual art. The study categorized Chinese film history by period and selected representative works according to box office conditions as a new method and expression element for the Chinese film opening title. Ten representative films were selected to select the expressions and conditions by studying the existing theories prior to the image design elements. The direction of progress of the paper is as follows. First, look at the concept and trend of film titles in the category of video design. Second, in order to understand the history of Chinese movies and how the current movie market looks, the Chinese film titles are selected and analyzed according to the visual composition of video design. Third, find analyzed problems and complements, produce film titles using the visual expressions and methods unique to Chinese culture, and study the presentation techniques of new film titles through the process and results.
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