View : 18 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
김수현
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
본 논문은 본인의 석사과정 졸업연주 프로그램인 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 『Piano Sonata Op. 2 No. 3 in C Major』, 라흐마니노프(Sergei Rachmaninoff, 1873-1943)의 『Variations on a Theme of Corelli, Op. 42』, 드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)의 『Estampes, L. 100』에 대한 연구이다. 베토벤은 고전과 낭만시기를 연결하는 대표적인 작곡가로서 그의 피아노 소나타는 고전주의 양식과 낭만주의를 예견하는 요소들이 잘 나타나고 있다. 그는 32개의 소나타를 작곡하였으며 초기, 중기, 후기 등 세 시기로 구분된다. 그 중 『Piano Sonata Op. 2 No. 3 in C Major』는 초기 소나타에 속하는 작품으로 총 4악장으로 구성되어 있다. 제1악장은 전통적인 소나타 형식을 따르는 악장으로 오케스트라 합주와 같은 제1주제와 서정적인 제2주제가 대조적인 곡이다. 제2악장은 론도 형식의 Adagio로 첫 1악장보다 장3도 위인 E Major로 작곡되었다. 제3악장은 복합3부분 형식으로 전통적인 악장 형식의 미뉴에트 대신 스케르초(Scherzo)를 사용하였다. 제4악장은 론도 소나타 형식으로 6/8박자의 경쾌한 리듬이 특징이고 빠른 스케일 패시지들로 기교적인 곡이다. 라흐마니노프는 러시아 출신으로 19세기 말에서 20세기 초반에 활동하였고 낭만주의 후기양식의 대표적 작곡가이다. 그는 피아니스트 및 작곡가로 활동하며 피아니스트로서의 역량이 담긴 피아노곡들을 작곡하였다. 그의 작품은 화려한 테크닉을 바탕으로 한 선율적이고 서정적인 특징을 지니고 있다. 『Variations on a Theme of Corelli, Op. 42』는 1931년 작곡된 그의 마지막 피아노 독주곡으로 말년의 성숙된 작곡양식이 잘 나타난 곡이다. 코렐리(Arcangello Corelli, 1653-1713)의 『Violin Sonata No. 12 in d minor, Op. 5』에 나오는 “La Folia”선율을 주제로 총 20개의 변주와 인터메조(Intermezzo), 코다(Coda)로 이루어진 서정적이고 화려한 변주곡이다. 드뷔시는 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937)과 함께 프랑스 인상주의를 대표하는 작곡가로 19세기 말부터 20세기 초에 활동하며 그만의 독특한 음악 어법을 보여 주었다. 그의 음악은 상징주의 문학과 인상주의 회화에 영향을 받았고, 중세선법, 온음음계, 5음 음계, 모호한 조성, 섬세한 리듬과 강세의 변화 등을 통해 색채감이 담긴 음악을 작곡하였다. 『Estampes, L. 100』(판화)은 1889년 파리국제박람회에서 자바의 가믈란 관현악단을 보고 감명을 받아 1903년에 작곡된 곡으로 드뷔시의 작곡기법과 인상주의적 색채가 잘 드러나는 작품이다. 제1곡 「Pagodes(탑)」, 제2곡 「La soirée dans Grenade(그라나다의 황혼)」, 제3곡 「Jardins sous la pluie(비오는 정원)」의 묘사적인 제목을 지닌 총 3곡으로 구성되어 있다. ;This program annotation is a study of 『Piano Sonata Op. 2 No. 3 in C Major』 composed by Ludwig van Beethoven(1770~1827), 『Variations on a Theme of Corelli, Op. 42』 composed by Sergei Rachmaninoff(1873~1943), and 『Estampes, L. 100』 composed by Claude Debussy(1862~1928) performed in my graduation recital for a master’s degree. Beethoven is a representative composer of Classical period, and the feature of his piano sonatas anticipate Romanticism. He composed 32 piano sonatas devided into three periods : early, middle and late. Among all his piano sonatas, 『Piano Sonata Op. 2 No. 3 in C Major』 corresponds to early sonata consists of four movements. The first movement follows traditional sonata form with two contrasting themes. The second movement, Adagio, which is in E Major has the unusal mediant key relationship to the first movement in C Major. The second movement is in rondo form. The third movement scherzo, is in compound three part form. The fourth movement in rondo sonata form, features fast and technical passages of 6/8 time. Rachmaninoff is a Russian composer and pianist who was active from the late 19th century to the early 20th century. His piano pieces have singing and lyrical melodies with elaborately crafted piano techniques. Rachmaninoff’s 『Variations on a Theme of Corelli, Op. 42』 is his last piano solo work written in 1931, which shows his mature compositional style in later years. It is a lyrical and sonorous music consisting of 20 variations, an intermezzo and a coda on the theme of “La folia”, which was used in Corelli's 『Violin Sonata No. 12 in d minor, Op. 5』. Debussy is a French composer representing Impressionist music with Maurice Ravel (1875~1937). He has been active in composing since the late 19th century and showed his unique musical style. His music was effected by Symbolism literature and Impressionist painting, and he composed the colorful and exotic music through the church mode, whole-tone scale, Pentatonic scale, and elaborated rhythms. Debussy’s『Estampes, L. 100』 is composed in 1903, inspired by Gamelan orchestra of Java at the Paris International Exhibition of 1889. This work shows Debussy’s composinal techniques and Impressionistic colors. 『Estampes, L. 100』 consist of three pieces with descriptive titles of 「Pagodes」, 「La soirée dans Grenade」 and 「Jardins sous la pluie」.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE