View : 997 Download: 0

J. S. Bach의 Motet, 『Komm, Jesu, komm, BWV 229』의 분석적 연구

Title
J. S. Bach의 Motet, 『Komm, Jesu, komm, BWV 229』의 분석적 연구
Other Titles
An Analytical Study in J. S. Bach' motet, "Komm, Jesu, komm", BWV 229
Authors
오동은
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박신화
Abstract
르네상스 시대부터 수사학에 관련한 번역서들이 다수 출판되면서, 음악의 관심은 수사학의 목적과 동일하게 가사의 전달과 감정의 표현에 초점이 맞춰져 있었다. 이에 수사학은 음악에 접목되었고, 독일 개신교 지역의 음악교육으로 이어졌던 ‘Musica poetica’(시적 음악)는 가사의 의미를 설명하는 작곡기법으로서, 바로크 시대에 수사학적 음악기법이 발전을 이루도록 하는 배경이 되었다. 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1780)는 음악을 소리를 통한 하나님 말씀의 선포라고 여겼던 마르틴 루터(Martin Luther, 1483-1546)의 영향을 받아, 당시의 음악어법이었던 수사학적 음악기법들을 사용하여 성경적 메시지를 영감 있게 전달한 대표적 음악가이다. 본 논문에서 다루는 모테트 『Komm, Jesu, komm』, BWV 229는 바흐가 1731-1732년경에 파울 티미히(Paul Thymich, 1656-1694)의 시를 가사로 하여, 장례식을 위해 작곡했던 것으로 추정된다. 이 곡은 총 2부분으로 구성된다. 제 1부분은 가사의 내용에 따라 “인간의 절망”, “예수께 항복(순복)”, “예수를 구원자로 선포”로, 세 단락으로 나뉜다. 그리고 제 2부분인 Aria는 4성부로, 코랄과 같은 효과를 내며 신자의 죽음이 영원히 예수와 함께 사는 것임을 노래한다. 이 곡에 사용된 수사학적 음형들과 박자, 리듬, 합창의 텍스쳐 등은 수사학적 기법들로써 적용되어 가사에 담긴 의미를 전달하며 정서를 표현한다. 즉, 죽음을 향하여 점차 쇠진해가는 인간의 모습을 시각적인 묘사적 음형으로, 절망적 고통의 부정적인 감정을 불협화의 음형으로 나타내었고, 예수께 항복하는 순간은 행복과 기쁨의 모티브로 묘사한다. 또한 “당신은 의의 길이요, 진리이며 생명입니다”는 반복악구와 긴 프레이즈, 고음역대의 멜리즈마를 통해, 예수의 영원한 속성을 묘사하며 이 곡의 핵심적 복음의 내용을 강조하는 역할을 한다. 이와 같이 『Komm, Jesu, komm』에 나타난 수사학적 음형들은 가사와 연관되어, 예수로 인하여 절망으로부터 믿음의 고백으로 이어지는 신자의 구원의 여정을 노래한다. 이 곡을 통해 바흐가 전하고자 하는 메시지는 음악이 하나님을 전하는 데에 사용해야 한다는 루터의 음악에 대한 정의와 ‘Musica poetica’(시적 음악)의 본질적인 목적에 부합한다. 곧, 바흐는 이 곡에서 유한한 세상을 사는 사람들에게 죽음을 넘어서는 유일한 길이 오직 예수임을 전하고 있다.;Focusing on the lyrics and rhetorical figures, this study analyzes the motet “Komm, Jesu, komm” BWV 229 by the Baroque composer, Johann Sebastian Bach (1685-1780). Bach is one of the representative musician who has been greatly influenced by Martin Luther (1483-1546) and used rhetorical music techniques to convey the biblical message most inspirationally. The musicians of the Baroque period pursued music that could arouse emotion to humans. Because human emotion was regarded to be expressible reasonably, rhetorical composition technique was an important tool for composers to delieverer musical message. Particularly, the theory of musical figures (Figurenlehre), an area directly related to the doctrine of affections (Affektenlehre), served as an important mean of expressing human emotions. "Komm, Jesu, komm" is presumed to have been composed by Bach for a funeral in 1731-1732. The text was set from a poem by Paul Thymich(1656-1694). The work is composed in 2 parts with eight-part choirs of the polychoral style. The first part follows the antiphonal singing, imitative counterpoint and homophony style, while the aria in the second part is in cantional style. The first part is divided into three sections. Each section converts to 3/2-C–6/8 beat, which represents the rhythmic features of sarabande, allemande and gigue. These genres are respectively expressed in darkness, satisfaction, and enthusiasm, according to the content of the words that humans despairing to marginal destiny will surrender to Jesus and declare him a savior. In addition, the figures are associated with the lyrics to highlight their meanings. For example, 'Catabasis' is a visual depiction (Hypothyposis), which portraits a gradually disappearing human figure in a downward tune. ‘Parrhesia(dissonance of augmented and diminished)’ and ‘Saltus duriusculus(leap of augmented and diminished)’ represent the emotion of desperate pain. Plus, “surrendering to Jesus” is presented as ‘the motif of happiness and joy’ and shows the progress of the exquisite polyphony through the repetitive 'Fuga realis’. The lyrics that occupy the largest number of measures are "You are the way, the truth, and the life", which is from John 14: 6. The word that indicates "Jesus Christ" is underlined through circle figure. In particular, the continuous melisma of 'Leben' (life) describes the eternity of life in Jesus. In the aria of the second part, eight vocal parts are narrowed to four parts, giving an effect like a chorale. This is in a Bar form, using Homoioptoton (repetition of similar case endings). By emphasizing ‘the Creator’, ‘Jesus’, and ‘the Way of Truth’, it concludes that the believer's death is eternally with Jesus. Bach's motet 『Komm, Jesu, komm』sings the journey of the believer’s salvation from despair to confession of faith through rhetorical music figures of Baroque music. In this song, Bach tells those who live in a finite world that Jesus, the only way to go beyond death, is the comfort of God.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE