View : 550 Download: 0

Program annotation

Title
Program annotation
Authors
김민아
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배종선
Abstract
본 논문은 본인의 석사과정 졸업연주회의 프로그램인 G. F. Handel의 〈Sonata for Oboe in g minor, HWV 364a〉, P. Hindemith의 〈Oboe Sonata〉, F. Poulenc의 〈Sonata for Oboe and Piano, FP. 185〉, 그리고 B. Britten의 〈Six Metamorphoses after Ovid, Op. 49〉의 각 작곡가와 작품의 분석 및 특징을 다룬다. 바로크 후기의 작곡가 헨델(Georg Friedrich Handel, 1685-1759)이 약1722-1724년경에 작곡한 〈Sonata for Oboe in g minor, HWV 364a〉는 전형적인 바로크 시대의 교회 소나타(Sonata da Chiesa)의 구성을 지녔으나 마지막 악장에서 실내 소나타(Sonata da Camera)처럼 춤곡이 사용된 것이 특징이다. 힌데미트(Paul Hindemith, 1895-1963)의 〈Oboe Sonata〉는 1938년 작곡되었으며 두 개의 악장으로 이루어져 있다. 악보에는 아무런 조표가 없으므로 무조성 음악이라 할 수 있지만 내용적으로 제1악장은 G major 또는 g minor, 제2악장은 Eb major를 비롯한 여러 조성을 암시하고 있다. 이러한 특징은 신고전주의, 또는 신바로크주의를 표방했던 힌데미트의 음악관과 부합한다. 1962년 작곡된 풀랑크(Francis Poulenc, 1899-1963)의 〈Sonata for Oboe and Piano, FP. 185〉는 그의 마지막 작품이다. 그는 전통적인 소나타와 다르게 느린 악장-빠른 악장-느린 악장 순서로 1, 2, 3악장을 배열하였으며 악장별로 부제를 부여하여 마치 소나타보다는 모음곡 같은 인상을 준다. 브리튼(Benjamin Britten, 1913-1976)의 〈Six Metamorphoses after Ovid, Op. 49〉는 1951년 작곡되었으며 중세시대 문인 오비디우스(Publius Ovidius)의 〈변신 이야기〉를 표제로 삼고 있다. 표제를 지닌 곡답게 각 곡마다 해당 신의 성격이나 사건을 묘사하는 모습이 자주 나타난다.;The purpose of this study is analyzing the repertoires of my graduation recital: Georg Friedrich Handel’s Sonata for Oboe in g minor, HWV 364a, Paul Hindemith’s Oboe Sonata, Francis Poulenc’s Sonata for Oboe and Piano, FP. 185, and Benjamin Britten’s Six Metamorphoses after Ovid, Op. 49. G.F.Handel, a composer in the late Baroque, composed Sonata for Oboe in g minor, HWV 364a around 1722-1724. It has the typical structure of Sonata da Chiesa in the Baroque but employs dance music in the final movement as Sonata da Camera. Oboe Sonata composed by P.Hindemith in 1938 includes two movements. It implies atonal music since there is no key signature but actually, the first movement implies G major or G minor and the second movement implies many tonalities including Eb major. This aspect matches with Hindemith’s musical features such as neoclassicism or neo-Baroque. F.Poulenc’s Sonata for Oboe and Piano, FP. 185 was composed in 1962 and his last piece. Unlike the traditional sonata, he arranged the first, second, and third movement in the order of slow, fast, and slow movements, and gave subtitles for each movement. Therefore, it gives the impression of a suite rather than sonata. B.Britten’s Six Metamorphoses after Ovid, Op. 49 was composed in 1951 and inspired by Metamorphoses of Publius Ovid, a medieval writer. As a piece of program music, it musically describes each character or event from Roman mythology.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE