View : 968 Download: 0

사회적 지지가 중국 농촌 유수아동의 학교생활적응에 미치는 영향

Title
사회적 지지가 중국 농촌 유수아동의 학교생활적응에 미치는 영향
Other Titles
The effect of social support on the Left-behind Children’s school adjustment in rural China : Focusing on mediating effect of self-efficacy
Authors
오표표
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정순둘
Abstract
중국은 1978년 개혁개방 정책을 실시한 후 중국의 근대화 과정이 계속 가속화되면서 농촌의 잉여 노동력이 도시로 급속히 유입하게 되었다. 이러한 노동력 이전 결과, 부모가 타지역에서 일을 종사하고 자식을 농촌에 남아두고 조부모/외조부모, 선생님 혹은 다른 친척에 맡겨 돌봐주는 경우가 많다. 이렇게 하면 농촌에 남아있는 유수아동이라는 단체가 생겼다. 본 연구에서 농촌 유수아동을 대상으로 유수아동에게 제공된 사회적 지지가 학교생활적응에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 본 연구의 목적은 농촌 유수아동에게 제공된 사회적 지지가 학교생활적응에 미치는 영향을 분석하고, 유수아동의 자기효능감이 사회적 지지와 학교생활적응 간의 관계에서 매개효과를 가지는지 분석하는 것이다. 이를 통하여 농촌 유수아동의 학교생활적응 수준이 더 높고, 더 행복한 삶을 살아가고 나아가 건강하게 발달할 수 있게 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구는 이러한 목적을 가지고 중국 하남성(河南省) 안양시(安陽市) 화현(滑縣)에 소재한 초등학교(5, 6학년), 중학교(1, 2학년)에 다니고 있는 유수아동 총 200명을 대상으로 2018년 9월에 설문조사를 실시하여 부실한 설문지 6부를 제외한 194부를 분석하여 활용하였다. 본 연구에서 농촌 유수아동에게 제공된 사회적 지지가 학교생활적응에 미치는 영향을 검증하였고 매개요인인 사회적 지지와 학교생활적응 관계에서 자기효능감의 매개효과를 살펴보았다. 그리고 사회적 지지의 하위요인인 친구지지, 가족지지 및 교사지지가 학교생활적응에 미치는 영향을 알아보고 하위요인별로 독립변수와 학교생활적응 관계에서 자기효능감의 매개효과를 나타나는지 살펴보았다. 연구를 수행하기 위하여 첫째 연구대상자들의 인구사회학적 특성 및 주요 변수의 특성을 파악하기 위하여 빈도분석, 기술통계를 실시하였다. 둘째, 변수 간의 상관관계를 알아보기 위해 상관관계분석을 실시하였다. 셋째, 자기효능감이 사회적지지 및 하위요인과 학교생활적응의 관계에서 매개효과를 가지는지 검증하기 위해서 회귀분석을 실시하였다. 그리고 매개효과 확인을 위해서 Sobel-test를 검증하여 유의성을 확인하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 사회적 지지와 학교생활적응의 관계에서 자기효능감의 매개효과는 유의한 것으로 나타났다(Z=3.929, p<.01). 친구지지와 학교생활적응의 관계에서 자기효능감의 매개효과는 유의한 것으로 나타났다(Z=4.266, p<.01). 가족지지와 학교생활적응의 관계에서 자기효능감의 매개효과는 유의한 것으로 나타났다(Z=4.638, p<.01). 교사지지와 학교생활적응의 관계에서 자기효능감의 매개효과는 유의한 것으로 나타났다(Z=2.592, p<.01). 그러므로 유수아동의 학교생활적응을 향상시키려면 유수아동을 위한 조부모/와조부모 교육 프로그램, 학교 상담 프로그램 등 지속적인 지원 및 체계가 마련되어야 함을 시사한다. 이러한 변수들이 농촌 유수아동들의 학교생활적응에 영향을 미치는 요인으로 작용하는 데 활용될 수 있을 것이라 기대된다.;After the reform and opening policy in 1978, China' s modernization process continued to accelerate, and the surplus labor force of the rural area rapidly flowed into the city. As a result of this labor force transfer, parents often work in other areas and leave their children in the countryside and leave them to grandparents, teachers or other relatives for care. This led to a group of left-behind children in rural areas. The purpose of this study is to investigate the effect of social support provided to left-behind children on school adjustment in rural left-behind children. The purpose of this study was to analyze the effects of social support provided to rural left-behind children on school adjustment and to analyze whether mediating effect of self-efficacy of left-behind children on social support and school adjustment. Through this study, we aim to provide basic data for improving the school adaptation level of the left-behind children in rural areas, living happier lives and developing healthy. The study was to investigate the effects of a total of 200 left-behind children attending elementary schools (5th and 6th grade) and junior high schools (1st and 2nd grade) located in the province of Anyang in the province of Henan. The questionnaire was conducted in September, 2018, and 194 copies of the questionnaire were analyzed. The purpose of this study was to examine the effect of social support provided to rural left-behind children on school adjustment and to examine the mediating effect of self-efficacy in mediating factors, social support and school adjustment. The purpose of this study was to investigate the effects of subordinate factors such as friend support, family support, and teacher support on school adjustment and to investigate the mediating effect of self-efficacy on independent variables and school adjustment. To conduct the study, First, frequency analysis and descriptive statistics were conducted to identify the demographic characteristics and major characteristics of the first study subjects. Second, correlation analysis was performed to examine the correlation between variables. Third, regression analysis was conducted to examine whether the self-efficacy has mediating effects on social support and sub-factors and school life adaptation. In order to confirm the mediator effect, Sobel-test was verified and the significance was confirmed. The main results of the study are as follows. The mediating effect of self-efficacy was significant((Z=3.929, p<.01)) in the relationship between social support and school adjustment. The mediating effect of self-efficacy was significant(Z=4.266, p<.01) in the relationship between friend support and school adjustment. The mediating effects of self-efficacy was significant(Z=4.638, p<.01) in the relationship between family support and school adjustment. The mediating effect of self-efficacy was significant(Z=2.592, p<.01) in the relationship between teacher support and school adjustment. Therefore, to improve the adaptation of school life to left-behind children, it is suggested that the continuing support and system should be provided for grandparents and grandparent education programs and school counseling programs for left-behind children. These variables are expected to be used as factors influencing adaptation to school life in rural left-behind children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE