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스테인드글라스의 조형 특성을 활용한 실험 타이포그래피 연구

Title
스테인드글라스의 조형 특성을 활용한 실험 타이포그래피 연구
Other Titles
A study on Experimental Typography Using the Figurative Characteristics of Stained Glass
Authors
송해니
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
스테인드글라스는 교회 건축물을 장식하는 색유리로 된 창문을 말한다. 스테인드글라스라는 그저 예술적이고 아름다운 단순한 창의 의미만을 갖는 것이 아니라, 빛을 통해 외부와 내부를 연결시키는 종교적 장치 역할을 하고 동시에 성서의 내용을 담음으로써 문맹인 신자들에게 신앙의 의미를 전달하는 이미지 언어의 기능까지 해왔다. 또한 미술사조에 따른 역사적 흐름과 발달 과정을 살펴보면 스테인드글라스가 건축 예술과 발걸음을 함께 해왔음을 알 수 있었다. 초기 로마네스크의 단순하고 작은 창문에서 시작하여 고딕 첨탑 구조에 따른 높은 창문도 생겨나게 되었고 전성기인 르네상스 시대에는 화려하고 커다란 창문으로까지 변화해온 것이다. 본 논문에서는 역사 속에서 발전해온 스테인드글라스의 다양한 조형 특성이 시각 재료로써 좀 더 확장된 영역으로의 활용 가능성을 가지고 있다고 판단하였다. 따라서 스테인드글라스가 가진 건축적 특성과 기하학적이고 견고한 배열 구조를 실험 타이포그래피의 모티브로 활용하여 독특하고 아름다운 타이포그래피를 제안하였다. 본 논문에서는 스테인드글라스의 조형 특성을 활용한 실험 타이포그래피 디자인을 위해 스테인드글라스의 조형 요소와 각각의 기능에 대해 세밀하게 분석하고 그 중 타이포그래피 구상에 필요한 형태적 특성이나 건축적 구조 등 적절한 요소를 추출하여 실험 타이포그래피 작업을 진행하였다. 특히 시대별로 변화하는 스테인드글라스의 창문 트레이서리 형태에 주목하여 초기 로마네스크, 중기 고딕, 전성기 르네상스 시대의 트레이서리 형태를 양식화한 모듈로 타이포그래피를 실험하였다. 그 중 가장 단순한 둥근 아치 형태를 가진 로마네스크 트레이서리의 모듈을 채택하여 그 안에서 글자체를 디자인하였다. 실험적인 외형과 동시에 가독성에도 초점을 맞추었고 문자로써의 기능적인 역할을 충실하게 해낼 수 있도록 5가지(Black, Bold, Medium, Regular, Light) 다양한 굵기의 폰트 패밀리를 구성하였다. 이렇게 개발한 타이포그래피를 다채롭게 활용하여 단어나 문장의 레터링을 보여주는 방식으로 작품을 전개하였다. 본 연구의 과정과 결과물을 통해 향후 연구에서 사물의 조형 특성을 활용한 실험 타이포그래피를 연구하는 데 도움이 되길 바라며, 특히 사물에 관한 조형적 관찰 방법과 특징적인 시각 요소의 추출을 통한 타이포그래피 디자인 연구에 있어 본 논문에서의 실험 전개 방식이 다양하게 활용되길 기대한다.;Stained glass refers to a window made of colored glasses that decorate church architectures. It serves not only as an artistic and aesthetic window per se, but also as a religious device that connects the outside with the inside through light and includes the contents of the Bible, which functions as an image language that conveys the meaning of faith to illiterate believers. Moreover, in terms of historical trends and development processes according to the art history, stained glass has been in keeping with the architectural arts, starting from simple, small windows of the early Romanesque style. Afterwards, it turned into high windows of the Gothic spire style structure. During its heyday of the renaissance period, stained glass was transformed into conspicuous, large-scale windows. This study assumes that the various figurative characteristics of stained glass developed in history have the potential to be used as a visual material in a more extended area. Therefore, applying the architectural characteristics of stained glass and its geometric and solid arrangement structure as the motif of experimental typography, this study aims to develop it into a unique and beautiful typographic design. For the experimental typography design utilizing the figurative characteristics of stained glass, this study closely analyzed the figurative elements and functions of stained glass and applied suitable components such as morphological features and architectural structure required for typographic design. In particular, focusing on the window tracery of stained glass that changed from one era to another, typography using modules that stylized the tracery forms of the early Romanesque, mid-Gothic, and prime Renaissance eras was attempted. The Romanesque Tracery module, which had the simplest rounded arch shape, was adopted for font design. Paying attention to the experimental appearance as well as the readability to function well as a letter, five font families of various sizes (Black, Bold, Medium, Regular, Light) were created. The artwork included lettering of words and sentences that applied the developed typography in various ways. The process and outcomes of this study is expected to be useful for the future experimental typography studies using the formative characteristics of objects. Especially, it is also expected that the experimental development method of this study can be variously utilized in typographic design research based on the visual observation of objects and extraction of characteristic visual elements.
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