View : 707 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
김민선
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원
Abstract
본 논문은 본인의 석사과정 졸업연주회 프로그램인 요한 제바스티안 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 『Italian Concerto, BWV 971』, 루드비히 반 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 『Piano Sonata No.28 in A Major, Op.101』, 로베르트 알렉산더 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1849)의 『Symphonic Etudes, Op.13』, 모리스 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937)의 『Sonatine for Piano, Op.40』에 관한 작품 해설이다. 바흐의 『Italian Concerto, BWV 971』은 비발디의 관현악적 콘체르토 양식으로부터 영향을 받아 건반악기를 위한 협주곡 형식으로 작곡된 곡이다. 바로크 시대의 협주곡과 같이 빠르게-느리게-빠르게의 3악장 형식으로 이루어져 있으며, 독주(solo)와 총주(tutti)가 대비되어 연주된다. 베토벤의 『Piano Sonata No.28 in A Major, Op.101』은 그의 32개의 피아노 소나타 중 5개 후기 소나타의 첫 번째 곡이며, 3악장 구성으로 이루어져 있다. 1악장의 도입부에서 나타나는 서정적인 주제 선율이 마지막 악장 직전에 다시 재등장하여 순환기법을 사용하고 있으며, 마지막 악장에서는 대위법적인 요소까지 더해져서 베토벤 후기 소나타의 다양한 음악적 특징을 볼 수 있다. 슈만의 『Symphonic Etudes, Op.13』은 그의 피아노 작품을 대표하는 곡 중 하나로, 주제(Thema)와 12개의 연습곡(Etudes)으로 이루어져 있는 대규모 작품이다. 교향적 연습곡이라는 제목에서 암시하듯이 슈만은 이 곡에서 건반악기의 관용적 음형 뿐 아니라 오케스트라의 관현악적인 음향을 표현하기 위해 다양한 작곡 기법과 여러 가지 수준 높은 테크닉을 포함하였다. 라벨은 인상주의를 대표하는 프랑스 작곡가이고, 그의 피아노작품『Sonatine for Piano, Op.40』는 3악장으로 구성되어 있다. 1악장과 3악장은 소나타 형식으로 작곡되었으며, 2악장은 3부분 형식으로 작곡되었다. 고전적인 형식 안에서도 인상주의의 음악적 특징이 보여지는 라벨의 대표적인 곡이다. ;This thesis is designed to examine piano works performed by the writer's graduate recital for the Master’s degree. 『Italian Concerto, BWV 971』 by Johann Sebastian Bach (1685-1750), 『Piano Sonata No.28 in A Major, Op.101』 by Ludwig van Beethoven (1770-1827), 『Symphonic Etudes, Op.13』 by Robert Alexander Schumann (1810-1849), and 『Sonatine for Piano, Op.40』 by Maurice Ravel (1875-1937). Bach's 『Italian Concerto, BWV 971』, influenced by Vivaldi's orchestral concerto style, was written in a ritornello form. Like most concertos in the Baroque era, this musical work is composed of three movements in a fast-slow-fast (Allegro-Andante-Presto) scheme, featuring contrasting solo and tutti sections. Beethoven's 『Piano Sonata No.28 in A Major, Op.101』, consisting of four movements, is the first of Beethoven's five late piano sonatas among his 32 sonatas. The lyrical theme used in the 1st movement reappears in the last movement, through which one can see the use of cyclicism, one of the characteristics of the late Beethoven piano sonatas along with contrapuntal elements. Schumann's 『Symphonic Etudes, Op.13』, one of Schumann's representative piano works, is a large-scale piece, composed of a thema and 12 etudes. With a title of 『Symphonic Etudes』, Schumann includes various compositional techniques and highly demanding, virtuosic techniques to express an orchestral sonority in this work. Ravel, a French composer, is a representative figure of the Impressionism in music. 『Sonatine for Piano, Op.40』 includes three movements. The first and third movements are written in sonata-allegro form and the second movement is cast in A-B-A form as a ternary form. This piece is a representative piece of Ravel that shows the Impressionist musical features while still maintaining the traditional structure of sonata.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE