View : 904 Download: 0

Veljo Tormis(벨요 토르미스)의 합창곡 《Raua Needmine》 분석

Title
Veljo Tormis(벨요 토르미스)의 합창곡 《Raua Needmine》 분석
Other Titles
A Study on the Analysis of ⟪Raua Needmine⟫ for Tenor Solo, Bass Solo, Mixed Chorus with Shaman Drum by Veljo Tormis
Authors
김소미
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박신화
Abstract
벨요 토르미스(Veljo Tormis, 1930-2017)는 북유럽의 발트 해 지역에 위치한 3 개국 중 하나인 에스토니아의 뛰어난 20세기 작곡가이다. 그의 음악은 에스토니아의 민속 음악적 바탕에 20세기 현대음악의 요소들을 접목시킨다. 토르미스는 에스토니아가 소비에트 연방공화국의 지배를 받던 당시에 탈린 음악고등학교에서 이론과 작곡을 가르쳤으며 1960년대 후반부터 동유럽과 소비에트 연방을 중심으로 이름이 알려지기 시작하였다. 그러나 1970년대 후반부터는 작품이 반(反)소비에트 성향이라는 이유로 대중에게 공연되지도 않고 악보가 팔리지도 못했다. 1991년 에스토니아의 재 독립 이후 세계적으로 인정받는 국제적인 작곡가가 되었다. 1972년에 작곡된《Raua Needmine[라우아 니드미네]》(철에 대한 저주)는 그의 대표 작품으로서, 에스토니아의 전통 민요인‘레기라울(Regilaul)’의 선율의 요소와 핀란드의 민족 서사시‘칼레발라(Kalevala)’의 가사로 작곡되어 있다. 《Raua Needmine》는 전쟁의 악의에 관한 이야기를 구성하기 위해 고대 샤머니즘적 음향으로 시작한다. 전쟁에서 사용하는 철을 전쟁의 악마로 묘사하는 내용을 위해서는 몇 가지의 불협화 음정 관계와 화음들 그리고 여러 합창 기법들을 통해 전쟁을 반대하는 정신이 명백하게 드러난다. 이와 같은 현대 음악적 요소들은 에스토니아의 민속적 요소들과 공존하여 민족 특유의 작품을 만들었다. 《Raua Needmine》를 연구함에 있어 그 배경이 되는 에스토니아의 합창 음악, 토르미스의 생애와 그의 음악 세계를 살펴본 후, 곡의 형식, 가사, 음정 및 선율, 그리고 리듬에 따라 분석함을 본 논문의 목적으로 둔다.;Veljo Tormis (1930-2017) is one of the great composers of the 20th century in Estonia, which is one of the three countries in the Baltic region of Northern Europe. His music combines the elements of 20th-century music with Estonian folk musical base. At the time when Estonia was ruled by the Soviet Union, Tormis taught music theories and compositions at Tallinn Music High School, and began to emerge out of obscurity around Eastern Europe and the Soviet Union in the late 1960s. Since the late 1970s, however, his music had not been performed or sold due to the anti-Soviet tendencies of his music. Since the independence of Estonia in 1991, he has been eventually being acclaimed as a globally recognized composer. 《Raua Needmine [raua neːdmine] 》(Curse Upon Iron) is his major work, which was composed in 1972 with melodies and tunes based on Estonian folk music ‘Regilaul’ and lyrics on Finnish traditional poem ‘Kalevala’. 《Raua Needmine》 begins with ancient shamanistic sounds to form a story about the evils of war. For the portrayal of the iron used in war as the devil, several dissonant tone relationships, chords, and various choral techniques were used and thus clearly reveal his spirit of opposing to war. These modern musical elements coexist with the folk elements of Estonia to create an ethnically distinctive work. The purpose of this paper is to explore the background of Estonian choir music and the life and the musical world of Tormis, and analyze 《Raua Needmine》 by form, lyrics, tune, melody, and rhythm.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE