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마우리치오 카텔란(Maurizio Cattelan)의 작업에 나타난 저항의식

Title
마우리치오 카텔란(Maurizio Cattelan)의 작업에 나타난 저항의식
Other Titles
A Study of the Resistant Manner in the Works of Maurizio Cattelan
Authors
김지나
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤난지
Abstract
본 논문은 이탈리아 출신의 마우리치오 카텔란(Maurizio Cattelan, 1960~)의 작업에 나타난 저항의식을 살펴본 연구이다. 카텔란이 작업 활동을 개시한 20세기말의 이탈리아는 사회개혁을 위해 정치적 대립으로 점철된 격변의 시기였으며, 미술계 또한 영향을 받아 다양한 현대미술운동들이 발전할 수 있었다. 이러한 사회적 그리고 문화적 요인들이 복합적으로 작용하면서 카텔란은 사회의 모든 영역에 대해 저항의식을 형성하게 되었고 이를 작업을 통해 구현하게 되었다. 그러나 카텔란에 관한 기존의 연구에서 그의 작업은 유희, 풍자 등의 수사법을 통한 표현방식에만 초점이 맞춰져 있었으며 작업에 내재된 근본적인 의도를 밝히려는 시도는 찾아보기가 어렵다. 이에 본 논문은 조각, 설치, 영상, 퍼포먼스, 전시기획 등 카텔란의 다양한 작업들을 살펴보면서 그의 전반적인 작업이 사회의 여러 분야에서 작동하는 권위주의에 저항하기 위해 전개된 활동이었음을 다루고자 하였다. 먼저 기독교적 전통이 강한 이탈리아에서 성장한 배경을 바탕으로 카텔란이 종교의 권위적인 시스템에 도전한 작업들을 살펴보았다. 그는 종교적 소재와 내용을 다룬 작품들에서 기존 성서의 내용에 반하거나 세속적인 도상과 오브제들을 사용함으로써 전통적인 종교 예술의 관습들을 전복시켰다. 나아가 그는 신의 존재 그 자체, 신의 역할을 대신하는 인간 등을 조롱의 대상으로 삼아 이를 도발적인 면모로 제시하였다. 이는 전통적인 종교제도와 그 권위로부터 탈피하고자 하는 작가의 저항의식이 구체적으로 구현된 것이다. 또한 카텔란은 풍자적 표현방법을 통해 정치·사회적 현실에 비판적인 시각을 드러냈다. 우선 허황된 국가적 자부심, 은폐되어 왔던 역사적 사건, 권력자의 무능함 등의 주제로 기득권 세력을 풍자하는 작업들을 제시하였다. 나아가 카텔란은 최근 이탈리아에 이민자들이 증가되면서 불거진 제노포비아 현상을 화두로 삼아 대중적으로 인기 있는 스포츠 종목을 작품에 도입시키는 등의 방법으로 이방인이 배척당하는 실태를 유희적으로 시각화했다. 이러한 풍자적 수사법을 통해 카텔란은 사회에 팽배해있는 권위주의에 대해 비판적인 시각을 제시하고자 하였다. 한편 카텔란은 일련의 작업들을 통해 자본주의 체제가 내포하고 있는 사회적 문제들을 공론화시켰다. 그는 경제의 불균형적인 발전으로 인해 발생하는 빈부격차, 이윤추구를 목적으로 움직이는 미술계의 실태, 글로벌 경제위기 상황 등 자본주의 체제에 의해 움직이는 사회가 당면한 사안들을 다양한 설치작업들을 통해 드러냈다. 그는 풍요로운 삶 이면에 많은 심각한 사회적 문제들을 안고 있는 자본주의 시스템의 실상을 드러내고자 한 것이다. 마지막으로 카텔란은 제도비판 미술과 맥을 같이 하는 작업들을 통해 미술계를 지배해 온 권위주의에 대한 재고를 촉구하였다. 그는 작가, 갤러리스트, 관람자 등 미술 시스템을 이루는 주체들의 입장을 고찰하게 하고, 미술관, 비엔날레와 같이 작품이 전시되고 유통되는 공간 또한 비판적으로 조명하였다. 그는 미술제도 내에 오랫동안 존재해왔던 권위주의적인 관습과 규율들의 실체를 드러내고 저항하고자 한 것이다. 이와 같은 연구 과정을 통해 본고는 형식과 매체 면에서 다양성을 드러내는 작업들을 제작한 카텔란이 미술과 사회 속에 만연해 있는 권력 구조에 대한 저항의식의 결과물임을 살펴볼 수 있었다. 이를 통해 본 논문은 카텔란의 전 작업을 하나의 축으로 일관되게 조명할 수 있었다. 이에 따라 형식적인 면에만 치중되어 왔던 그간의 연구 범위를 내용면으로까지 확장시키고 이를 바탕으로 미술의 사회비판적 기능을 재확인할 수 있었다는 점에서 본 논문의 의의를 찾을 수 있다.;The purpose of this study is to examine the resistant manner in the works of Italian artist Maurizio Cattelan. At the end of the 20th century when Cattelan started his artistic activities, Italy was going through rapid changes dominated by political conflicts in the need of social reformation. This also affected Italian art leading to the development of various artistic movements. The social and cultural factors influenced Cattelan, and he was able to form a manner of resistance towards all of the realms of society, and presented this through his works. However previous studies on Cattelan was mainly discussed in connection with his humorous or satirical manners of expression, not examining the fundamental purpose inherent in his works. Thus this study will explore the various works of Cattelan from his sculptures, installations, videos, performances to his curatorial works, seeing that his artistic activities derived from his resistant manner towards the authoritarianism found in all parts of society. Firstly, the works of Cattelan, based on his tradition Catholic upbringing in Italy, which challenge the authoritarian system in religion will be discussed. He used religious subject matters which go against original bible verses by using secular icons and objects, overthrowing the conventions of traditional religious art. Moreover he ridiculed the existence of god or man that acts on behalf of god by presenting these subjects in a provocative manner. Through these works Cattelan’s resistance towards traditional religious institutions and its authoritarian system can be specifically realized. Cattelan also showed a critical view on political and social reality through satirical expression. He presented works that satirize authority by comically portraying subjects such as hollow national pride, covered up historical events, and incompetence of power. In addition xenophobia, which is a serious issue in Italy due to the recent increase in immigrants, is also dealt in his works. He humorously visualizes how foreigners are excluded by using methods such as adopting popular sports in his artworks. Through this satirical rhetoric Cattelan tried to express a critical view on authoritarianism in society. Through a series of works, Cattelan publicized the social problems implied by the capitalist system. His installation pieces reveal social issues which are common in societies that rely on capitalism such as the gap between the rich and poor caused by the unbalanced development of the economy, the reality of how the art world acts for profit, and the global economic crisis. He aimed to expose the serious social problemshidden behind the prosperous life that can be achieved through capitalism. Lastly Cattelan contemplated on the authoritarianism that has dominated the art world through works that are in tune with institutional critique art. He portrayed artists, gallerists, and spectators contemplating on their positions in the art scene. He also critically examined the venues where artworks are exhibited and distributed such as museums and biennales. He tried to reveal the authoritarian customs and disciplines that have dominated the art world for a long period and showed his resistance against them. Through this process, it can be viewed that Cattelan’s works, showing diversity in both form and media, were a result of his resistance against the power structure which is prevalent in art and society. This study has been able to examine the entire work of Cattelan through a single subject matter. The inherent purpose lying in his works could be realized whereas only the formal aspects were noted. Thus the significance of this study can be found in that it was able to reaffirm the social critical functions of art.
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