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올리버 누슨(Oliver Knussen)의 후기음악에 나타난 선율 및 화성체계

Title
올리버 누슨(Oliver Knussen)의 후기음악에 나타난 선율 및 화성체계
Other Titles
The System of Melodic and Harmonic generation in Oliver Knussen’s Later Music : Focusing on Whitman Settings
Authors
이은미
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
윤승현

박인아
Abstract
본 논문은 영국 출신의 작곡가이자 지휘자인 올리버 누슨(Oliver Knussen, 1952-2018)의 생애 및 후기음악에 나타난 선율 및 화성체계를 살펴보고, 누슨의 후기 작품 중 소프라노와 피아노를 위한『휘트먼 시곡(Whitman Settings)』(1991)의 분석을 통해 선율 및 화성생성체계가 작품 속에서 어떻게 적용되어 나타나고 있는지를 고찰해 보고자 함을 목적으로 한다. 누슨은 작곡 초기 표현주의영향을 비롯하여 여러 작곡가들과 다양한 양식을 흡수하려고 시도하였고, 1988년 이후 새로운 양식의 단계의 시작을 보이면서 자신만의 기법적 수단인 선율 및 화성생성 체계를 구축하기 된다.『휘트먼 시곡』은 누슨의 후기 음악의 특징을 가장 잘 보여주는 작품으로 헤테로포니적 짜임새(heterophonic textures)를 비롯한 소곡 안에 내용적 압축(material compression), 정교한 선율 및 화성체계의 구조를 살펴볼 수 있는 곡이다. 본 논문에서는 먼저 누슨의 음악적 생애와 시기별 특징, 그리고 선율 및 화성체계의 구성을 살펴보고, 작품을 분석하였다. 누슨의 선율 및 화성생성체계는 스트라빈스키의 후기 음렬 작품에 나타난 순환기법을 토대로 하여 구성한 것으로, 먼저 누슨은 12음보다 훨씬 적은 수로 기본 셀을 만들어 순환기법을 적용한다. 이 기본 셀은 반복된 음고류를 포함하는 것이 특징이며, 음악적 암호를 사용하여 구성하기도 한다. 기본 셀은 선율과 화성을 생성하는 재료가 되며, 선율은 단순순환과 순환적 배열의 과정을 거쳐 순환 음렬들을 생성하고, 화성은 반복된 음고류를 제외한 셀을 수직화하고 전위와 이도의 과정을 통해 생성한다. 이러한 과정으로 생성된 선율 및 화성체계는 누슨만의 엄격한 체계가 되며, 이도된 전위와 순환절차에서 도출된 음고 영역에 집중하여 각 악장 내에서 중심 음고를 전략적으로 조작할 수 있게 한다. 『휘트먼 시곡』의 작품 분석은 각 곡의 형식과 전반적인 특징을 제시한 후, 각 소부분 별로 선율 및 화성체계가 어떻게 정교화 되고 전개되는지에 알아보았다. 이 때 각 곡에서 선형적 순환 동형진행(linear rotation sequence)과 이도된 전위화음(chords of transposed inversion) 그리고 음고 중심성(pitch centricity)을 살펴보기 위해 층위와 집합이론을 적용하였다. 이상의 연구를 통해 네 개의 곡으로 구성되어 있는『휘트먼 시곡』은 엄격하고 정교하게 작곡되어 있으며 계층(hierarchy)구조가 세밀하게 이루어져 있음을 알 수 있을 뿐 아니라, 선율 및 화성체계가 누슨의 후기음악에서 음조직을 통일하는 역할을 담당하고 있음을 알 수 있다. 또한 이러한 작곡 체계는 이후의 작품에서 음악적 맥락과 직관에 따라 음을 선택하는 자유로운 작곡방식의 토대가 된다. 본 논문은 누슨의 후기음악에 나타난 선율 및 화성체계 대해 알아보고 분석을 통하여 이 체계가 작품 속에서 어떻게 적용 되는지 살펴보는 것에 의의를 둔다.;This study aims to examine the life of Oliver Knussen, his system of melodic and harmonic generation that appeared in his later music, and how this system was used in his pieces by analyzing one of his later works, the Whitman Settings for soprano and piano (1991). Oliver Knussen (1952–2018) was one of the most influential British composers and conductors. In his early days as a composer, Knussen attempted to absorb various methods and techniques of other composers including the expressionists. Since showing the beginnings of a new stylistic phase in 1988, he established a system of melodic and harmonic generation, a technical approach of his own invention. Among his major works, the Whitman Settings clearly displays the characteristics of his later period, including heterophonic textures, material compression in the small form, and elaborate melodic and harmonic syntax. This study comprises three parts: First, an overview of Knussen’s musical life and the characteristics of his music for each period; second, an examination of his methods of melodic and harmonic generation, and, finally, an analysis of one of his major works. His methods of melodic and harmonic generation were created based on the rotation technique that can be found in Stravinsky’s late serial works, and in applying this rotation technique, Knussen initially generated basic cells of far fewer than 12 notes. These basic cells are characterized by repeated pitches and sometimes composed of musical ciphers. Basic cells are used as material for generating melodies and harmonies. These melodies undergo simple rotation and rotational arrays, eventually resulting in rotations, while the harmonies are generated after vertical arrays of rotations excluding repeated pitches followed by inversions and transpositions. The melodic and harmonic system generated by the above procedure became his own rigid system, which enabled strategic manipulation of focal pitches in each movement by concentrating on pitch fields derived from the transposed inversion and rotation procedures. Meanwhile, this study analyzes the Whitman Settings by examining the formation of each piece. It also presents the overall characteristics of the work as well as how Knussen laid out and elaborated his melodic and harmonic system in each part. In the process, this study applies layer and set theory to the study of linear rotation sequences, chords of transposed inversion, and pitch centricity in each piece. Finally, this study shows that the Whitman Setting, a four-piece work, was written in a rigid but elaborate manner while its layering was also developed in great detail. In addition, it suggests that Knussen’s melodic and harmonic system may serve as a reference in unifying tonal structures in Knussen’s later musical works, and that this system was the basis for his free composing method based on an intuitive selection of notes.
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