View : 918 Download: 0

김순남의 기악음악 연구

Title
김순남의 기악음악 연구
Other Titles
A study on Kim soon-nam’s Instrumental Music : focusing on and violin solo piece
Authors
황정현
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은하
Abstract
초기 한국음악에 관한 연구는 대부분 성악곡을 위주로 이루어졌다. 이에 반해 기악곡의 연구가 미비했던 이유는 상당수의 기악곡이 단 한차례의 연주로 끝났거나 연주되지 않은 경우가 대부분인 가운데, 실제로 남아있는 악보를 확보하는데 어려움이 있었기 때문이다. 본 논문은 위와 같은 현황에서 초기 한국작곡가들 중에서 월북 작곡가 김순남(金順男, 1917~?)의 기악작품을 중심으로 살펴본다. 그 이유는 김순남이 우리나라 작곡가 중에서 해외에서 전문작곡교육을 받은 인물로, 해방공간기 다양한 음악단체와 동맹에서 활발하게 활동하였으며 남한과 북한, 해외에서도 음악성을 인정받은 사람으로서 당시의 음악연구에 대표성을 가진 인물이라고 판단되기 때문이다. 비록 그의 기악곡의 상당수가 소실되었고 유일하게 악보가 존재하는 작품들이 〈피아노 협주곡〉(Piano Concerto in D〉와 바이올린 독주곡 〈이른 봄〉 두 곡 뿐이지만, 이들 작품에 대한 언급이 문헌에서 자주 이루어진 것에 비해 심도 있는 연구는 지금까지 이루어지지 않았다. 본 논문에서는 한국 기악음악의 탄생과정에서부터 김순남이 등장하는 시점까지 살펴본 후, 그의 삶과 음악에 대해 알아보았으며 특히 해방공간기의 사회적 상황과 월북이라는 사건이 그의 음악사상 변화에 대해 어떠한 영향을 주었는지 김순남의 비평문들을 통해 파악하였다. 필자는 현재 악보가 확인되는 김순남의 기악곡 〈피아노 협주곡〉과 〈이른 봄〉을 분석하여 김순남의 음악에 나타나는 특징에 대해 알아보았다. 작품 분석에 있어서는 전체 악곡의 형식을 나누어 주제선율을 파악하고 이것이 어떻게 변형, 발전하는지 살펴보았고, 선율과 화성에 사용된 음악재료를 분석하여 그 특징적인 요소를 찾고자 하였다. 그 결과 두 작품 모두 주제선율이 리듬, 음정 등을 변형하면서 곡의 전체에 걸쳐 반복되고 있는 구조를 가지고 있으며 5음음계를 이용한 선율의 사용과 4도와 2도의 음정관계를 중심으로 곡이 진행되고 있는 공통점을 발견했다. 또한 두 작품 모두 6/8, 9/8의 중심박자와 리듬을 사용하여 민요장단을 연상시킨다는 점에서 한국전통음악적인 요소를 갖추고 있었다. 이러한 특징 가운데 〈피아노 협주곡〉에서는 반음계적 음정을 사용하여 조성의 모호함을 느끼게 하는 반면 〈이른 봄〉은 뚜렷한 조성구조 안에서 음악이 진행되는 점을 확인했다. 이러한 차이는 월북을 기점으로 두드러진다. 즉, 월북 이전에는 김순남이 서양 음악적 기법을 우리 민족의 정서에 맞게 음악을 담으려 주력하였다면 월북 이후에는 북한 사회체제가 요구하는 바에 의거하여 조성의 틀 안에서 대중을 위한 음악을 추구하려는 사상이 반영된 것이다. 본 연구는 김순남의 기악작품들을 대상으로 그동안 한국 창작음악의 역사에서 간과되었던 초기 한국기악음악의 실체에 접근한 것뿐만 아니라 우리 민족만의 음악어법을 찾고자 노력한 김순남이 그의 기악곡에서 서양음악의 기법과 한국 전통음악적인 요소의 결합을 어떻게 이루어내는지를 제시하였다는 점에서 의의를 갖는다.;A Study on Early Korean Music begins from the vocal music. In contrast, the Study of Instrumental Music was incomplete since the majority of the instrumental music was performed only once or even not performed; therefore, it was difficult to obtain the remaining music. This thesis focuses on the bizarre works of North Korean composer Kim Soon-nam(1917~?) among early Korean composers. The reason is that Kim Soon-nam, one of the composers of Korea, received a professional song education abroad and actively participated in various music organizations and alliances during the liberation period, and was recognized for his musical ability in South Korea, North Korea, and overseas, and is a representative person of his time in music research. Although many of his instrumental pieces were lost and the only pieces with musical notes were two, 〈Piano Concerto in D〉 and the violin solo piece 〈Early Spring〉, no in-depth research was done compared to the frequent reference to these pieces in the literature. In this paper, we looked at the life and music of Kim Soon-nam from the beginning of Korean instrumental music to the beginning of his career, and especially through his critiques, how the social situation of the liberation period and the "Wolbuk"(defected to North Korea) incident affected his change in music history. I analyzed Kim Soon-nam's instrumental pieces 〈Piano Concerto〉 and 〈Early Spring〉 where the music is currently verified, to learn about the characteristics of Kim's music. In the analysis of works, the theme song was selected by dividing the entire type of music and how it was modified and developed, and the music materials used for melodies and Mars were analyzed to find the characteristic elements. As a result, both pieces have a structure in which the subject-choice is repeated throughout the song, transforming the rhythm, sound, etc. and find common ground between the use of the five-syllable melodies and the four- and two-degree sound relationships. In addition, both pieces have a traditional Korean musical element in that they are reminiscent of a folk song troupe using 6/8 and 9/8 key beats and rhythms. Among these features, 〈Piano Concerto〉 uses semi-sonic tones to feel the ambiguity of composition, while 〈Early Spring〉 has identified the way music is played in a distinctive composition. The difference is based on Wolbuk, where Western musical techniques were intended to fit the sentiments of the Korean people before the North, and the idea of pursuing music for the public after the North's death. In this study, Kim Soon-nam 's instrumental works were studied not only by approaching the realities of early Korean instrumental music, which was overlooked in the history of Korean creative music, but also by Kim, It is meaningful that it presented how to make a combination of traditional Korean musical elements.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE