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초상화가 램쿠아(Lamqua)의 의료초상화 연구

Title
초상화가 램쿠아(Lamqua)의 의료초상화 연구
Other Titles
A Study on Medical Portraits of Portraitist Lamqua
Authors
권영진
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전동호
Abstract
본 논문은 중국 광저우(光州)에서 1820년대 후반부터 작품 활동을 했던 중국화가 램쿠아(Lamqua)의 의료초상화에 관한 연구이다. 청조에 최초로 파견되었던 미국 의료선교사 피터 파커(Peter Parker)는 램쿠아에게 80명 남짓한 환자들의 초상화를 의뢰했고, 당시 광저우에서 중국인으로서 가장 뛰어난 서양화 실력을 가졌던 램쿠아는 질병과 인물 모두가 탁월하게 묘사된 의료초상화를 제작했다. 이 점에 착안하여, 본 논문에서는 의료초상화에 혼재된 미술과 의술의 특성을 분석해보았다. 그러기에 앞서, 램쿠아의 의료초상화가 탄생했던 19세기 전반 광저우의 모습을 살펴볼 필요가 있었다. 광저우의 13상관(商館)은 2세기 가량 청조에서 가장 많은 서양 상인들이 방문했던 개항장이었지만, 이들과 교역하기 원했던 중국인들의 집결지이기도 했다. 그리하여 광저우의 모든 구성원들은 상호간 활발한 교류로 다채로운 문화를 꽃피웠다. 대표적인 청서교류의 산물은 서양에 수출하기 위해 제작되었던 중국수출회화(Chinese export painting)로, 중국적인 소재를 서양화법으로 표현해 서양인들에게 널리 소비되었다. 램쿠아는 광저우에서 화실을 운영하며 각양각색의 수출화를 판매했고, 수출화가로서, 정확히 하자면, 초상화가로서 높은 인지도를 자랑했다. 램쿠아가 두각을 드러냈던 분야는 18세기 말부터 광저우 수출화 시장에서 발전했던, 캔버스에 유화로 제작된 초상화이다. 램쿠아는 수준 높은 서양화법을 구사했을 뿐만 아니라 램쿠아만의 관점이 표현된 독창적인 초상화 제작이 가능했기 때문이다. 한편 파커는 1835년 램쿠아의 화실과 가까운 곳에 광저우안과병원(The Ophthalmic Hospital at Canton)을 개원해 수많은 청조의 환자들을 무상으로 치료해주어, 중국인들의 큰 관심과 사랑을 받았다. 광저우는 좁고 작은 사회였기에 두 유명 인사는 자연스럽게 교류를 시작할 수 있었고, 둘의 특별한 만남으로 의료초상화라는 값진 결실이 맺어지게 되었던 것이다. 파커의 광저우의료선교활동은 선교사보다는 환자들을 치료하고 질병을 연구하는 의사로서의 사명에 충실했다. 파커는 자신에게 수술을 받았던 환자들이 건강을 회복했을 때 큰 보람을 느끼며 최신 서양 의술을 선보이는 종합 병원으로 광저우안과병원을 발전시켰다. 개원 이래 1855년까지 파커를 방문했던 환자들을 그린 램쿠아의 의료초상화도 의학에 대한 파커의 이 같은 열정에서 탄생했다. 램쿠아의 의료초상화는 질병이 사실적으로 그려져 있어 인물의 병세가 정확하게 파악되는데, 여기에서 파커가 19세기 프랑스에서 대두되었던 병리학에 영향 받았음을 유추할 수 있었다. 서양의학계에서 병변 연구가 중시되면서 의학전문가들이 병리학 자료를 수집·연구했던 경향을 피터도 따르고 있었던 것이다. 또한 19세기 영미권의 대표 의학 교육기관에 램쿠아 의료초상화의 여러 복제 작품들이 소장되어 있는 사실은 램쿠아의 의료초상화도, 당시 여느 병리학 자료처럼, 질병 연구를 위한 의학 교구(校具)의 일종으로 19세기부터 활용되었음을 증명한다. 하지만 램쿠아의 의료초상화가 의료삽화(medical illustration)가 아닌 의료초상화(medical portrait)라 불리는 이유는 의료초상화의 3가지 특징에 기인한다. 우선, 램쿠아 의료초상화의 배경은 의료삽화와 차별된다. 램쿠아는 배경에 풍경을 그리거나 단색으로 채색으로써 환자를 둘러싼 공간도 함께 의료초상화에 그렸다. 둘째는 인물의 얼굴이 담긴 램쿠아 의료초상화의 구도이다. 서양의 큰 전시들에 초상화를 출품했던 실력에 걸맞게, 램쿠아는 여러 상황 속에서도 의료초상화에 얼굴 자체를 그리는데 집중했다. 마지막으로 램쿠아는 다양한 인물들의 정체성을 각각의 작품에 묘사했다. 이는 램쿠아의 솔직하고 주관적인 관점으로 이루어졌다. 다시 말해, 램쿠아는 의료초상화의 배경을 일반적인 초상화와 유사하게 꾸며 관람자의 시야를 화면의 둘레까지 확장시켰고, 이에 관람자는 작품에 표현된 모든 것을 통합적으로 감상할 수 있게 되었는데, 관람자의 시선이 의료삽화를 바라볼 때처럼 질병에만 고정되는 것이 아니라 의료초상화 속 인물의 얼굴로 끊임없이 옮겨가면서 여기에 표현된 개성도 (무의식적으로) 감지하게 되는 것이다. 이 같은 램쿠아 (의료)초상화의 면밀한 분석을 통해, 램쿠아가 파커의 의도를 반영하면서 ‘초상화가’로서 자신의 본분을 잊지 않았다는 사실을 알 수 있었다. 램쿠아의 의료초상화는 미국인 의료선교사가 의뢰한 ‘질병연구의 자료’이자, 중국인 초상화가가 제작한 환자들의 ‘초상화’이다. 본 논문은 역사적인 사실들만 짧게 다루거나 서구중심적인 관점에서 램쿠아의 의료초상화를 해석했던 기존 연구에서 나아가, 파커와 램쿠아의 서로 다른 관심을 중점으로 램쿠아의 의료초상화를 심도 있게 분석함으로써 그 가치를 재발견했다는 궁극적인 의의를 가진다.;This study covers the medical portraits by Lamqua, the Chinese painter who made artwork in Canton(Guangzhou), in the late 1820s. Peter Parker, the first American medical missionary in the Qing Dynasty, commissioned portraits of approximately 80 patients to Lamqua. Lamqua, the Chinese Western-style painter with the greatest skills at that time in Canton, produced medical portraits excellently describing both of figures and their diseases. In this regard, this study aims to analyze the characteristics of art and medicine combined in Lamqua's medical portraits . First of all, the situation of the first half of the 19th century Canton which is the background of the medical portraits by Lamqua, was introduced. 13 trade factories in Canton were the open ports most visited by western merchants in the Qing dynasty for two centuries, as well as the gathering place for Chinese who wanted to trade with them. Thus, all the members of Canton flourished in various cultures based on mutual active exchanges. The representative products from the cultural exchange between the Qing Dynasty and the West were Chinese export paintings; the paintings produced mainly to export, depicting Chinese themes in the western painting style, and were widely consumed by westerners. Lamqua, who hadd a painting studio in Canton, sold a variety of export paintings, building a reputation as a Chinese export painter, in particularly, as a portrait painter. Lamqua's specialty was oil-painting portraits on canvas, which was developed in the Canton export painting market from the end of the 18th century. Lamqua was not only good at advanced western-style painting techniques but also able to create unique portraits revealing his own point of view. On the other hand, Parker, in 1835, opened the Ophthalmic Hospital at Canton near Lamqua’s studio and received a lot of public attention and support by treating many Chinese patients in the Qing Dynasty free of charge. As Canton was a small society, the two celebrities naturally came to know each other, and this special encounter between the two led to a valuable outcome of the medical portraits. Parker's medical missionary activities in Canton were more inclined to his mission as a doctor, treating patients and studying diseases, than a missionary. Parker, who was greatly rewarded by his patients’ recovery, developed the Ophthalmic Hospital at Canton towards a general hospital offering the latest Western medicine. Lamqua’s medical portraits, displaying Parker’s patients from the hospital opening to 1855, were also originated from Parker's passion for medicine. The graphic descriptions of diseases in Lamqua's medical portraits enabled the accurate understandings of the figures’ physical conditions, given that Parker was presumably influenced by the rise of pathology of the 19th century France medicine. That is, along with the emphasis on the pathological research in western medicine, Parker also followed the trend of western medical experts to collect and investigate pathological species and data. Moreover, the fact that many replicas of Lamqua’s medical portraits were held in the representative medical education institutes of the 19th-century English-speaking countries demonstrated that the medical portraits were utilized as a kind of medical educational instrument, similar to other pathological materials at that time However, Lamqua's medical portraits had the following three artistic attributes that not limited themselves to medical illustrations. First, the background of his medical portraits was differentiated from general medical illustrations. He painted the scenery in the background or filled them with a solid color, encompassing the spaces surrounding the patients into the medical portraits. The second is the composition of his medical portraits with the figures’ faces. Lamqua sought to portray the faces themselves in different situations, to the extent of his ability to present his portraits in large Western exhibitions. Finally, Lamqua described the identities of the various figures in his respective works, which yielded his own frank and subjective perspectives. In other words, the background of his medical portraits were decorated similar to general portraits, to extend viewers' sight to the edges of the canvas, thereby making it possible for the viewers to have an integrated view of everything drawn in the portrait. The viewers’ gaze was not concentrated only to the illness, like in the general medical illustrations, but constantly shifted to the figures’ faces depicted in the medical portraits. Thus, the viewers become (unconsciously) aware of the personality expressed on the faces. Due to a careful analysis of Lamqua’s (medical) portraits in this study, it is revealed that Lamqua did not neglect his role as a "portraitist," while reflecting Parker's intentions. Lamqua’s medical portraits are the 'materials of disease research' commissioned by an American medical missionary as well as ‘the portraits’ of the patients created by a Chinese portrait painter. Beyond the previous studies, simply describing the medical portraits based on brief historical facts or interpreting them on western-centered perspectives, the significance of this study is that the in-depth analysis of Lamqua’s medical portraits rediscovers their value by focusing on the different interests of Parker and Lamqua.
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