View : 949 Download: 0

Richard Strauss의 〈Sonata for Violin and Piano, Op. 18〉에 관한 연구

Title
Richard Strauss의 〈Sonata for Violin and Piano, Op. 18〉에 관한 연구
Other Titles
A Study on Richard Strauss 〈Sonata for Violin and Piano in E-flat Major, Op. 18〉
Authors
김지수
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은
Abstract
Richard Strauss (1864-1949) is a composer and conductor of the late German Romanticism that has been active from the late 19th century to the middle of the 20th century. He showed progressive tendencies such as the use of complex chords and new compositional techniques. Richard Strauss received a music education at the age of four and showed brillant talent in composition by the time he was six. In his early years, influence of Brahms and Schumann have made his composing somewhat conservative. But gradually, the influences of Liszt and Wagner have led him to pursue extreme chromaticism, and to incorporate new genres such as Symphonic poem. As a result, his composition became more progressive. In his later years, however, he again followed the tradition and proclaimed his departure from Wagnerian style. Strauss's 〈Sonata for Violin and Piano in E-flat Major, Op. 18〉 is an early work influenced by traditional musical styles. This work is his only violin sonata, and the last piece with an opus number published. The first movement is in sonata form, the second in compound terary, and the third in modified sonata-rondo form. Although traditional composition techniques derived from the influence of Brahms are found in this work, his originality due to the use of chromatic harmony, abundant use of contrapuntal techniques, and the use of modified forms is evidently shown. The individual movements of this sonata have different musical characteristics. However, the thematic elements of the first movement are also used cyclically in the second and third movements to give unity. ;리하르트 슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)는 19세기 말부터 20세기 중반까지 활동하며 복잡한 화성과 혁신적인 음악기법을 사용하는 등의 진보적인 성향을 나타낸 독일 후기 낭만주의를 대표하는 작곡가이자 지휘자이다. 리하르트 슈트라우스는 4세부터 음악 교육을 받고 6세부터 작곡을 하는 등 음악적 재능이 뛰어났다. 그는 젊은 시절까지 브람스와 슈만의 영향으로 다소 보수적인 작곡 경향을 보이지만 점차 바그너의 영향을 받아 극도의 반음계주의를 지향하고 교향시와 같은 새로운 장르를 접목하여 점차 혁신적인 경향으로 바뀌게 된다. 그러나 그의 말년에는 다시 고전주의 양식을 사용하며 바그너주의로부터 탈피를 선언한다. 슈트라우스의 〈Sonata for Violin and Piano in E-flat Major, Op. 18>은 전통적 음악 양식에 영향을 받은 초기 작품으로, 그의 유일한 바이올린 소나타이며 opus 번호를 지니고 출판된 실내악 작품 중 마지막 곡이다. 제1악장은 소나타 형식, 제2악장은 복합 3부 형식, 제3악장은 변형된 소나타 론도 형식이다. 브람스의 영향을 받은 전통적인 작곡기법이 보이지만 혁신적인 화성, 대위법의 풍부한 사용, 반음계의 빈번한 사용으로 인한 변형된 형식의 사용 등 슈트라우스만의 개성과 낭만주의 색채가 뚜렷이 드러나고 있다. 악장들은 각각 다른 음악적 특징을 가지고 있지만 제1악장의 주제의 요소가 제2악장과 제3악장에서도 활용되어 소나타 전체가 순환되는 주제로 인한 통일감을 준다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE