View : 1188 Download: 0

영국 반(反) 여성 참정권 이미지 연구

Title
영국 반(反) 여성 참정권 이미지 연구
Other Titles
A Study on England Anti-Women’s Suffrage Images : Focusing on Postcards
Authors
김지윤
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전동호
Abstract
본 논문은 19세기 말부터 20세기 초까지 영국에서 제작되었던, 반(反) 여성 참정권의 내용을 담은 엽서 이미지에 관한 연구이다. 그동안 주목받지 못했던 반 여성 참정권 이미지를 엽서를 중심으로 살펴보면서, 정치적 영역에서 여성을 배제하기 위해 유구히 이어져 왔던 여성 담론과 당대의 사회, 문화적 환경이 어떻게 투영 되었는지 분석하고자 한다. 여성은 고대로부터 오랫동안 정치 참여에서 배제되어왔는데, 이는 여성의 열등을 주장하는 거의 모든 영역의 담론이 있었기에 가능했다. 서양 철학은 남성과 여성을 이분법적인 체계로 나누고, 남성보다 열등하다고 여겨진 여성을 정치적 권력을 가지기에 미흡한 존재로 규정했다. 이는 시대를 막론하고 다양한 담론을 통해 끊임없이 주장되었다. 동시에 남성들은 그들의 지배 논리에 따라 이상적인 여성의 틀을 정해놓고 모든 여성을 그 틀에 맞춰 재단해왔다. 그 결과 여성에게는 정숙한 아내이자 희생적인 어머니의 역할만이 주어졌다고 볼 수 있다. 이처럼 정치 참여에서 제외되었던 여성은 19세기에 들어서 비로소 정치적 권리를 주장하기 시작했는데, 이는 당대의 사회적 변화를 바탕으로 한다. 계몽주의의 도래로 자유와 평등이라는 가치가 대다수의 남성들에게 적용되었고, 산업혁명으로 인한 중산 계급의 등장과 함께 남성의 참정권은 점차 확대되었음에도 여성들은 여전히 정치, 사회, 교육의 영역에서 향상된 기회를 누리지 못하고 있었다. 게다가 당시에 제기되었던 다양한 여권 운동은 정치적 권력의 부재로 한계에 부딪혔다. 이러한 상황에서 여성의 참 정권은 여권 신장을 위 한 선결과제로 대두되었다. 여성 참정권 운동은 여성의 정치적 권리를 위해 전례없이 조직적이고 적극적으로 펼쳐졌으나, 여성 참정권에 반대하는 목소리 또한 극심했다. 당시에는 남성은 공적인 영역인 정치를, 여성은 사적인 영역인 가정을 책임져야 한다는 ‘분리된 영역’의 이데올로기가 굳게 자리 잡고 있었다. 때문에 대다수의 사람들은 여성 참정권을 반대했으며, 나아가 여성 참정권주의자를 부정적으로 바라보는 시각을 가지고 있었다. 이러한 맥락에서 여성 참정권주의자에게는 당대 사회에서 혐오되었던 이미지가 덧씌워졌 는데, 이러한 이미지들은 다양한 매체, 그중 에서도 특 히 엽서를 통해 확산되었다. 당시 엽서는 작은 크기와 값싼 비용, 이해하기 쉬운 삽화라는 장점을 바탕으로 큰 인기를 구가했으며, 대중적인 소통 수단으로 널리 사용되었다. 반 여성 참정권을 주장하는 대부분의 엽서 또한 반 여성 참정권 운동 진영과는 별개로 제작되고 유통되었다. 따라서 본 논문은 직관적이고 표피적으로만 해석되었던 기존의 반 여성 참정권 이미지 연구에서 벗어나, 여성 참정권주의자 이미지에 당대 여성 혐오가 중첩되어있다는 것에 주목하고, 혐오의 양상에 따라 여성 참정권주의자 이미지를 양성 전복, 히스테리, 팜므 파탈의 특성으로 분류했다. 우선, 여성 참정권주의자 이미지에는 여성이 남성 중심의 기존 질서를 전복시킬 것이라는 불안이 내재되어 있다. 여성 참정권주의자는 단순히 추한 외모를 가진 여성으로 묘사된 것이 아니라, 남성보다 체격이 더 크고, 공격적인 태도로 그려진 것을 발견할 수 있었다. 이는 여권 신장에 대한 남성들의 불안이 반영된 것이며, 이러한 이미지가 생산하는 여성 혐오는 남성들의 헤게모니를 유지하기 위한 수단이었다. 히스테리컬한 여성 참정권주의자 이미지에는 고대에서부터 여성이라는 성을 불완전하고 병적인 것으로 보는 시각을 바탕으로, 19세기 처벌과 격리의 대상으로 혐오된 정신질환의 이미지가 나타난다. 대표적 정신질환인 히스테리는 다양한 매체에서 부릅뜬 눈의 여성으로 시각화 되었다. 여성 참정권주의자를 그린 엽서에서도 발견되는 이러한 이미지는 여성 참정권주의자를 정신질환자와 마찬가지로 인식시키고, 이에 대한 혐오인 처벌과 격리를 정당화하려는 것이었다. 마지막으로 이상적인 외형을 한 여성 참정권주의자 이미지는 남성을 유혹하는 동시에 파멸에 이르게 하는 팜므 파탈로 묘사되었다. 특히 19세기 말 유럽에서 팜므 파탈은 기존의 낭만적 이상화에서 벗어나 도시형 성매매 여성의 파괴적인 특성을 띠게 되는데, 이는 엽서에 그려진 여성 참정권주의자에게도 동일하게 적용되었다. 여성 참정권주의자의 세기말 팜므 파탈의 특성은 남성들의 불안한 자의식을 감추기 위해 창조된 일종의 면죄부로 작용했던 것이다. 이처럼 반 여성 참정권 엽서에 나타난 여성 참정권주의자 이미지는 단순히 추하고 거친 여성으로 그려졌다기보다 정교히 구성된 여성 혐오의 역사 속에서 만들어진 것이다. 본 논문은 여성 담론을 고찰하고, 19세기부터 20세기 초까지의 사회, 문화적 특성을 바탕으로 반 여성 참정권 엽서 이미지를 분석하여 견고한 여성 혐오의 구조를 드러내고자 한 것에 그 의의가 있다.;The purpose of this study was to explore the postcard images containing the contents of anti-women’s suffrage in England from the end of the 19th century to the beginning of the 20th century. Focus on the postcard images of anti-women’s suffrage that has been understudied so far, the study analyzed how the prevailing women-related discourse excluding women from the political domain and the sociocultural background of the time were reflected in the postcard images of anti-women’s suffrage. Due to the dominant discourse claiming inferiority of women, women had long been excluded from political participation from ancient times. Western philosophy categorized men and women dichotomously and defined women, who were considered inferior to men, as insufficient to have political power. This was constantly asserted through various discourses regardless of times. Moreover, men had set the framework of ideal women according to their control logic and forced all women to fit the framework. As a result, women had been given only the role of a chaste wife and a sacrificial mother. Women who had been excluded from political participation began to claim political rights attributed to the social changes of the 19th century. With the advent of the Enlightenment, the values of freedom and equality were applied to the majority of men, and with the emergence of the middle class by the Industrial Revolution, men’s suffrage gradually expanded. Yet, women were still deprived of the improved opportunities in the political, social, and educational domains. Furthermore, various strands of feminist movement raised at the time were limited by the absence of political power. Thus, women’s suffrage emerged as a priority for women’s rights. The women's suffrage movement for women's political rights was unprecedentedly underway in an organizational and systematical way, however, the voices against women's suffrage were also strong. At that time, there was a well-established ideology of ‘separate realms' that men should be responsible for politics in a public realm and women for home in a private realm. Therefore, most people opposed women's suffrage, negatively seeing women suffragettes. In this context, the images abhorred in the society at the time were applied to of woman suffragettes, which spread through various media, especially postcards. In those days, postcards were popular because of their small size, low cost, and easy-to-understand illustrations; they were widely used as a popular mean of communication. Most postcards of anti-women’s suffrage were produced and circulated separately from the anti-women's suffrage camps. Developing the previous studies of superficial and intuitive interpretations of anti-women’s suffrage images, this study paid attention to the overwrap of misogyny and the images of women suffragettes. The study classified the images into gender subversion, hysteria, and femme fatale according to the aspects of hate. First, the images of women suffragettes embodied an anxiety that women would overthrow the male-dominated existing order. Women suffragettes were not simply described as ugly figures but also as physically larger and more aggressive than men. This reflected men's anxiety about the growth of women’s rights, and misogyny that these images produced was a means to maintain the hegemony of men. With regard to the images of hysterical women suffragettes, the images of mental illness disgusted as a subject of punishment and alienation in the 19th century were revealed, beginning from an ancient perspective female sex as imperfect and morbid. A representative mental illness, hysteria, was visualized as a woman with glaring eyes in various media. These images, which were also found in the postcards portraying women suffragettes, projected them as mentally ill and justified the punishment and alienation. Finally, the images of women suffragettes with ideal appearance were portrayed as femme fatales seducing and destroying men. Especially in Europe in the late 19th century, the representation of femme fatales changed from the existing romantic idealization to the destructive feature of urban prostitutes, which was equally applied to women suffragettes drawn on postcards. Such representation acted as a kind of indulgence created to conceal men's disturbed self-consciousness. Thus, the images of women suffragettes in the anti-women’s suffrage postcard were not simply a depiction of ugly women but an elaborately structured history of misogyny. The significance of the study is to reveal the solid structure of misogyny by examining the women-related discourse and analyzing the images of anti-women's suffrage postcards based on the sociocultural characteristics from the 19th century to the early 20th century.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE