View : 1523 Download: 0

Sergei Rachmaninoff의 『6 Moments musicaux, Op.16』에 대한 연구

Title
Sergei Rachmaninoff의 『6 Moments musicaux, Op.16』에 대한 연구
Other Titles
A Study on Sergei Rachmaninoff’s 『6 Moments musicaux, Op.16』
Authors
정송
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원
Abstract
세르게이 라흐마니노프(Sergei Rachmaninoff, 1873-1943)는 19세기 말에서 20세기 초에 활동한 러시아의 후기 낭만주의 작곡가이다. 뛰어난 피아니스트이기도 했던 그는 피아노 음악에 집중하여 많은 작품을 남겼으며, 1900년대 초부터의 피아노 작품들은 그의 전성기 작품이라고 할 수 있다. 본 논문에서 다룰 라흐마니노프의 작품『6 Moments musicaux, Op.16』은 1896년에 작곡되었고, 6개의 곡으로 구성되어 있다. 이 작품은 라흐마니노프의 전성기 이전의 작품임에도 불구하고, 길고 서정적인 선율, 반음계적 진행, 기교적 패시지, 색채적 화성, 역동적인 리듬이 사용되어 라흐마니노프의 전형적인 음악적 특징들을 보여준다. 또한 각 곡의 시작 부분에 제시된 주제를 구성하는 동기들은 리듬, 화성, 빠르기가 변화되어 다양하게 곡 전체에 등장한다. 제 1곡은 Andantino의 빠르기로 다채로운 화성과 서정적 선율이 특징적이며, 주제선율이 변형되어 곡 전체에 나타나 일종의 변주곡 형식으로 볼 수 있다. 제 2곡은 Allegro의 빠르기와 당김음의 사용, 잦은 반음계 진행으로 불안하고 성급한 분위기를 자아낸다. 제 3곡은 슬픔에 잠긴 장송곡풍의 곡으로, 부점리듬과 쉼표의 사용으로 절제된 분위기를 가진다. 제 4곡은 Presto로, 잇단음표로 이루어진 빠른 반주부와 부점이 포함된 힘찬 선율 부분이 어우러져 격정적이다. Adagio sostenuto인 제 5곡은 이 작품에서 처음으로 등장한 장조곡으로, 넓게 펼쳐지는 아르페지오의 반주부와 테누토로 강조되는 선율이 평온한 분위기를 만들어낸다. 제 6곡은 Maestoso이며, 일종의 론도형식으로 볼 수 있다. 이 곡은 이 작품의 마지막 악장으로 3 성부로 구성되어 있는 두터운 짜임새로 강하고 화려하게 진행된다. 본 논문에서는 19세기 후반의 러시아의 음악적 배경을 살펴보고 라흐마니노프의 생애와 음악적 특징을 살펴본다. 그리고,『6 Moments musicaux, Op.16』를 연구 분석하여 라흐마니노프의 음악적 특징이 이 작품에서 어떻게 나타나는지 알아보고자 한다.;This thesis is a study on Sergei Rachmaninoff’s 『6 Moments musicaux, Op.16』. The study first investigates the musical background of Russia in the late 19th century, and then examines Rachmaninoff’s life and his musical characteristics. Then, this study analyzes Rachmaninoff’s piano work『6 Moments musicaux, Op.16』to identify his musical traits. Sergei Rachmaninoff(1873-1943) is a Russian composer of the late Romanticism in the late 19th century and the early 20th century. Rachmaninoff was also an outstanding pianist, and composed a number of piano works. His piano works written since the early 1900s may well be called the works of his heyday. Rachmaninoff’s piano work『6 Moments musicaux, Op.16』, composed in 1896, consists of 6 pieces. The work shows characteristics typical of his music: long lined, lyrical melodies, chromatic progression, colorful use of chords, and driving rhythms. Furthermore, a motive at the beginning of each piece is consistently used throughout the work with its rhythms, chords and tempos varied. The first piece, marked Andantino, features a lyrical melody as well as colorful harmony. The second piece in allegro, with use of syncopations and chromatic scales, creates an impetuous atmosphere. The third piece, written in the style of funeral elegy is characterized by dotted rhythms and rests, and thus, the piece produces a solemn mood. The fourth piece is passionate, featuring rapid 16th notes in the accompaniment and a powerful melody with dotted rhythm. The fifth piece in adagio sotenuto, is the first piece in the major key in the entire musical work. It is calm with the melody emphasized by tenuto and the accompaniment in arpeggios. The sixth piece, Maestoso, is in a kind of rondo form. This piece consists of 3 sections, and intensely expresses a colorful and magestic mood.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE