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동시출현단어 분석을 통한 한중 문화산업 분야 연구동향 비교에 관한 연구

Title
동시출현단어 분석을 통한 한중 문화산업 분야 연구동향 비교에 관한 연구
Other Titles
A Comparative Study on the Research Trends of Cultural Industry in South Korea and China Using Co-Word Analysis
Authors
SUN, SHUWEN
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 문헌정보학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정은경
Abstract
문화산업은 경제 사회 발전의 중요한 구성부분으로 국민 경제에서 차지하는 비중이 높아지고 있다. 문화 산업의 번영은 현대사회 발전의 중요한 상징이고 문화산업의 좋은 발전은 경제, 정치, 사회에 중대한 작용을 한다. 글로벌화의 배경으로 문화산업의 급속한 발전과 위상에 따라 학자들은 문화산업에 관심이 많아지고 문화산업 분야의 국내외 연구를 적극적으로 진행하고 있다. 따라서 본 연구에서는 문화산업 주제로 한국과 중국의 문헌을 수집하여, 동시출현단어 분석법을 활용하여 한국과 중국 문화산업 분야 연구동향을 분석하고 비교하고자 한다. 분석 대상은 각 언어별로 데이터를 수집하기 위해 한국은 KCI(한국학술지인용색인), 중국은 CNKI(China National Knowledge Infrastructure)으로 선정하였다. 분석대상이 되는 문화산업 관련 문헌을 추출하기 위해 KCI에서 ‘culture industry’라는 키워드를 검색하였으며, CNKI에서는 ‘文化产业’라는 키워드로 검색을 진행하였다. 검색대상은 2013년1월1일 부터 2017년12월31일 까지이며 한국 2,053건,중국 19,458건(2018년9월11일 기준)문헌을 수집하였다. 키워드가 부족하거나 중복된 문헌을 삭제하여 최종적으로 한국 1,807건, 중국은 16,448건 문헌을 정리되었다. 프로그램을 이용하여 추출된 키워드을 정규화 작업 후에 한국은 출현빈도 6회 이상의 키워드 62개, 중국은 출현빈도 79회 이상의 키워드 70개를 선정하고 분석하였다. 선정된 키워드는 동시출현단어 행렬과 1차 코사인 유사도 행렬, 2차 피어슨 상관계수 행렬을 산출하여 2차 피어슨 상관계수 행렬을 대상으로 네트워크 분석, 군집분석, 다차원척도법 분석을 실시하였다. 네트워크 분석을 통해 패스파인더 네트워크(PFNet)와 병렬 최근접 이웃 클러스 터링(PNNC) 기법을 통해 한국과 중국 문화산업분야 연구의 동향을 분석하고 시각화하였다. 중심성 분석을 통해 한국과 중국 문화산업 분야의 핵심 주제어를 확인하였다. 네트워크 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 네트워크 분석을 실시하여 한국 문화산업 분야는 군집 16개, 중국 문화산업분야는 군집 13개를 산출하였다. 둘째, 네트워크 상대적 삼가매개중심성 분석결과, 한국 문화산업분야의 핵심 키워드는 Safety culture, Entrepreneurship, Soft power, Popular culture, Tourism industry, Local culture, Sustainability, Attitude, Film industry, Culture heritage, Identity, korea 등을 확인하였다. 중국 문화산업분야는 Cultural industry development, Creative Industry, Cultural industry park, Animation industry, Cultural industry investment, Cultural Enterprise, Cultural enterprise management, Resources of cultural industry, Traditional cultural industry 등을 핵심 키워드로 확인하였다. 셋째, 네트워크 지역중심성 분석결과, 한국 문화산업분야 상대적 최근접 이웃 중심성이 높은 키워드는 Korean wave, Culture content, OSMU, Culture policy, K-pop, Fandom, Corporate social responsibility 등을 확인하여 군집내의 영향력을 크다는 것을 확인하였다. 중국은 Cultural industry development, Development path of cultural industry, Electronic sports industry, Creative Industry, Personnel training 등을 지역중심성이 높음으로 군집내의 영향력을 크다는 것을 확인하였다. 군집분석과 다차원척도법 분석을 통해 한국과 중국의 문화산업분야에 관한 키워드는 군집으로 나누고 다차원분석법을 적용하여 MDS 지도에 키워드 사이의 관계를 시각화하였다. 첫째, 군집분석을 실시하여 한국 문화산업 분야는 5군집, 중국 문화산업 분야는 5군집으로 분류하였다. 둘째, 한국 데이터를 분석하여 문화산업분야의 연구는 주로 Culture and Trend, Industry and Technology, Cultural industry resourses, Culture marketing, Organization의 총 5개의 군집으로 분류하였다. 셋째, 중국 데이터를 분석하여 문화산업분야의 연구는 주로 Culture and Trend Personnel training, Development path of cultural industry, Culture marketing, policy의 총 5개의 군집으로 분류하였다. 넷째, 군집분석을 통해 공통적으로 나타난 하위 주제 영역은 Culture and Trend과 Culture marketing으로 확인하였다. 네트워크 분석과 군집 분석, 다차원척도법 분석 결과에 따라 한국과 중국 문화산업분야의 연구동향을 분석하고 비교하여 다음과 같다. 첫째, 한국의 문화상업분야의 연구는 주로 한국의 대표적인 한류에 관한 연구, 문화 콘텐츠에 관한 연구, 정보기술에 관한 연구, 기관에 관한 주제 연구동향으로 확인하였다. 둘째, 중국의 문화상업분야의 연구는 주로 문화산업의 발전에 관한 연구, 인재양성에 관한 연구, 창의산업에 관한 연구, 지역 문화산업에 관한 연구는 연구동향으로 나타났다. 셋째, 한국과 중국 공통적으로 나타난 연구주제는 문화산업의 정책에 관한 연구, 문화 마케팅에 관한 연구, 관광산업, 애니메이션 상업, e-스포츠 산업 등 문화산업분야의 대표적인 산업에 관한 연구, 소셜 미디어에 관한연구는 연구동향으로 확인하였다. 본 연구에서는 동시출현단어분석을 적용하여 한국과 중국 문화산업 분야의 연구동향을 분석하여 비교하고자 한다. 향후 한국과 중국의 문화산업의 연구동향을 모색하는데 유용한 정보를 제공하는 것을 기대한다. ;The cultural industry is an important part of the development of the economy and society, and its share in the national economy is increasing. The prosperity of the cultural industry is an important symbol of the development of modern society and the good development of the cultural industry playsa crucial role in the economy, politics, and society. With the rapid development and status of the cultural industry as the backdrop of globalization,scholars are becoming more interested in the cultural industry and are actively conducting domestic and international research in the cultural industry. Therefore, in this study, the research trends of Korean and Chinese cultural industries are analyzed and compared using the Co-Word Analysis method,which is collected in the literature of Korea and China under the subject of the cultural industry. In order to collect data for each language, Korea was selected from KCI (Korean Literature Index) while the data for China is extracted from National Knowledge Infrastructure (CNKI). In order to extract the literature related to the cultural industry being analyzed, the keyword ‘culture industry’ was searched in KCI and the keyword ‘文化产业’ was used in CNKI. The search period was collected from 1 January 2013 to 31 December 2017. This search resulted to a total of 2,053 papers in Korea and 19,548 papers in China. After deletion of duplicate papers and those without keywords, only 1,805 Korean papers and 16,448 Chinese papers were compiled. After normalizing keywords extracted using the program, For Korea, there are 62 keywords with more than six (6) frequencies and for China, there are70 keywords with more than 79 frequencies in literatures that were selectedand analyzed. The selected keywords were analyzed through network analysis,cluster analysis, and multi-dimensional scale analysis by calculating the using word co-occurrence matrix through word Co-Word Analysis, primary cosine similarity matrix and the secondary Pearson correlation co-efficient matrix. Through network analysis, the trends of Korean and Chinese cultural industries were analyzed and visualized by means of the Pathfinder network and the parallel nearest neighbor clustering algorithm. By central analysis, the key topics in the Korean and Chinese cultural industries were identified. The results of the network analysis are as follows: First, by analyzing the network, there are 16 clusters that were calculated in the Korean cultural industry and 13 in the Chinese cultural industry. Second, the results of the network centricity analysis showed that in Kor ea, the keywords with high degree of centrality are Safety culture, Entrepreneurship, Soft power, Popular culture, Tourism industry, Local culture, Sustainability, Attitude, Film industry, Culture heritage, Identity and korea. Keywords with high degree of centrality in China are Cultural industry development, Creative Industry, Cultural industry park, Animation industry, Development path of cultural industry, Traditional cultural industry, Protection and inheritance of Intangible Cultural Heritage. Third, the results of the network central analysis showed that the keywords with high regional centricity in the Korean cultural industry are Koreanwave, Culture content, OSMU, Culture policy, K-pop, Fandom, Corporate social responsibility. While in Chinese cultural industry, the words are Cultural industry development, Development path of cultural industry, Electronic sports industry, Creative Industry, Personnel training. Through cluster analysis and multidimensional scaling, the relationship between keywords in the MDS map was visualized by dividing Korean and Chinese data into clusters and applying multidimensional analysis. First, the cluster analysis was conducted to categorize the Korean cultural industry into six (5) groups and the Chinese cultural industry into five(5) groups. Second, by analyzing the data for Korea, the researches in the cultural industry were categorized into six (5) clusters, mainly Culture and Trend, Industry and Technology, Cultural industry resourses, Culture marketing, Organization. Third, by analyzing the data for China, the researches were classified into five (5) clusters of Culture and Trend, Personnel training, Development path of cultural industry, Culture marketing, policy. Fourth, through cluster analysis the subtopic areas are collective into Culture and Trend and Culture marketing Based on the results of network analysis, cluster analysis, and multidimensional scale analysis, the research trends in Korea and China culture industry are analyzed and compared as follows. First, the study of Korean cultural industry sector was confirmed mainly by the trends of research on Hallyu or Korean Wave, research on cultural contents, research on information technology, and research on institutions. Second, the research on cultural industry in China is mainly research on development of cultural industry, research on talent cultivation, study on creativeindustry, and research on local cultural industry. Third, the research topics common to Korea and China include research on cultural industry policies, research on cultural marketing, research on representative industries of cultural industries such as tourism industry, animation commercial, e-sports industry research is verified by research trends. In this study, we analyzed the research trends in Korea and Chinese cultural industry by applying co-word analysis. It aims to provide useful information for research trends of Korean and Chinese cultural industries in the future.
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